Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag nämner återigen "bordsprincipen". Som innebär att objekt på bordets bakre kant försvinner bakom den uppkomna horisonten omring mitten av ett bord om man tittar i höjd med kanten, som bekräftar att horisont och skymmande objekt även sker på plant underlag.
Att det vi observerar som solen förklaras även utifrån en uppkommen brännpunkt vars vinkel följer ett visst uppkommet schema utefter atmosfären m.m.
Då hittar du på sådana förklaringar istället för att tro på dina ögon men att en vattenyta ser platt ut från några meters höjd är tydligen bevis. På mitt bord försvinner inte saker under bordet om de står mitt på bordet.
Hur tror du att du skulle kunna se skillnad på en platt yta och en kurvad yta med omkretsen fyra tusen mil med dina ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Självklart måste vi det, att sitta i en kammare och anta avstånd är inte direkt en seriös metod för att fastslå avstånd och jordens geometri, när det enda vi ser med blotta ögat är en platt jord.
Jorden är uppmätt med flygplan och satelliter samt tidigare med segelfartyg. Är ingen som sitter i en kammare och gissar sig till avstånd.
Att Jorden ser platt ut med blotta ögat är inget bevis om du inte ser den från ett tvåsiffrigt antal mils höjd.