2025-05-05, 10:18
Medlem
Jag var i en liknande situation på grund av sjukdom, men det var inte riktigt så illa. Men så fick jag en lapp i brevlådan om att de måste komma in i lägenheten för att kolla ventilationen. Fick fullständig panik. Och detta görs i alla lägenheter, så förr eller senare får du en lapp om detta. Så försök att städa upp innan, för annars så anmäler de till fastighetsägaren och du kan bli utslängd.

Om du är fullt frisk så klarar du detta. Med KOL så kröp jag omkring på golvet och kunde inte andas. Men det gick. Så du klarar det också.
Citera
2025-05-05, 11:09
Medlem
neomunaas avatar
Du kan säkert få hjälp via LSS om du vänder dig till psykiatrin. Men de coachar mest i första hand, inte städar åt dig. Men det kanske är exakt vad du behöver för att ta dig ur eländet? Lika bra att prova då, vad är det värsta som kan hända?
Senast redigerad av neomunaa 2025-05-05 kl. 11:12.
Citera
2025-05-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?

Citat:
Ursprungligen postat av 2oo6
Kontakta din lokala kyrkas diakon, förklara situationen, be om hjälp att städa och köra grejer till tippen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Stackare, jag antar att man skulle kunna anmäla sig själv till socialen och kanske kunna få hjälp där igenom?

Måste tära på psyket och leva i en sådan miljö, jag hoppas att du får hjälp snart!

Går det att få tag på en sån städmani- människa som skulle bli glad över ett projekt?
Eller samma ihop familj, vänner att hjälpa till?

Renhet och ordning gör att man mår bättre. Saker som "hänger över en" är som ett lass som du drar med dig.
Och ordning sprider sig. Den är som en drog. Längtan efter ordning tar över ditt sinne. Du kommer fyllas av ordning. Och när den inre ordningen är överfull, svämmar den över - och ordningen breder ut sig. Raka motsatsen till nu-läget.
Oordningen ger dig nysattacker. Kroppens reaktion på damm.
Nu är oordningen så extrem att den hotar din existens. Samlarmani är ett tillstånd. Ett psykologiskt tillstånd. Tror inte det ännu klassas som en sjukdom, men ett tillstånd är det. Du lider av det.
Men du har fått nog!
Längtan efter ordning - som ger dig frid i sinnet.
Precis som ord - måste ha ord-ning.
Senast redigerad av Urbizzo 2025-05-05 kl. 11:23.
Citera
2025-05-05, 12:07
Medlem
Vet att det går att få extra hjälp av kommunen om man har behov.

Men osäker om det gäller alla eller bara vissa målgrupper.
Citera
2025-05-05, 12:12
Medlem
Nu har du fått en massa bra råd i tråden men det är upp till dig att göra något av dem, ta tag i ditt driv och gör något.
Annars kommer någon annan förändra situationen åt dig ex fastighetsägaren som antagligen kommer avhysa dig. Man är skyldig att hålla en hyrd bostad ren och anmäla ohyra och medverka så det kan åtgärdas.
Ditt val. Agera eller bli vräkt.

Du vill inte ta ansvar själv fullt ut för ditt liv och är kanske okapabel att göra det men be då om hjälp från psykiatrin tex.

Eller betala för en sanering själv med egna pengar.

Vad du väljer är upp till dig. Du skapade situation och du kan göra något åt det. Att du skapat en tråd om det visar att du har en viss insikt och kraft och driv.
Citera
2025-05-05, 12:15
Avslutad
Citat:
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?

Du får väl dra i dig lite tjack och sen få igång motivation och ork för att göra jobbet.
Citera
2025-05-05, 12:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Du får väl dra i dig lite tjack och sen få igång motivation och ork för att göra jobbet.
Exakt. Problemet är lösningen
Citera
2025-05-05, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Psykisk ohälsa går att få hjälp med, ring 1177 så tar de hand om dig.

Jag tror inte städning eller reset på ditt liv är dina egentliga problem. Du hamnar på samma plats nästa gång igen om du får hjälp.

Du måste hjälpa dig själv, genom mognad och disciplin. En riktig man reder alla utmaningar i livet. Återkom när du är en sån

Så en riktig man får inte lov att bli djupt deprimerad? Det kan man ju gissa att TS är. Dessutom har män lite svårare att berätta när det är dåligt, vilket sådana som du är en stor anledning till. Jag tycker TS är både modig och visar sig villig som startar en tråd om detta.

Jag har haft manliga vänner som hamnat i samma röra. Hjälpte dem att röja upp. Känns kanske tufft eller genant, men be någon vän om hjälp!
Citera
2025-05-05, 13:04
Medlem
Citat:

Finns några kända städkonton på Instagram som du kan kontakta, som tjänar pengar på att dom får göra content på din misär.

Tror inte du behöver vara med med namn och ansikte
Citera
2025-05-05, 13:11
Medlem
Studspojkens avatar
Anlita en städfirma.
Citera
2025-05-05, 13:14
Medlem
HBTKuks avatar
Skaffa en boendestödjare.
Citera
2025-05-05, 13:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Så en riktig man får inte lov att bli djupt deprimerad? Det kan man ju gissa att TS är. Dessutom har män lite svårare att berätta när det är dåligt, vilket sådana som du är en stor anledning till. Jag tycker TS är både modig och visar sig villig som startar en tråd om detta.

Jag har haft manliga vänner som hamnat i samma röra. Hjälpte dem att röja upp. Känns kanske tufft eller genant, men be någon vän om hjälp!

Bomullsbarnen från storstaden har tappat en hedlig jävlar-amanda.
Man sitter och gråter ut på forum istället för att ta tag*i vad som behöver göras.

Har man så svåra besvär att man inte kan lösa det, så är såklart sjukvården dit man ska söka sig för hjälp.
Men att klaga på allt mellan himmel och jord för att få sympati är bara svagsint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in