2025-04-25, 23:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Menar du att staten ska dammsuga kreditmarknaden och pusha bolåneräntorna över 10%? Att spara i statens utgifter ligger inte på trumpetens agenda.

Annars kan man gå all in på MMT som säger spendera så mycket du vill, du kan som stat inte få slut på pengar så länge du har en egen valuta. Vad kan gå fel? Ärligt talat, varför begränsa sig till 7% underskott, varför inte dra till med 17%, 27% eller 37% underskott; det hade skapat rejäl tillväxt (åtminstone på kort sikt). Effekterna på lång sikt behöver inte trumpeten fundera över då han lär vara pensionerad vid det laget. Inte sedan kung Krösus av Lydien har någon testat ett så pass nyskapande experiment på världsekonomin.

Jag menar att staten sänker skatten. Sedan får vi se vilken delstat som överlever. Den som går i KK...aja, synd för den. Du förstår vad jag menar? Lite anarki! Mad Max skatt! Se vem som överlever. Det kanske blir så att vissa kommuner inom USA får helt enkelt lägga ned?

Skit samma liksom. Amerikaner behöver ju ändå inte någon välfärd som man hör på dom. Vapen, Jesus och snabbmat är vad dom klarar sig med. Jag är seriös.

Sänka skatten och sedan får samhället anpassa sig. Skit samma liksom. Skatten är sänkt. Detta är målet.
Citera
2025-04-25, 23:56
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad vi vet förlorar europa, vi har inte ställt några krav, vi har 27,5% bil tullar i 90 dagar medans Trump förhandlar långsamt med Kina. Bara Usa som vinner på dessa pausade tullar, inte europa.

Europa förlorar inte då vi redan är i den liberala ekonomin med fri handel, dvs 0% tull hit och dit.
USA förlorar för att dom har gjort sig beroende av andra länder, och nu inför dom tullar.

Trump kommer inte lyckas förhandla med Kina. Han gjorde detta förra gången då han avskaffade NAFTA och införde handel mot Kina. Allt slutade med att Kina köpte mindre från USA än vad USA köpte från Kina, vilket inte var tanken med handelsavtalet. Målet var att dom båda skulle handla från varandra lika mycket.

Men som sagt: Trump är svag! En svag ledare! Alla hatar svaga människor då dom tillför otur!
Citera
2025-04-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Europa förlorar inte då vi redan är i den liberala ekonomin med fri handel, dvs 0% tull hit och dit.
USA förlorar för att dom har gjort sig beroende av andra länder, och nu inför dom tullar.

Trump kommer inte lyckas förhandla med Kina. Han gjorde detta förra gången då han avskaffade NAFTA och införde handel mot Kina. Allt slutade med att Kina köpte mindre från USA än vad USA köpte från Kina, vilket inte var tanken med handelsavtalet. Målet var att dom båda skulle handla från varandra lika mycket.

Men som sagt: Trump är svag! En svag ledare! Alla hatar svaga människor då dom tillför otur!
Vad du missat är att europa har 25% Biltull, om man undrar vem som säljer bilar fråga tysken, trump stranda inte på 0% i sina 90 dagar. han var smartare än så.
Kina är den svåra nöten, europa kan inte handla av kina, kina har handel med Putin.
Citera
2025-04-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Vänta nu här lite... slog lönegroggen till lite för hårt? Menar du att en vara tillverkad i EU beläggs med tull och importmoms i EU? Hur kan en vara tillverkad i EU beläggas med samma attribut som en vara importerad från tredje land? Även om en EU-tillverkad BMW är dyrare i Europa än USA kan det omöjligt bero på det.

Ännu en generalisering utan någon form av underlag. Hur applicerar du denna slutsats på något i regelverket kring tull och moms i respektive EU-land eller för all del centralt?

75% av tullinkomster går till EUs gemensamma budget, 25% tillfaller respektive EU-medlem.

Intressant! Detta ska jag läsa in mig på.

Förutom rappakaljan i segmentet här som jag förbiser eller redan besvarat så flyttade jag inte diskussionen någonstans alls. Det var du som påpekade följande när jag gav exempel om import från Tyskland till Sverige med vidareexport till Finland efter att du tidigare påstått att momsen subventionerar förfarandet:

Eftersom det inte existerar momsuttag i förfarandet så visar det fetstilta exakt hur insatt du är i dessa frågor vilket alltså till synes är, inte alls. Istället försöker du gömma dina tillkortakommanden nu bakom slumpmässigt orerande kring biltullar som inte ens existerar inom unionen, med mera.
Jag tackar däremot för länken angående momsen till EU centralt (0,3%). Jag ska absolut läsa in mig på det.
Tar man fusket med moms inom Europa,

Elbilar under 500 tusen är momsfria i norge, det menas en volvo är billigare i Norge än i Usa för inköp.
Trump har alltså rätt, Europa subventionera sina bilar men inte bilar från Usa, dessa skattas hårdare.
Citera
2025-04-26, 00:13
Medlem
Citat:

Eu har massvis med tullar, vad svamlar du om!
Citera
2025-04-26, 00:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Eu har massvis med tullar, vad svamlar du om!

Jo. Men inte 145% på ett komplett land.
Citera
2025-04-26, 00:17
Medlem
Citat:
Jo. Men inte 145% på ett komplett land.
Men varför skriver du 0% i tullar då!

Sverige och Eu vill införa tullar på flera 100% på produkter från Kina!

https://www.svt.se/kultur/sa-mycket-dyrare-kan-det-bli-att-handla-fran-shein-och-temu
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-04-26 kl. 00:21.
Citera
2025-04-26, 00:45
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man fusket med moms inom Europa,

Elbilar under 500 tusen är momsfria i norge, det menas en volvo är billigare i Norge än i Usa för inköp.
Trump har alltså rätt, Europa subventionera sina bilar men inte bilar från Usa, dessa skattas hårdare.

Mja, det gäller ju alla bilar i samma priskategori så Tesla model 3, s, y slipper ju också undan.
Citera
2025-04-26, 00:49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

https://www.svt.se/kultur/sa-mycket-dyrare-kan-det-bli-att-handla-fran-shein-och-temu

Bra!
Citera
2025-04-26, 04:36
Medlem
Drooids avatar
Citat:

Jag läste artikeln som du länkade till. Du får gärna posta en länk till ditt påstående om att "Sverige och Eu vill införa tullar på flera 100% på produkter från Kina!".

Läste du slarvigt eller är det dina kunskaper i procenträkning som är bristfälliga?
Citera
2025-04-26, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag läste artikeln som du länkade till. Du får gärna posta en länk till ditt påstående om att "Sverige och Eu vill införa tullar på flera 100% på produkter från Kina!".

Läste du slarvigt eller är det dina kunskaper i procenträkning som är bristfälliga?
Det där med procent har tyvärr många problem med, så även du!
Här är en matteuppgift , om du tidigare köpte en T-shirt för 50 kr men som kommer med nya förslaget kosta 500 kr att ta in i sverige ,hur många procent dyrare blir tröjan!
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-04-26 kl. 05:23.
Citera
2025-04-26, 05:47
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Det där med procent har tyvärr många problem med, så också du!
Här är en matteuppgift , om du tidigare köpte en T-shirt för 50 kr men som kommer med nya förslaget kosta 500 kr att ta in i sverige ,hur många procent dyrare blir tröjan!
Du har problem med både läsförståelsen och procenträkningen. Jag misstänker att du inte förstår hur mycket du gör bort dig.

Så mycket dyrare kan det bli att handla från Shein och Temu
Citat:
I nuläget finns inga tullar på varor från Shein eller Temu, om varorna kostar mindre än 150 euro.
Citat:
Hur mycket dyrare kan det bli att köpa en tröja från till exempel Shein?

– Det kan bli så att det blir mellan 100 och 500 kronor dyrare, och det är inte minst för att kunna använda pengarna för att kontrollera de här varorna som flödar in, säger Romina Pourmokhtari.
Enligt artikeln är det inga tullar idag om värdet är mindre än 1650 skr. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari säger att det kan bli mellan 100 och 500 kronor dyrare. Hur räknar du? Jag kan ge dig rätt om du tror att en vara för 50 kronor kommer att kosta 500 kronor.

Men som sagt, fram med lite källor. Det du har postat är bara fake news om jag ska uttrycka mig snällt.

Senast redigerad av Drooid 2025-04-26 kl. 05:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in