Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-26, 12:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Slipper stora grupper av främmande människor (innerstadsmänniskor), maten är billigare, naturen är vackrare, du har utrymme att pyssla med saker på tomten, du kan aktivera kroppen på ett soft sätt med skogspromenader, svampplockning, vedhuggning. Folk är trevligare utanför stan.

Är själv betongunge men siktar mot skogen så fort jag hittar nåt lämpligt.
Låter ju bra det där, men kom ihåg att de största grannfejderna ofta finns på landet. Många egensinniga typer som bor där, som mer än gärna gräver upp stridsyxan...
Citera
2025-04-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Vad är fördelen med att inte bo i stan?
Frisk(are) luft. Slippa folk? Närmare djur och natur? Billigare boende?
Citera
2025-04-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ett enskilt hus kostar ju minst 4-5 miljoner. Så man behöver en partner som har bra ekonomi och kan låna.
Pga lag krav på bankerna så är gränsen för vad en enskild person kan låna ungefär 3 miljoner.

Ett radhus kan du kanske få för 3 millar.

Har aldrig hört om något lag krav på 3 miljoner. Har hört att man max kan låna 85% av bostadens världe derimot.
Citera
2025-04-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det beror väl alldeles på var huset ligger? Finns även hus inom tullarna, såväl som precis utanför och väldigt långt bort.

Ta: grattis till att flytta ut från stan. Ju längre bort desto bättre.
Hus innanför tullarna? Djurgården då eller något gårdshus? Närmsta (utanför tullarna) är väl Stora Essingen och Bromma.
Citera
2025-04-26, 12:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Lugnet är en grej som lockar mig, däremot är jag som tidigare nämnt lite smånojig över att bli för isolerad, hur har du upplevt det?
Har ännu ingen erfarenhet, och lever även med partner. Kikar på hus som är så pass nära men ändå avlägset att man slipper bli helt isolerad men ändå får vara ifred.
Citera
2025-04-26, 12:47
Medlem
Lägenhet : bara putsa fönster 1,5 tim... städa inne 2 timmar. Nära centrum medans du är ung.

Hus: putsa 3 timmar om det är många fönster. Städa hus 5 timmar... hur mycket kvadrat...
PLUS trädgården ca halv dag, klippa gräsmatta och rensa... sopa... vattna blommor...
Kör 30-45 minuter. Buss 1 timme. Tunnelbana 25 min om det finns där.

Alla pensionärer borde bo i byn och liten stad. Stugor och folkdans varje lördagar.
Pensionärer får gratis busskort till stor städer att gå på restaurangen och museum m.m.

Alla unga och föräldrar borde jobba och utveckla bättre i stor städer...

Då finns 1 miljon ledig lägenheter när pensionärerna lämnar stor städer...
Vad nyjttjar de på att bo kvar i stor städer... de arbetar inte...
Senast redigerad av Dofstom 2025-04-26 kl. 12:52.
Citera
2025-04-26, 12:47
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Hus innanför tullarna? Djurgården då eller något gårdshus? Närmsta (utanför tullarna) är väl Stora Essingen och Bromma.
Nig finns det hus, även om de är få. Södermalm, Djurgården för att nämna några. Även kranskommunerna direkt utanför tullarna har villaområden.
Citera
2025-04-26, 13:28
Medlem
Citat:
Har aldrig hört om något lag krav på 3 miljoner. Har hört att man max kan låna 85% av bostadens världe derimot.

Det är väl typ 5x inkomsten.. är du vd för Ericsson är det nog lugnt att låna 30 millar, finns ingen gräns det är lönen som sätter taket(och kontantinsatsen)
Citera
2025-04-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ett enskilt hus kostar ju minst 4-5 miljoner. Så man behöver en partner som har bra ekonomi och kan låna.
Pga lag krav på bankerna så är gränsen för vad en enskild person kan låna ungefär 3 miljoner.

Inte i Danderyd eller Essingen
Citera
2025-04-26, 14:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

I centrala Botkyrka, ja.
Ett radhus i ett behagligare stadsnära område kostar det dubbla.
Radhus är vanskligt med tanke på grannar.
Bättre då med ett fristående.
Finns utmärkta områden i Nacka t.ex.
I Hägersten finns finfina, ffa i Mälarhöjden.
Men smakar det så kostar det.
Citera
2025-04-26, 14:32
Medlem
Citat:
Hej!
Jag bor just nu i en lägenhet i Stockholms innerstad och har en idé om att flytta till hus.
Det jag gillar med mitt nuvarande boende är närheten till allt. Allt finns runt hörnet och det är en frihet jag verkligen uppskattar. Samtidigt lockas jag av tanken på husliv. Att ha en egen trädgård, större ytor och kanske lite mer lugn och ro.

Vad är Flashbacks erfarenheter?
Och finns det områden som erbjuder en kombination? Har kollat lite på stora Essingen och danderyd.

Hus är trevligt men också så jäkla mycket jobb och oförutsedda utgifter..
Citera
2025-04-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
I centrala Botkyrka, ja.
Ett radhus i ett behagligare stadsnära område kostar det dubbla.
Radhus är vanskligt med tanke på grannar.
Bättre då med ett fristående.
Finns utmärkta områden i Nacka t.ex.
I Hägersten finns finfina, ffa i Mälarhöjden.
Men smakar det så kostar det.

Ska kolla upp dom områdena!
Har en pollare i Nacka, klagar dock på förbindelserna till stan. Kommer ju däremot en ny tunnelbana.. om 10 år minst, men alltid något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in