Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
En annan paradox du gärna får dela i tråden är deras starka och äkta känslor .!
Vad betecknar man eg en äkta känsla när det kommer till kärlek och älska ?
Om känslan att verkligen älska någon dag 1 för att sen "älska" någon ny dag 2 är väl något man faktiskt isåfall måste ifrågasätta ?
Hur äkta blir en känsla som t.ex älska om den är så ombytlig ?
För vanliga människor så står ju äktheten på en känsla för att den INTE är så ombytlig...!!
Därav brukar man ju kalla folk som gillar Tottenham ena veckan och Liverpool andra veckan för medgångs fans

Förstår ditt resonemang fullt ut och håller delvis med.
För neurotypiska personer (utan känslomässiga regleringssvårigheter) är "att älska" ofta förknippat med ett inre åtagande, en känsla som består även när den inte känns "stark" varje sekund. Den har ett "jag vet att jag älskar dig" snarare än "jag känner det hela tiden".
För personer med Borderline är
styrkan i känslan ofta själva beviset. Om det inte känns starkt – så är det inte "verkligt". Men det gör att de byter fokus snabbt – den känslan som igår kändes som livets mening, kan idag kännas tom eller till och med hotfull. Det här är inte falskt eller manipulativt – det är ett
uttryck för en instabil inre värld.
Så det är rimligt att ifrågasätta hur äkta en känsla är, om den är helt beroende av stundens impuls. Men samtidigt: Hos personer med BPD är känslan
subjektivt äkta i ögonblicket, trots att den objektivt sett kan verka instabil eller motsägelsefull. De är ofta inte oärliga eller medvetet bedrägliga, utan drabbade av en känslomässig ombytlighet de inte valt.