Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-01, 19:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ok, här snackar du om saker jag inte ens kan försöka förstå, men jag uppskattar att det finns människor som du har denna talangen.

Men om man läser vissa ekvationer så jag kan inte ens börja förstå hur man har kommit fram till dem? Vad baserar man värdena på? T.ex Einstein och allmän relativitet, kan inte posta ekvationen då den skrivs ut fel, men hur får man fram själva tanken till ekvationen, ja jag kan omöjligt förstå
En del kan sånt som vi andra inte kan, t.ex klara Rubiks kub på några sekunder, springa 100 meter under 10 sekunder eller kombinera kända fakta och logiska konsekvenser av kända fakta till ekvationer som alla modeller av universum måste uppfylla.
Citera
2025-05-01, 19:49
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Kan varje jämnt tal större än 2 skrivas som summan av två primtal?
Ex:
4=2+2
6=3+3
8=3+5
10=7+3 (eller 5+5)
12=7+5
osv

Gäller detta alltid?
.
Fråga inte mig, skrev i TS att jag är oduglig på matte Är bara intresserad av ämnet
Citera
2025-05-01, 19:53
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En del kan sånt som vi andra inte kan, t.ex klara Rubiks kub på några sekunder, springa 100 meter under 10 sekunder eller kombinera kända fakta och logiska konsekvenser av kända fakta till ekvationer som alla modeller av universum måste uppfylla.
Ja så är det ju, men det känns som om dessa genier är övermänniskor på något vis, då syftar jag på matte genier i detta sammanhanget
Citera
2025-05-01, 19:53
Medlem
Citat:
Fråga inte mig, skrev i TS att jag är oduglig på matte Är bara intresserad av ämnet
Jag trodde du ville ha exempel på olösliga (hittills) mattefrågor.
Citera
2025-05-01, 19:54
Citat:
Jag trodde du ville ha exempel på olösliga (hittills) mattefrågor.
Ja absolut, och tack för exemplet
Citera
2025-05-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ja absolut, och tack för exemplet
Det kallas Goldbachs förmodan, och är av de mer lättförståeliga exemplen.
Citera
2025-05-01, 19:59
Citat:
Det kallas Goldbachs förmodan, och är av de mer lättförståeliga exemplen.
Tack ska kolla upp det.

Chatgpt ger mig detta

Exempel:
4 = 2 + 2

6 = 3 + 3

8 = 3 + 5

10 = 5 + 5 eller 3 + 7

100 = 47 + 53

1000 = 3 + 997

Det verkar funka för alla jämna heltal vi testat – och man har datorverifierat den för miljarder av tal. Men ingen har lyckats bevisa att det gäller för alla jämna tal.

🧠 Varför är det svårt att bevisa?
Det handlar om primtalens fördelning, som är väldigt oregelbunden.

Det räcker inte att visa att det funkar för en miljard fall – man måste visa att det funkar för oändligt många.

Det krävs ofta avancerade verktyg från analytisk talteori och kanske idéer som inte ens är uppfunna än.

Edit: kan någon förklara detta för mig som om jag vore 10 år? Vad spelar det för roll om man inte kan bevisa att det funkar för oändligt många?
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-05-01 kl. 20:10.
Citera
2025-05-01, 20:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Frågan är ju om framtida superdatorer kan lösa dessa problem?

Om lösning saknas faller det ju på det.
Citera
2025-05-01, 20:04
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om lösning saknas faller det ju på det.
Du menar att ursprungs formeln är fel? Men kommer inte framtiden att lösa det? Intressanta frågor
Citera
2025-05-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Bemöter dig inte ens och ger dig sista ordet då det verkar vara ett syndrom du verkar lida av att ha behov av. Som sagt - ha det gott
Vilken uträkning ger 1+1=3? av ren nyfikenhet
Citera
2025-05-01, 20:11
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vissa matematiska problem saknar helt enkelt en lösning, är svaret. Det finns vissa matematiska problem (typ en enkel ekvation) som går att lösa men det finns även problem som inte kan lösas (i vart fall inte med en känd lösning i dagsläget).

T.ex., det finns ingen vinnande strategi för spelet Tetris.
Du kan inte vinna i Tetris så det säger sig själv. Det pågår tills du förlorar teoretiskt men vissa ha lyckats få NES att balla ur till slut.

https://www.youtube.com/watch?v=GuJ5UuknsHU&t=834s

en pojke som lyckas med detta

https://www.youtube.com/watch?v=J9oVQ43j22g
Senast redigerad av manfalang 2025-05-01 kl. 20:13.
Citera
2025-05-01, 20:13
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Min enda förklaring är att 1 + 1 även kan bli 3. T.ex. efter en "sängkammarhambo".
Det är en av orsakerna till att matematikens självklara formler inte är en fullständig sanning utan kan variera i resultat. Det är inte alltid som formlerna verkar stämma.

Fast det exemplet är inte rättvist. Man kan vara snällare och använda x² (upphöjt) för att räkna fram generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in