Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Ditt citat: "Moms tas ut på import till EU från tredje land. Det importerande företaget betalar då tull och moms i landet det tas in. Därefter är varan fri inom hela EU och kan inte momsbeläggas flera gånger"
...ja detta kan vi kanske vara glada för ? En bil har nu genom EUs generösa system (sarkasm) fått
Frakt
10% tull
5% miljöavgifter
25% IMPORTmoms (läggs på allt ovan även frakt)
Dvs över 40% skatter och avgifter, det är därför en BMW tillverkad i Tyskland kostar en svensk hela 200.000 mer än för en Amerikan som köper samma bil tillverkad i Tyskland fraktad och importerad till USA (!)
Vi är sjukt lurade och det är EU maffian som står för bedrägeriet.
Vänta nu här lite... slog lönegroggen till lite för hårt? Menar du att en vara tillverkad i EU beläggs med tull och importmoms i EU? Hur kan en vara tillverkad i EU beläggas med samma attribut som en vara importerad från tredje land? Även om en EU-tillverkad BMW är dyrare i Europa än USA kan det omöjligt bero på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
...Du är uppenbarligen inte tillräckligt insatt eller helt enkelt propagandist. En utökad skattebas ger ofrånkomligt ökade subventioner det är därför en låg skatt alltid ger en lägre subventioner och minskad byråkrati och mindre administration.
Ännu en generalisering utan någon form av underlag. Hur applicerar du denna slutsats på något i regelverket kring tull och moms i respektive EU-land eller för all del centralt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Alla tullar som tas ut även de Sverige tar ut levereras direkt till Centrala EU i Bryssel för att finansiera deras aldrig minskande administrativa flytt av sandhögar.
75% av tullinkomster går till EUs gemensamma budget, 25% tillfaller respektive EU-medlem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
0.3%
Standardavgift: En enhetlig avgift på 0,3 % tillämpas på varje medlemsstats harmoniserade momsbas.
"Finally, for the period 2021-2027, a uniform call rate of 0.3% is being applied on each Member State’s VAT base."
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/eu-budget/long-term-eu-budget/2021-2027/revenue/own-resources/value-added-tax_en
Intressant! Detta ska jag läsa in mig på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Inhemsk marknad
Du flyttar diskussion till den inre marknaden, ja det stämmer att efter att en vara belastas med över 40% från EU och medlemsland är det "fritt" att skicka varan. Tack 👍 detta handlar om lurade Europeiska konsumenter som får betala enorma belopp för att upprätthålla ett system och lurade Amerikanska företag som inte kan exportera gods in i unionen utan att åka på mängder av handelshinder, tullar och avgifter som gör produkten för konsumenterna dyrare.
Förutom rappakaljan i segmentet här som jag förbiser eller redan besvarat så flyttade jag inte diskussionen någonstans alls. Det var du som påpekade följande när jag gav exempel om import från Tyskland till Sverige med vidareexport till Finland efter att du tidigare påstått att momsen subventionerar förfarandet:
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Att kalla det självsubventionering är kanske lite tillspetsat – men det belyser skillnaden mellan marknaderna. Den som importerar från ett EU-land slipper visserligen tull, men moms tas ändå ut och redovisas i respektive land, vilket är tänkt att skapa "neutralitet" – men i praktiken är det allt annat än enkelt eller neutralt.
Eftersom det inte existerar momsuttag i förfarandet så visar det fetstilta exakt hur insatt du är i dessa frågor vilket alltså till synes är, inte alls. Istället försöker du gömma dina tillkortakommanden nu bakom slumpmässigt orerande kring biltullar som inte ens existerar inom unionen, med mera.
Jag tackar däremot för länken angående momsen till EU centralt (0,3%). Jag ska absolut läsa in mig på det.