Citat:
Ursprungligen postat av
Rebali179
Det var väl lite hopp fram & tillbaka med tanke på medlemmarna Nationalteatern / Nynningen.
Vi kommer att leva igen (1977) Kiss Me & Järnhästen WOW vilka låtar.
Är Nynningen 1974 bättre än För Full Hals tro?
Ja, det var väl ett större gäng, folk kom och gick, de var ju besläktade musikaliskt, om än Nationalteatern var långt mer kommersiella. Båda grupperna hade ju galet mycket folk som kom och gick, vissa medverkade bara live, osv.
Längesedan jag lyssnade på liveplattan 1977, trodde inte den fanns på Spotify, men fann den nu. Håller med, Järnhästen är riktigt grym, lite ranglig inspelning, hade vart skoj att höra den studio.
För Full Hals är väl lite mer lättillgänglig, lite lättare i produktionen. Bästa plattan efter Nynningen 1974, tycker jag. Men de skiljer sig lite åt. 1974 har tyngre gitarrer, är intressantare rent musikaliskt (tycker jag), de två instrumentalarna är riktigt fräcka (dock inte synonymt med Nynningen egentligen). Dock är väl texterna bättre och mer politiska på För Full Hals. De två kanske är lika bra? Dock är väl Nynningen lite förbisedda i modern tid? Känns som att det mest är Hoola, Nationalteatern, Fläsket och Träd Gräs & Stenar som folk sedan typ år 2000 haft mest dille på? Lite trist.