2025-04-30, 13:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Berätta mer om vänstern som inte värnar yttrandefrihet i vårt land? Ge gärna några exempel. Vi har långtgående yttrandefrihet såvida du inte begår något brott (hms exempelvis) kan du skriva och säga vad du vill. När TV4 2010 inte lät jimmie Åkesson delta pga ”värdegrund” gissar jag att du stöttade dem. Deras rätt att välja, antar jag. Jag tycker de gjorde fel.

Man har yttrandefrihet i Turkiet också ”så långe man inte begår något brott”.

I båda länderna kan kan straffas godtyckligt med hänvisning till något slags högre värden som står över, i Sverige finns bland annat lagar om ”förtal” och ”hets mot folkgrupp” som kraftigt och godtyckligt begränsar yttrandefriheten, men också en mängd andra lagar som GDPR och den sk Rätten att bli glömd. Man kan göra en lång lista och jag gjorde en längre i något sammanhang , men långt ifrån heltäckande.
Citera
2025-04-30, 13:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om du inte förstår skillnaden på hets mot folkgrupp och kränkningar (negativ bevakning av en despot som förföljer minoriteter) är du mer än lovligt naiv. Du vill ha absolut yttrandefrihet här i landet (Sverige som nations lagar klagar du på, vad hände med att ta seden dit man kommer?) men samtidigt eftersom du ogillar vänstern accepterar du Turkiets inskränkningar av yttrandefriheten. Varför gäller den ena nationens rätt att bestämma i ena fallet men inte i andra?

Nu är det du som inte förstår att vilka kränkningar som är kriminella skiljer sig en del mellan olika länder. I Turkiet är det extra allvarligt att förolämpa turkiskheten eller presidenten. Det ses som en kränkning mot alla turkar.

Men detta är principiellt samma sak, att yttranden som kan kränka snöflingor är kriminellt, det skiljer bara på marginalen vad som anses kränka människor. Så när vänsterblivna är för förbud mot kränkningar ska de inte gnälla nu. Var rakryggade och stå för att snöflingor inte ska få kränkas.

Och ja man ska ta seden dit man kommer, i Turkiet gäller deras lagar, inte svenska lagar. HMF i Sverige gäller dock inte bara folkgrupper som du tycks tro, den gäller kränkningar av inte minst muslimer som är snöflingor.
Citera
2025-04-30, 13:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I en demokrati med yttrandefrihet är det lagligt att ”kränka” presidenten och stödja PKK moraliskt och vad gäller deras mål. Vilket är kärnfrågan i det här och varför man skall stödja Medin även om man inte delar hans åsikter.

Ja, det innebär en risk att sätta sig upp mot makten när den är orättvist. Om det är dumt för att det innebär risker för egen del eller modigt hur pga av det kan kan ha olika åsikter om. Förmodligen ofta både och.

Det är ju till och med lagligt att stötta terrorister ekonomiskt och man blir mer granskad om man sålt gamla möbler på blocket i Sverige.

Jag stöder absolut inte honom eftersom han stöder sånt folk som gör att vi är oroliga för attentat av just de han stöder. YPG PKK och YPJ är inga hjältar. De skyr inga medel för att nå sina mål.

En rapport från FN avslöjade att PKK/YPG och andra strukturer anslutna till organisationen i Syrien tvångsrekryterade 231 barn till sina väpnade styrkor under 2023. Jamen det är väl en fin organisation att stötta? Fan heller.
Citera
2025-04-30, 13:39
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Nu fulade du dig lite. Han skäller på turkiet men skyddar samtidigt EU som, trumvirvel, ska släppa in Turkiet och allt det står för. Det han kritiserar Erdogan för.
Du tog Joakim som exempel på någon som gillar EU. Var uttryckte jag min personliga åsikt i frågan?
Citera
2025-04-30, 13:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det är ju till och med lagligt att stötta terrorister ekonomiskt och man blir mer granskad om man sålt gamla möbler på blocket i Sverige.

Nej det är inte lagligt.
Citera
2025-04-30, 13:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det är inte lagligt.
Amineh Kakabaveh fick väl igenom ekonomiskt stöd till YPG vill jag minnas? Rätta mig gärna om jag har fel
Senast redigerad av Pastakrydda 2025-04-30 kl. 13:51.
Citera
2025-04-30, 13:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Amineh Kakabaveh fick väl igenom ekonomiskt stöd till YPG vill jag minnas? Ratta mig gärna om jag har fel

Ja det finns ett undantag i lagen mot ekonomiskt stöd till terrorister för sossar, men för övriga är det kriminellt.
GROK:
Är det lagligt att ekonomiskt stötta terrorister? Nej, det är olagligt i Sverige enligt flera lagar, inklusive lagen om finansiering av särskilt allvarlig brottslighet (2002:444) och Brottsbalken. Straffet är fängelse i upp till 2–6 år, eller mer för grova fall. Detta gäller oavsett om mottagaren är en individ eller en organisation som IS, al-Qaida, eller PKK (om pengarna används för terroristaktiviteter).

Citera
2025-04-30, 13:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det finns ett undantag i lagen mot ekonomiskt stöd till terrorister för sossar, men för övriga är det kriminellt.
GROK:
Är det lagligt att ekonomiskt stötta terrorister? Nej, det är olagligt i Sverige enligt flera lagar, inklusive lagen om finansiering av särskilt allvarlig brottslighet (2002:444) och Brottsbalken. Straffet är fängelse i upp till 2–6 år, eller mer för grova fall. Detta gäller oavsett om mottagaren är en individ eller en organisation som IS, al-Qaida, eller PKK (om pengarna används för terroristaktiviteter).

Tack för förklaring 🙏
Citera
2025-04-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Lagen gäller i det landet man är i, så är det bara.

Jaha, så du var en av de som inte tyckte det var problematiskt att kvinnor i Sveriges regering iklädde sig hijab på officiellt besök i Iran? Vill minnas att det var en hel del här inne som grymtade om hur "skandalöst" det var...
Citera
2025-04-30, 14:01
Medlem
bema56s avatar
Nu börjar rättegången! Hoppas vi får veta hur bevisläget ser ut....
Citera
2025-04-30, 14:03
Läste att mobiltelefoner och dator inte får tas med in i rättssalen så det är väl därför det inte är någon rapportering direkt... Så det blir nog först efteråt vi får veta hur det gick.
Citera
2025-04-30, 14:04
Medlem
Han skulle åka ned och följa protesterna säger han.
Men om han tror att oppositionen skulle se mildare på samröret med terroristerna så är han fel ute. Alla de stora partierna i landet ogillar när oskyldiga dödas i attentat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in