2025-04-29, 07:58
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Var kan jag hitta stämningen (letar efter id på kärande/målsägande)?
Hör av dig till Göteborgs tingsrätt och begär handlingarna i mål nummer B 6005-24.
Citera
2025-04-29, 08:06
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Sara kommer att dömas för grovt förtal, och Dumpen läggs snart ner för gott.

Detta för att verksamheten går ut på att väcka missaktning för dom som hängs ut., dvs verksamheten går ut på förtal.

Man får hoppas polisen hämtar in Sara så detta spektakel får ett avslut. Sjöberg lär inte ha mycket att göra efter dumpen läggs ner, vilket man kan hoppas.

Någon insatt som tror det blir förtal i domslutet? De andra uthängda lär väl dra in anmälan direkt om så är fallet.
Citera
2025-04-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man får hoppas polisen hämtar in Sara så detta spektakel får ett avslut. Sjöberg lär inte ha mycket att göra efter dumpen läggs ner, vilket man kan hoppas.

Någon insatt som tror det blir förtal i domslutet? De andra uthängda lär väl dra in anmälan direkt om så är fallet.
Allt hänger på juryn i detta fallet.
Blir de fällande dom, får vi se om JK gör egna prövande. Annars är det upp till vart och en att föra sin egna talan vilket kan bli dyrt för att inte tala om att vart fall är unikt och prövas separat så det är inte säkert nästa fall blir fällande.
Citera
2025-04-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Självklart blir Sara dömd för grovt förtal.
Hon kan inte hävda att dom hänger ut gäddor av nån annan anledning än att folk ska missakta dom.

Finns redan domslut som bestämmer hur utgången kommer bli för Sara.
Skadestånd på runt 100 papp.

Dyker det upp 20 till stämningar från gäddor så blir det säkert fängelse.
Borde bli det tillslut. Serieförtalare.
Citera
2025-04-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Som jag skrev så är det först då som det är förtal i mina ögon men tyvärr inte i lagen, vilket man borde ändra på omgående. Att säga sanningen om någon eller något varför ska man straffas för det, det är ju helt befängt.

Om man överdriver att säga sanningen en sanning som är nedsättande så om någon skriver om det konstant och dagligen i flera år då blir det trakaserier.

Om det är nu det man försöker stoppa.

Dessutom strider förtalslagen mot yttrandefriheten då den begränsts när man inte vågar säga sanningen.
Vanligt så är förtalslagen extremt begränsande, lite som att du inte får gå å klippa till vem du vill på käften. Du får varken sprida sanning eller falskhet.

Förtalslagen i tryckfrihet så skall det vara sant och försvarligt.

I många fall strider våra lagar emot gdpr med, Sverige erbjuder enorma friheter. I detta fall så missbrukas dessa lagar och regler.
Citera
2025-04-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Som jag skrev så är det först då som det är förtal i mina ögon men tyvärr inte i lagen, vilket man borde ändra på omgående. Att säga sanningen om någon eller något varför ska man straffas för det, det är ju helt befängt.

Om man överdriver att säga sanningen en sanning som är nedsättande så om någon skriver om det konstant och dagligen i flera år då blir det trakaserier.

Om det är nu det man försöker stoppa.

Dessutom strider förtalslagen mot yttrandefriheten då den begränsts när man inte vågar säga sanningen.

Den strider inte mot yttrandefriheten eftersom denna inte är absolut, i grundlagen står det att yttrandefriheten får inskränkas.

Orsaken till att förtal omfattar även sanning är av den simpla orsaken att folk som snackar skit om andra oavsett om det är sant eller inte historiskt har lett till mycket våld och andra samhällsproblem.
Citera
2025-04-29, 14:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Allt hänger på juryn i detta fallet.
Blir de fällande dom, får vi se om JK gör egna prövande. Annars är det upp till vart och en att föra sin egna talan vilket kan bli dyrt för att inte tala om att vart fall är unikt och prövas separat så det är inte säkert nästa fall blir fällande.
Jag tror det är väldigt få gäddor som är beredd att ta uthängningen till domstol.
Pengar är nog inte det största problemet utan skammen.
Man måste förstå att det gäddorna har gjort, sökt barn och unga i sexuellt syfte, är väldigt illa och skamfyllt om det skulle upptäckas.
Vad gäddorna än har för brister så känner nog de flesta ändå en stor skam att ha blivit påkommen.
Så stor att de inte ens skulle ta det till domstol om de skulle få rejält betalt.
Citera
2025-04-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det är väldigt få gäddor som är beredd att ta uthängningen till domstol.
Pengar är nog inte det största problemet utan skammen.
Man måste förstå att det gäddorna har gjort, sökt barn och unga i sexuellt syfte, är väldigt illa och skamfyllt om det skulle upptäckas.
Vad gäddorna än har för brister så känner nog de flesta ändå en stor skam att ha blivit påkommen.
Så stor att de inte ens skulle ta det till domstol om de skulle få rejält betalt.
Ta bort kostnaden och risken att förlora mer pengar vid förlust, hur många hade gjort eget åtal?
Bra mycket högre än du verkar tro.
Citera
2025-04-29, 16:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ta bort kostnaden och risken att förlora mer pengar vid förlust, hur många hade gjort eget åtal?
Bra mycket högre än du verkar tro.
Hur skulle du gjort om du vore gädda?
Om jag vore en gädda som blev påkommen med detta så skulle jag ligga lågt.
Inte ens för några miljoner skulle jag visa upp mig som gädda.
Citera
2025-04-29, 17:00
Medlem
Citat:
Hur skulle du gjort om du vore gädda?
Om jag vore en gädda som blev påkommen med detta så skulle jag ligga lågt.
Inte ens för några miljoner skulle jag visa upp mig som gädda.
Skadan är ju redan skedd, de är blottade för allmänheten och det finns inget sätt att bli nertagen mer än igenom stämning.
Flashbacktråden visar att ingen blir bortglömd, folk kommer ihåg och går tillbaks och drar upp det igen.

Kanske den där Kim försöker ringa och telefonterrorisera igen.
Citera
2025-04-29, 17:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Skadan är ju redan skedd, de är blottade för allmänheten och det finns inget sätt att bli nertagen mer än igenom stämning.
Flashbacktråden visar att ingen blir bortglömd, folk kommer ihåg och går tillbaks och drar upp det igen.

Kanske den där Kim försöker ringa och telefonterrorisera igen.

De flesta gäddor glöms fort bort.
Alla vet inte vad Dumpen är och de flesta håller ingen koll på gäddorna.
Många har ett liv utanför flashbacktråden och bryr sig inte.
Citera
2025-04-29, 17:46
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
De flesta gäddor glöms fort bort.
Alla vet inte vad Dumpen är och de flesta håller ingen koll på gäddorna.
Många har ett liv utanför flashbacktråden och bryr sig inte.

Är du så jävla ensam att du inte hört talas om skvaller? Inte ens din hund är glad att se dig...

Låt mig förklara. Det räcker alltså med att EN person i gäddans omgivning känner igen honom så får alla i hans omgivning reda på det. Så länge det finns uppe på nätet blir det svårt för gäddorna att starta om livet på nytt ställe. Säkert en av anledningarna till att han driver process mot Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in