Citat:
Ja, jo, så kan man se det. Min kommentar var inte riktigt tänkt som ... nån övergripande deklaration av politiskt ställningstagande gentemot moms och liknande. Det var mer en enkel motvikts-kommentar, mot vad som hävdades i ursprungsinlägget - att sänkt moms gynnar alla, och att vänsterpolitik är emot allt som gynnar alla osv.
Med det sättet att resonera så borde vi snarare höja momsen för att folk ska ha råd att få upp maten på bordet.
Om jag får välja så föredrar jag billigare mat framför låga avgifter vid nyttjande av myndighetstjänster. Möjligen fel tänkt av mig men lägg hellre hög moms vid köp av myndighetstjänster så tror jag att pengarna till statskassan kommer in ändå, kanske.
Om jag får välja så föredrar jag billigare mat framför låga avgifter vid nyttjande av myndighetstjänster. Möjligen fel tänkt av mig men lägg hellre hög moms vid köp av myndighetstjänster så tror jag att pengarna till statskassan kommer in ändå, kanske.
Jag ser matvarornas höga kostnader just nu som fristående ifrån moms. En multifacetterad kombination av inflation, höga energipriser, störningar i globala livsmedelsförsörjningen, dyrare insatsvaror, svag svensk krona, marknadskoncentration och brist på konkurrens, minskad köpkraft, stigande företagsmarginaler i vissa led, och kanske även transport- och logistikproblem. Det är oro i världen just nu, Donalds Trumps förvärrande av Ukraina-läget, indirekta hot mot Ryssland, tok-tullar, finansiell osäkerhet, kriget i Ukraina och Gaza, Kinas allt större närvaro både ekonomiskt och politiskt osv osv.
Det är en marknadsekonomi och fri handel. Sånt har både fördelar och nackdelar. Vill man ha marknadsekonomi så ingår det att acceptera att priset går ner ibland och upp ibland.
Att inga andra politiska partier förslår sänkning av momsen än Sverigedemokraterna, sett i ljuset av Sverigedemokraternas normala aktionsmönster, gör att Åkessons förslag inte kan tolkas på många andra sätt än populistisk, kortsiktig och vanskligt. För inte längesen har han ju sagt helt andra saker, ibland motsatta saker, gällande matvarupriserna, så .. man kunde önska att han skulle föreslagit bredare och internationella förändringar för att stabilisera upp läget för alla.
Men han är nationalist, så han ser helst inte att något utanför Sverige ska kunna påverka något inne i Sverige. Han vill se Sverige som en helt egen värld oberoende av allt annat.
Senast redigerad av Robbinist 2025-05-04 kl. 14:04.
Senast redigerad av Robbinist 2025-05-04 kl. 14:04.