2020-03-28, 19:43
Medlem
hurjapaas avatar
Jag är 180 och cyklar bekvämt på en mtb med 26 tum. Osäkra personer med mindervärdeskomplex som säger 26 är för dvärgar och barn och själva köper det största. Jag kan självklart välja en större tum och vara lika bekväm. Handlar som flera redan sagt om mer än bara hjulstorlek. Bästa är som alltid att prova.
Citera
2025-04-26, 00:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Fan vad cp alla här inne är.

Din kroppslängd har ganska lite att göra med storleken på hjulen, det är snarare storleken på ramen som spelar roll samt hur högt du har sadeln.

Mindre hjul ger snabbare acceleration men sämre rull eftersom centrufigalkraften är mindre jämfört med ett större hjul.

Inga som helst problem att cykla på 26 tums hjul även som vuxen, men såklart beror det ju på vad man ska ha cykeln till.
Själv hade jag en bmx med betydligt mindre hjul än 26 tum och den funkade alldeles utmärkt att ta sig till skolan på under högstadiet, men inget man ville cykla på nån längre sträcka.

Mitt råd är att köpa en 29 tummare eftersom du alltid kan sätta 28 tums hjul på den, har själv gjort det på min cykel.
Köper du dock en 28 tummare så blir det oftast väldigt svårt att sätta ett 29 tums hjul på den eftersom däcken kommer ta i ramen.
Citera
2025-04-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fan vad cp alla här inne är.

Din kroppslängd har ganska lite att göra med storleken på hjulen, det är snarare storleken på ramen som spelar roll samt hur högt du har sadeln.

Mindre hjul ger snabbare acceleration men sämre rull eftersom centrufigalkraften är mindre jämfört med ett större hjul.

Inga som helst problem att cykla på 26 tums hjul även som vuxen, men såklart beror det ju på vad man ska ha cykeln till.
Själv hade jag en bmx med betydligt mindre hjul än 26 tum och den funkade alldeles utmärkt att ta sig till skolan på under högstadiet, men inget man ville cykla på nån längre sträcka.

Mitt råd är att köpa en 29 tummare eftersom du alltid kan sätta 28 tums hjul på den, har själv gjort det på min cykel.
Köper du dock en 28 tummare så blir det oftast väldigt svårt att sätta ett 29 tums hjul på den eftersom däcken kommer ta i ramen.

Centrifugalkraften har inte med det att göra.

Mindre hjul har större rullmotstånd, men lagrar mindre rörelse energi i hjulen. De blir lättare att få snurr på. De stora blir också pga av den lagrade rörelsemängden trögare att svänga (gyroeffekt).

Skillnaden i båda fallen bör vara knappt märkbar.
Citera
2025-04-26, 11:42
Medlem
godboys avatar
Som sagts så beror det på vad syftet med cykeln är. Ska du ha den för att cykla till jobbet på så rekommenderar jag stora hjul för rullets skull. Det är lättare att komma upp i och bibehålla fart.

Ska du ha den som terrängcykel, som MTB är syftad till, så kan jag tycka att 26 är utmärkt. De angriper hindren på ett smidigare sätt. Dessutom är hjulkransen eller vad man ska kalla det stabilare på mindre diameter.
Citera
2025-04-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Centrifugalkraften har inte med det att göra.

Mindre hjul har större rullmotstånd, men lagrar mindre rörelse energi i hjulen. De blir lättare att få snurr på. De stora blir också pga av den lagrade rörelsemängden trögare att svänga (gyroeffekt).

Skillnaden i båda fallen bör vara knappt märkbar.

Fast det är väl ändå centrufigalkraften?
Den blir ju större ju större diametern på hjulet är, och det är även en anledning till att vindkraftverk har så långa blad, när dom väl fått fart så gör centrufigalkraften att bladen är mer effektiv än om det skulle va kortare men bredareblad.
Citera
2025-04-26, 17:40
Medlem
Citat:
Fast det är väl ändå centrufigalkraften?
Den blir ju större ju större diametern på hjulet är, och det är även en anledning till att vindkraftverk har så långa blad, när dom väl fått fart så gör centrufigalkraften att bladen är mer effektiv än om det skulle va kortare men bredareblad.

Centrifugalkraften är en konstant kraft må vara att den ändrar riktning. Men med en längre härledning kan man nog få till ekvationerna så det stämmer. Men det är långsökt kan jag tycka.

Se det som massa i rörelse. Det tycker jag är mer logiskt.
Citera
2025-04-26, 18:59
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som sagts så beror det på vad syftet med cykeln är. Ska du ha den för att cykla till jobbet på så rekommenderar jag stora hjul för rullets skull. Det är lättare att komma upp i och bibehålla fart.

Ska du ha den som terrängcykel, som MTB är syftad till, så kan jag tycka att 26 är utmärkt. De angriper hindren på ett smidigare sätt. Dessutom är hjulkransen eller vad man ska kalla det stabilare på mindre diameter.

Lycka till med att hitta cyklar med 26" hjul i dagens läge, om man inte letar fatbikes eller köper begagnat med gammal geometri.

Branschstandarden är idag 27.5 alt 29", åtminstone när det kommer till mountainbike liknande cyklar.
Citera
2025-04-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Centrifugalkraften är en konstant kraft må vara att den ändrar riktning. Men med en längre härledning kan man nog få till ekvationerna så det stämmer. Men det är långsökt kan jag tycka.

Se det som massa i rörelse. Det tycker jag är mer logiskt.

Nej?
För ett litet men tungt hjul kommer inte rulla längre/lättare än ett lätt men stort hjul
Citera
2025-04-27, 09:29
Medlem
Citat:
Nej?
För ett litet men tungt hjul kommer inte rulla längre/lättare än ett lätt men stort hjul

Nej, men givet att konstruktionen är lika.

Det är massa och massans hastighet det handlar om.
Citera
2025-04-27, 12:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Lycka till med att hitta cyklar med 26" hjul i dagens läge, om man inte letar fatbikes eller köper begagnat med gammal geometri.

Branschstandarden är idag 27.5 alt 29", åtminstone när det kommer till mountainbike liknande cyklar.
https://www.cykloteket.se/sv/articles/225/mountainbike-mtb?tag56760=56771

Visst..de har fler i andra storlekar,men direkt SVÅRT att hitta MTB med 26" hjul kändes det inte...
Citera
2025-04-27, 12:21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej vill ha en mountainbike. Vilken storlek? 28 eller 26 tum ? Är 180 cm lång. Vart kommer jag över en cykel billigast ?
Det finns flera sidor som har "hitta din storlek på cykeln"

Blir nyfiken på varför du vill ha en MTB?
Är det som 98% att de "ser tuffa ut"?
För ärligt..37 växlar är det sällan man behöver för jobb-pendling etc..
Utanpåliggande växlar är en hel del pyssel med om man vill att de ska funka bra.. nav-växlat (3,7,8,14) är oftast mer bekymmersfritt och i många fall nästan underhållsfritt.(vissa bör smörjas med visst intervall osv)
Sedan är det trevligt med skärmar,kanske en pakethållare,väska över den,eller en korg...
Men det är klart,ska du grisa i lera i skogen,åka downhill,hoppa och leva fan,då är det ju en MTB du ska ha!
Citera
2025-04-27, 12:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det finns flera sidor som har "hitta din storlek på cykeln"

Blir nyfiken på varför du vill ha en MTB?
Är det som 98% att de "ser tuffa ut"?
För ärligt..37 växlar är det sällan man behöver för jobb-pendling etc..
Utanpåliggande växlar är en hel del pyssel med om man vill att de ska funka bra.. nav-växlat (3,7,8,14) är oftast mer bekymmersfritt och i många fall nästan underhållsfritt.(vissa bör smörjas med visst intervall osv)
Sedan är det trevligt med skärmar,kanske en pakethållare,väska över den,eller en korg...
Men det är klart,ska du grisa i lera i skogen,åka downhill,hoppa och leva fan,då är det ju en MTB du ska ha!
Just ja!
"Billigast"
Åk till skroten,där kan man göra riktuga fynd och det kostar sällan mycket att få en "räddningsbar" cykel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in