2025-05-02, 16:51
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom flesta av dessa påståenden om motsägelser i bibeln är "missförstånd" av vad bibeln säger, så jag vill att du själv ger ditt bästa exempel på en motsägelse i bibeln, som du själv är övertygad om är en motsägelse, istället för att lita på en andra part, tack.

"Missförstånd" som enligt mig och många andra låter som bortförklaringar och önsketänkande. Det är dessutom svårt att välja endast ett exempel när det finns så många som spelar i samma liga.

När till och med många troende forskare, bibelforskare och teologer erkänner att det finns motsägelser, inkonsekvenser och redaktionella skillnader talar sitt tydliga språk. Det kommer endast mynna ut i en evighetsdiskussion där jag ändå inte kommer hålla med dig i din subjektiva syn på saken då jag redan hört massvis av bortförklaringar.
Citera
2025-05-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
"Missförstånd" som enligt mig och många andra låter som bortförklaringar och önsketänkande. Det är dessutom svårt att välja endast ett exempel när det finns så många som spelar i samma liga.

När till och med många troende forskare, bibelforskare och teologer erkänner att det finns motsägelser, inkonsekvenser och redaktionella skillnader talar sitt tydliga språk. Det kommer endast mynna ut i en evighetsdiskussion där jag ändå inte kommer hålla med dig i din subjektiva syn på saken då jag redan hört massvis av bortförklaringar.

Ok, det låter som en bortförklaring från din sida, kan du ge ditt bästa exempel på en motsägelse i bibeln, tack!
Citera
2025-05-02, 16:59
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ok, det låter som en bortförklaring från din sida, kan du ge ditt bästa exempel på en motsägelse i bibeln, tack!

Nej, jag har ingen lust att ge mig in någon evighetsdiskussion med en troende som ändå inte kommer kunna ändra åsikt i frågan (vilket jag sett hundratals med exempel på). Är någon intresserad av motsägelser går det bara att söka på detta och själv jämföra texterna och kontexten så får de avgöra själva. Jag (liksom även flertalet teologer och bibelforskare!) anser det vara uppenbart.
Citera
2025-05-02, 17:02
Medlem
Citat:
Nej, jag har ingen lust att ge mig in någon evighetsdiskussion med en troende som ändå inte kommer kunna ändra åsikt i frågan (vilket jag sett hundratals med exempel på). Är någon intresserad av motsägelser går det bara att söka på detta och själv jämföra texterna och kontexten så får de avgöra själva. Jag (liksom även flertalet teologer och bibelforskare!) anser det vara uppenbart.

Ok, så vad gör du här, i ett diskussionsforum om du inte är intresserad av att diskutera?
Citera
2025-05-02, 17:14
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ok, så vad gör du här, i ett diskussionsforum om du inte är intresserad av att diskutera?

Jag nämnde motsägelser som en av anledningarna vilket jag anser vara ganska uppenbart och där jag även får medhåll bland många teologer. Men främsta skälet är givetvis avsaknaden av trovärdig evidens.
Citera
2025-05-02, 17:17
Medlem
Citat:
Jag nämnde motsägelser som en av anledningarna vilket jag anser vara ganska uppenbart och där jag även får medhåll bland många teologer. Men främsta skälet är givetvis avsaknaden av trovärdig evidens.

Kan du ge ett exempel, ditt bästa exempel?
Citera
2025-05-02, 17:30
Medlem
Mino44s avatar
Citat:

På vad? Avsaknaden av trovärdig evidens? Jag har redan förklarat det lönlösa med att försöka diskutera motsägelser med troende som ihärdigt menar att sådana inte finns. Jag nöjer mig med konstaterandet att flertalet teologer och bibelforskare själva inte håller med om din slutsats.
Citera
2025-05-02, 17:52
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
På vad? Avsaknaden av trovärdig evidens?

Nej, ett exempel på motsägelser i bibeln.

Citat:
Jag har redan förklarat det lönlösa med att försöka diskutera motsägelser med troende som ihärdigt menar att sådana inte finns.

Jag tror inte att du ens har försökt diskutera detta, du är nog rädd för svaren du kommer att få, som kommer att störa din världsbild som du vill hålla hårt i.

Citat:
Jag nöjer mig med konstaterandet att flertalet teologer och bibelforskare själva inte håller med om din slutsats.

Dina överstepräster?
Citera
2025-05-02, 18:09
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Nej, ett exempel på motsägelser i bibeln.

Jag tror inte att du ens har försökt diskutera detta, du är nog rädd för svaren du kommer att få, som kommer att störa din världsbild som du vill hålla hårt i.

Dina överstepräster?

Om du inte ens är medveten om att det finns teologer och bibelforskare som erkänner motsägelser i bibeln så säger det en del om hur "insatt" du är.

Jodå, jag har diskuterat tillräckligt kring just det, både i verkliga livet och i engelska forum med högre seriositet än vad man oftast ser här på flashback. Det är inget jag sitter konstant med, med det har varit från och till genom åren och tycker inte det mynnar ut i något fruktbart alls längre.

Så just den biten finns det säkert andra som är villiga att diskutera med dig. Jag klargjorde tydligt vad jag anser vara mitt främsta skäl till att inte tro.
Citera
2025-05-02, 18:25
Medlem
Citat:
Om du inte ens är medveten om att det finns teologer och bibelforskare som erkänner motsägelser i bibeln så säger det en del om hur "insatt" du är.

Jo, jag är insatt i det. Som jag sade, det handlar om att man inte förstår bibeln:

"»Jesaja profeterade rätt om er, ni hycklare, när det står: Detta folkärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud." (Mark 7:6-7 Bibel2000)

Citat:
Jodå, jag har diskuterat tillräckligt kring just det, både i verkliga livet och i engelska forum med högre seriositet än vad man oftast ser här på flashback. Det är inget jag sitter konstant med, med det har varit från och till genom åren och tycker inte det mynnar ut i något fruktbart alls längre.

Så just den biten finns det säkert andra som är villiga att diskutera med dig. Jag klargjorde tydligt vad jag anser vara mitt främsta skäl till att inte tro.

Ok, så det finns inget skäl för dig att befinna dig på ett diskussionsforum om religion?
Citera
2025-05-02, 18:32
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Jo, jag är insatt i det. Som jag sade, det handlar om att man inte förstår bibeln [...]

Det är din åsikt ja, och den är du fri att ha. Men glöm inte bort det faktum att flertalet individer som har detta som jobb och som är långt mer insatta i frågan inte håller med.

Citat:
Ok, så det finns inget skäl för dig att befinna dig på ett diskussionsforum om religion?

Jodå, det sker relativt ofta att evidensfrågan tas upp eller mängder med andra saker som kan vara intressanta att diskutera. Eller menar du att alla diskussioner nödvändigtvis måste handla om bibelns motsägelser?
Citera
2025-05-02, 18:43
Medlem
Citat:
Det är din åsikt ja, och den är du fri att ha. Men glöm inte bort det faktum att flertalet individer som har detta som jobb och som är långt mer insatta i frågan inte håller med.

Du vet väl att det är ett argumentationsfel? "argumentum ab auctoritate"https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument
Det sade även fariséer som hade jobbet att förklara för folket, men dom hade fel enligt Jesus.

Citat:
Citat:
Citat:
Jodå, det sker relativt ofta att evidensfrågan tas upp eller mängder med andra saker som kan vara intressanta att diskutera. Eller menar du att alla diskussioner nödvändigtvis måste handla om bibelns motsägelser?

Ok, ta upp det som du tycker är intressant att diskutera, ge mig ditt bästa exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in