Citat:
Ursprungligen postat av
FarliKorv
För att hitta ett litet pistolskåp som är godkänt enligt säkerhetsskåp SS 3492-standarden, finns det flera alternativ på marknaden. SS 3492 är en svensk standard som styr hur säkerhetsskåp och vapenskåp ska byggas för att ge ett visst skydd mot inbrott.
Här är några faktorer att tänka på när du letar efter ett pistolskåp som uppfyller SS 3492:
Storlek: Pistolskåp finns i olika storlekar, från små modeller för en enda pistol till större skåp för flera vapen och tillbehör. Om du bara behöver förvara en pistol och lite tillbehör, finns det mindre modeller som är både praktiska och godkända.
Inbrottsskydd: Skåpet måste vara godkänt för att motstå inbrott. SS 3492 standarden specificerar bland annat krav på dörrens tjocklek, låsmekanism och hur lång tid skåpet ska kunna motstå inbrott.
Låssystem: Det finns både mekaniska och elektroniska lås att välja på. För ett mindre skåp för en pistol är det vanligaste låset en säkerhetsnyckel eller en elektronisk kodlås.
Placering: Eftersom du är ute efter ett litet skåp, kan det vara bra att tänka på var du ska placera det. Det bör vara tillräckligt kompakt för att kunna förvaras på ett säkert sätt men också tillräckligt robust för att motstå inbrott.
Några exempel på tillverkare som erbjuder SS 3492-godkända skåp:
Fort Knox
De har flera alternativ för mindre vapenskåp och pistolskåp som uppfyller SS 3492-kraven.
Yale
Yale erbjuder också godkända skåp för vapenförvaring som har säkerhetsklass SS 3492.
Brammer
Brammer är en annan aktör som har vapenskåp och säkerhetsskåp som uppfyller SS 3492-standarden, inklusive små pistolskåp.
Chubbsafes
Chubbsafes har ett bra utbud av säkerhetsskåp och vapenskåp som är godkända enligt SS 3492, både för privatpersoner och företag.
Tips:
Kontrollera alltid att skåpet är certifierat för det specifika ändamålet – det vill säga att det är godkänt för förvaring av vapen enligt de säkerhetskrav som SS 3492 ställer.
Om du köper begagnat, se till att det fortfarande uppfyller kraven och är intakt.
Vill du ha hjälp att jämföra några modeller eller har du några specifika krav på skåpet, som storlek eller pris?
Själv har jag ett fullstort skåp då jag har bössor också, rekommenderar dig att köpa ett full size. Har du börjat "samla" på vapen så kommer du inte sluta.
Ärligt talat, vad ligger värdet i att posta ett svar från en AI? Ville TS ha det hade TS kunnat använda ChatGPT helt själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Ett vapenskåp som väger mindre än 150 kg skall antingen tyngas ner med vikter för att nå upp till viktkravet (ej att rekommendera för pistolskåp då det stjäl plats ur skåpet) alternativt bultas fast i golv/vägg. Ett tips är att köpa ett så stort skåp du har råd med sedan köper du ett ännu större än du tänkte dig eftersom du kommer förvara vapen + ammunition m.m. i det vilket snabbt fyller upp skåpet.
Ammunition behöver man dock inte förvara i skåpet. Jag gör det inte. Fast som du är inne på så är det mycket pga platsbrist, men jag har inte plats för ett större skåp.
Hade jag bott större hade jag nog skaffat ett separat skåp för ammunitionen. Men tills dess nöjer jag mig med att hålla ammunitionen någorlunda gömd.