• 7
  • 8
2025-04-20, 17:33
Medlem
Veniconess avatar
Jag såg om den här filmen igår för första gången på 15 år, och jag slogs över hur brutal bögvåldtäktsscenen i skogen är, trots att det har gått mer än 50 år sedan filmen släpptes.

Men om man tittar på scenen med bergsmännen och Voight/Betty i efterhand ser man hur det eskalerar tydligt efter att de nämner något om whiskybränning. Tror ni att "stadspojkarna" hade kommit undan och fått lämna platsen om de inte hade nämnt något om det? Jag är lite tveksam. Man ser tydligt hur den tandlöse bögen spanar in Voights karaktär mycket tidigt, och blicken mellan de två är blodisande: "Let's just rape these guys". Något säger mig att det inte är första gången de gör något liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=wlUcUfHkdYk

Den "tandlöse" dog för övrigt ganska nyligen, 85 år gammal. Här är en intervju med honom. Det är slående hur totalt harmlös och ofarlig han framstår som i verkligheten (ålder spelar säkert in här), jämfört med hans fullständigt vidriga karaktär. Och han har fått sitt garnityr fixat med. Då slipper man se hans räliga gap, kanske det vidrigaste i hela scenen:

https://www.youtube.com/watch?v=YGtp2Ujb2lM
Citera
2025-04-20, 23:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Ni som gillar den här filmen och hyllar den. Kan ni förklara vad det är ni ser i den?
Jag förstår mig inte alls på den här filmen, då brukar jag ändå gilla 70-talsfilmer.

Jag gjorde en liten recension här som ni kan läsa om ni är intresserade mer ingående av vad jag tyckte: (FB) Vilken film såg du senast?

Det är riktigt skräck som skulle kunna hända på riktigt, det är därför den är så träffsäker. Lite som nocturnal animal, en Annan film jag aldrig vill se igen
Citera
2025-04-20, 23:41
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är riktigt skräck som skulle kunna hända på riktigt, det är därför den är så träffsäker. Lite som nocturnal animal, en Annan film jag aldrig vill se igen
Ja, den delen kan jag förstå. Jag tycker också sådant som skulle kunna hända på riktigt är det som är mest otäckt.
Men just denna film talade inte till mig alls dessvärre. Jag ville tycka om den dock.
Citera
2025-04-20, 23:43
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Ja, den delen kan jag förstå. Jag tycker också sådant som skulle kunna hända på riktigt är det som är mest otäckt.
Men just denna film talade inte till mig alls dessvärre. Jag ville tycka om den dock.

Jag tipsade om Southern Comfort lite tidigare i tråden, testa den, den är samma stuk ungefär, den kanske faller dig bättre på läppen!
Citera
2025-04-25, 02:00
Medlem
donenzo123s avatar
Varje vecka på musiklektionen hade vi en "veckans fakta" kring musik och en vecka var det just om den här filmen. Skälet var då den kända banjo-scenen i filmen, men här kommer en intressant händelse...

Våran lärare berättar då om hur grov filmen är
Pilen och våldtäkten var bara skrapet på ytan"

Och vi alla blev illa till mods, då räckte en tjej upp handen och jag vet inte vad ni tänker men om en tjej räcker upp handen kring ämnet våldtäkt får man en hel del tankar i huvudet.

Då får hon ordet, allting går så långsamt och hon ställer frågan som fick henne att bli mobbad för resten av året...

"Men va?! Hur kan två män våldta varandra?!

Mina kära skribenter, speciellt vi 15 åriga killar som var närvarande i klassrummet ramlade av stolarna och skrattade så hårt att våran lite överviktiga kompis säkert fick sig en tvättbräda
Citera
2025-04-25, 23:20
Medlem
Citat:
Jag tipsade om Southern Comfort lite tidigare i tråden, testa den, den är samma stuk ungefär, den kanske faller dig bättre på läppen!

Keith Carradine är/var i a f bra lik sin halvbror David Carradine! (DÅ.)

Såg faktiskt SC för första gången efter David´s uppvisning i TV-serien "North & South/Love & War". (85-86.)

TV3 visade filmen (SC) i sin kanals ungdomsår (1990-91?) och jag kanske inte åskådade med lupp då, men ska erkänna att jag trodde att David spelade i filmen, inte Keith...
Citera
2025-04-26, 08:45
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:

Det finns också en kanadensisk lågbudget "Deliverance"-rip-off ifrån 1977 som heter "Rituals" (eller "Floden utan återvändo").
Ingen höjdare direkt men sevärd iaf.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in