• 1
  • 2
2025-05-03, 21:57
Medlem
Är fruktansvärt trött på all reklam vad man än gör. På radion, TVn, mobilen... Vill börja blockera så mycket reklam som möjligt av det jag kan. Tänker då i min router så man slipper det på Youtube, mobilen, spel m.m. Radio och TV blir ju svårt så det får man ju bara svälja, men resten iallafall. Hur gör jag?
Citera
2025-05-03, 22:01
Medlem
triptykens avatar
Oj. Det är ju en rätt bred fråga...

Det finns flera olika alternativ. Det vanligaste/enklaste är väl att du använder säg Firefox med Ublock Origin (en adblocker) som tar bort 99% av all reklam på tidningar osv. Det finns också alternativa youtube frontends som Freetube till datorn (minns inte vad den till mobil heter) som tar bort reklam - och tror att man blir av med den med Ublock Origin på youtube med.

Ett litet mer rivigt alternativ är en piehole en sorts mellanhand mellan router och nätet som aktivt tar bort all reklam mm. Men testa firefox + ublock origin och freetube först och se om det fyller dina behov eftersom det är enormt mycket enklare.
Citera
2025-05-03, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NooBody
Är fruktansvärt trött på all reklam vad man än gör. På radion, TVn, mobilen... Vill börja blockera så mycket reklam som möjligt av det jag kan. Tänker då i min router så man slipper det på Youtube, mobilen, spel m.m. Radio och TV blir ju svårt så det får man ju bara svälja, men resten iallafall. Hur gör jag?
Sluta lyssna på radio och sluta se på tv.
Streama vad du vill se istället eller tanka ner det. Youtube kan du se via dator, surfplatta eller telefon genom webbläsaren brave som tar bort all reklam där.

Spel blir svårt men köpta spel ska ju inte innehålla reklam.

Webbsidor kan du få bort mycket reklam med brave också, genom att välja hur strikt den ska vara på var sida. Du får prova dig fram till vad som funkar utan att sidan lägger av.

Jag har inte hunnit kolla det än, men har för mig att jag hört något om att det ska finnas en krypterad dns man kan använda sig av, som ska blockera reklam.

Annars kan du ju alltid läsa på om Pihole.
Citera
2025-05-03, 22:06
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Citat:
Skaffa pirat-IPTV. Och använd annonsblockerar på internet. Det borde fixa dina problem.
Citera
2025-05-03, 22:34
Medlem
frdks avatar
Citat:
Hur gör jag?
Betalar deras reklamfria premiumtjänst?
Citera
2025-05-03, 23:04
Medlem
JustTrollings avatar
Det är väl bara att blockera reklamen? Jag har blockerat all reklam.

Men tror inte någon kommer att sitta och skriva en novell åt dig med hur du ska göra för att blocka reklam. När det är något du enkelt kan googla som alla andra.
Citera
2025-05-03, 23:07
Medlem
Använder sällan dator. Det är mobiler, plattor och Appbox från Telia till TVn. Så känns som att man skulle blockera i routern.
Citera
2025-05-04, 00:03
Medlem
BlyatMans avatar
Jag skulle också vilja veta hur man kan lösa det igenom själva routern, så slipper man reklam på alla enheter direkt!
Citera
2025-05-04, 00:10
Medlem
Ublock Origin tar ju bort all reklam på YT. Själv kollar jag alla tv-program minst 30 min efter för att lätt kunna hoppa fram 5 eller 10 minuter. "TV4-play-allt" har jag så där slipper jag all reklam
Citera
2025-05-04, 00:10
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jag skulle också vilja veta hur man kan lösa det igenom själva routern, så slipper man reklam på alla enheter direkt!

Det är liksom litet pill - och kanske inte täcker allt men en piehole kan vara nära det du vill. Är ju litet av ett projekt så se det som en skoj långvarig pryl att pilla med så du inte landar i frustration bara https://pi-hole.net/
Citera
2025-05-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Varför ska du försöka lösa det i routern? Det gör du ju såklart på din dator.
Citera
2025-05-04, 00:14
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför ska du försöka lösa det i routern? Det gör du ju såklart på din dator.

Tänk att du har blockerat all reklam direkt via routern så kan alla dina enheter i hemmet vara utan reklam, TVn, telefonen osv.
Jag har för mig att man ska kunna göra det genom att byta DNS adressen osv ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in