2025-04-29, 15:21
Medlem
Är i skrivande stund i min semesterlägenhet som jag har i södra Portugal (Loulé för att vara mer exakt) och läget här är numera stabilt. Problemen här började under gårdagen vid 11-tiden, lokal tid, men är nu som sagt stabilt vilket jag hoppas att det fortsätter vara. Inte för min egna del när det gäller att kunna förvara samt laga mat (eftersom jag har solceller på taket med batteribackup vlket är tillräckligt för ändamålen) utan för detta med att kunna handla då kyl/frys inte håller hur mycket som helst, samt om det skulle skita sig, tillgång till sjukvård.

Har bunkrat upp med mat samt nödkonserver och vatten för återstoden som jag är här vilket är till på söndag.
Senast redigerad av Pzza 2025-04-29 kl. 15:23.
Citera
2025-04-29, 15:21
Medlem
wwrs avatar
När man kommer med förklaringar om "ovanliga fenomen i atmosfären och avvikande svängningar" som orsak till strömavbrottet så kan man helt säkert dra slutsatsen att det orsakades av den klassiska metoden hos energiföretagen som jag beskrev i tidigare inlägg:

Marknadsmanipulation genom konstruerade brister

Det sänkte bevisligen Kaliforniens elnät för 25 år sedan.

På.samma sätt har energibolagen gjort extrema övervinster medan vanligt folk har fått höga elräkningar när EU konstruerade en gas- och el-brist genom det verkningslösa företaget att "bojkotta Putin"
Citat:
The cause of the outage is unclear. Portugal's grid operator has blamed a "rare atmospheric phenomenon" that caused "anomalous oscillations" in high voltage power lines in Spain.
https://news.sky.com/story/how-elect...tmare-13357727
Senast redigerad av wwr 2025-04-29 kl. 15:24.
Citera
2025-04-29, 15:26
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU kräver att länderna ställer 70% av energiöverföringen till grannländernas förfogande.

En enorm röra har EU skapat i sin ambition att skapa höga priser på allt från livsmedel till el.

Den röran kan vi ta kontroll över själva genom att bygga mer kärnkraft. Då behhövs inte alla de där exportledningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tyskland säger du?

Just nu producerar Tyskland runt 70% av sin el med solkraft.

https://www.energy-charts.info/chart....htm?l=en&c=DE

Det kan de göra för att de har en massa värmekraftverk i stand-by-läge.

"Sol och vind" förutsätter att man har ett parallellt system av värmekraftverk. Nyttan är då minskad bränsleförbrukning i värmekraftverken.

Sverige som inte har alla de där värmekraftverken har alltså heller ingen nytta av en massa sol och vind. När det blåser exporterar vi elen. När det inte blåser så används exportledningarna till att handla upp elpriset i södra Sverige.
Senast redigerad av KlappMungon 2025-04-29 kl. 15:39.
Citera
2025-04-29, 15:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
nej ryssen tvingade inte europa att nedmontera kärnkraft.
men dom har absolut stöttat/skapat gröna partier som har haft som mål att avveckla kärnkraften.
Väldigt logiskt.
Ryssen har enorma mängder gas, ryssen vill sälja gas, men europa vill inte köpa gas, för europa har kärnkraft.
en apa kan räkna ut att man då ska främja miljörörelser som vill avveckla kärnkraften.
tyvärr vart europén korkad..

Någonting är fel med påstått "gröna" partier, vars viktigaste kamp är att blockera vägen ut ur fossilberoendet.

Dom "gröna" partierna bryr sig inte om miljön. Dom är falska miljövänner.

Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Vet du vem som inte har ansvar för sina egna handlingar? Barn. Är Europa en kontinent som styrs av barn? Uppenbarligen..
https://www.3aw.com.au/wp-content/up...berg-GETTY.jpg

Du har rätt. Skulden ligger på dom väljare som var dumma nog att rösta på dom falska miljövännerna.

Väljarna lade dom "gröna" partiernas valsedlar i valurnan. Det är samma sak som att rösta på kol, gas och olja. En valsedel med en gul maskros är ungefär samma sak som en valsedel med en gul snäcka.
Citera
2025-04-29, 15:35
Medlem
wwrs avatar
"manipulative capacity withholding"

EU:s egen myndighet Acer erkänner hur bolagen blåser upp priserna genom.att hålla igen på produktionen. Detta orsakade bevisligen, enligt utredningarna, kraschen av elnätet i Kalifornien för 25 år sedan, som jag nyss länkade.

Citat:
According to the ACER, manipulative capacity withholding occurs, for example, “when a market participant with the relative ability to influence the price or the interplay of supply and demand of a wholesale energy product, decides, without justification, not to offer or to economically withhold the available production, storage or transportation capacity on the market
https://www.emissions-euets.com/inte...ation-practice

Man tror mer på det som orsak till strömavbrottet än "ovanliga svängningar i atmosfären" 😅😅😅
Senast redigerad av wwr 2025-04-29 kl. 16:05.
Citera
2025-04-29, 15:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Ok, jag orkar inte prata med dig när du inte vill ens se problemet detta skapar i våran infrastruktur.

Du kan ta den diskussionen där det är relevant istället för att hitta på saker.
Citera
2025-04-29, 15:45
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Var läser du detta?
De har rivit ut ett stort antal fördämningar men mest små som inte var aktiva med någon elproduktion.
Citera
2025-04-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
De har rivit ut ett stort antal fördämningar men mest små som inte var aktiva med någon elproduktion.

Detta var orsaken till översvämningen av Valencia. De rev över 200 dammar som Franko byggde för att leda bort vattnet från deltat som Valencia är byggt vid.
Sen kunde man skrika klimat när skiten svämmades över.
Citera
2025-04-29, 16:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Detta var orsaken till översvämningen av Valencia. De rev över 200 dammar som Franko byggde för att leda bort vattnet från deltat som Valencia är byggt vid.
Antar att det hur en källa på det? Mig veterligen var det Mazon som hävdade det, vilket sedan inte visade sig vara sant.
Citera
2025-04-29, 16:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej det var rysspropaganda.
Citera
2025-04-29, 16:44
Medlem
trickydicks avatar
Intressant det var 60% solel när det kollapsade.

https://x.com/jonsson_henrik/status/...IFdDmpCRNisV1Q

Hur kommer media hantera det?
Citera
2025-04-29, 16:52
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:

Samma sak som man vill göra i Sverige och resten av Europa och sedan skrika om klimatet, grön omställning och vattenbrist som Nestle sedan vill göra business av.

I Sverige vill man riva 10 000 dammar och jag har personligen sett vad som sker med ömsom översvämningar och torka när man tar bort dammar.
Man manipulerar även befolkningen när man påstår att det är dammar som "inte används".

Man tillåter helt enkelt inte att dammarna används och då säger man "dammarna används inte ändå, därför skall dessa tas bort av miljöskäl).

Man skapar problem man själv sedan "löser".

Man skapar även ett osäkert elnät med högre priser pga "brist" och "EU-regler", lägg därtill att när överproduktion råder med solceller (Holland är ett bra exempel) så får alla producenter dvs privatpersoner med celler på taken betala en straffavgift).

Det blir spännande att se vad som orsakade felet i Spanien, oavsett om det är en attack eller inte så skapar man ju ett instabilt elsystem inom EU med flit och som möjliggör Oligarki.

*Nu har vi ju även "brist på kött". Brist på mediciner och brist på el.
Snart kommer man att hitta på att det är brist på vatten.
Senast redigerad av Sinnersten 2025-04-29 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in