Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Nej, forskare drivs inte primärt av att tjäna pengar. Det finns ju betydligt enklare sätt att göra det, än att ägna åratal av studier, om det var målet. En tonårig knarklangare i orten kan ju med lätthet tjäna mycket mer än vad en professor gör.

Uppenbart är du inte belastad av några studielån och att du tycker att forskning saknar samhällsnytta säger allt om dig. Att resultaten av forskning ligger till grund för flera framgångsrika företag, som sysselsätter stora mängder människor, tycks inte ha slagit dig, t.ex. Tesla skulle inte ha existerat utan den.
Vi alla förstår en forskare inte generera jobb åt speciellt många andra.
Vi kan ta enkla exempel som rotbidrag åt snickare, staten erbjuder betala snickarens halva lön, detta genererar i sin tur fler arbetstillfällen, säljare, lastbilar osv, en man genererar jobb åt ca 4 andra. inte konstigt staten ger rotbidrag åt en enkel snickare o inte åt en forskare för att få fart på ekonomin.
Senast redigerad av hjorten16 2025-04-25 kl. 21:03.
Citera
2025-04-25, 21:06
Medlem
Igen får orangutangen ställa sig på alla fyra

So much winning...

Trump Administration Backs Down On Student Visa Terminations, Restores Them
The Justice Department announced that it was working to develop new guidelines after students racked up wins in court.

Facing mounting courtroom losses over student visa revocations, the Justice Department announced that it was backing down and would manually restore many student visas while it developed new policy guidelines for their removal.

https://www.huffpost.com/entry/trump-administration-backs-down-on-student-visa-terminations-restores-thousands_n_680bba01e4b05b0130 9cba20
Citera
2025-04-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi kan ta enkla exempel som rotbidrag åt snickare, staten erbjuder betala snickarens halva lön, detta genererar i sin tur fler arbetstillfällen, säljare, lastbilar osv, en man genererar jobb åt ca 4 andra. inte konstigt staten ger rotbidrag åt en enkel snickare o inte åt en forskare för att få fart på ekonomin.

Sverige lägger drygt 3.5% av BNP (224 miljarder) på forskning och utveckling varje år och ca 7 miljarder på RUT-avdrag.

Forskning genererar en helvetes massa jobb och ökar produktiviteten för den enskilda arbetare utöver allt annat bra den skapar. Det är totalt sinnessjukt att fascistregimen borta i USA har fått oss att ens föra den här diskussionen.
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2025-04-25 kl. 21:22.
Citera
2025-04-25, 21:11
Medlem
Citat:

Snickare har en mer direkt och omedelbar ekonomisk påverkan, medan forskare ofta bidrar på längre sikt genom innovation och kunskapsutveckling. Vad med detta har du svårt att förstå?
Citera
2025-04-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Sverige lägger drygt 3.5% av BNP på forskning och utveckling varje år just för att det stärker ekonomin.
Men ingen räknar ut vad rotbidrag kostar sverige, vi får 50% nu under maj till dec.

Dvs staten är så snäll att dom betalar halva min lön, sist det hände var 2008, som egen företagare hamna mitt resultat på 1,495 milj, dvs i lön, lämna in som ensam lånesökande på mitt hus bygge i Östersund, om jag är riktigt ärlig o sjyst kan du googla Östersunds dyraste sålda hus 2020, det var jag och inte grannar som bägge var utbildade läkare som byggt o sålt. dvs en enskild vanlig snickare som sålde.

Varav man inte kan jämföra utbildning med en företagare, vi lever i helt olika världar.
Citera
2025-04-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Snickare har en mer direkt och omedelbar ekonomisk påverkan, medan forskare ofta bidrar på längre sikt genom innovation och kunskapsutveckling. Vad med detta har du svårt att förstå?
Vad du inte förstår handlar det inte om den enskilde anställde snickaren, det handlar om företagaren bakom som får bidragen staten erbjuder. Det hamnar inte i snickarens ficka utan företagarens ficka.
Citera
2025-04-25, 21:22
Medlem
Citat:
Men ingen räknar ut vad rotbidrag kostar sverige, vi får 50% nu under maj till dec.

Dvs staten är så snäll att dom betalar halva min lön, sist det hände var 2008, som egen företagare hamna mitt resultat på 1,495 milj, dvs i lön, lämna in som ensam lånesökande på mitt hus bygge i Östersund, om jag är riktigt ärlig o sjyst kan du googla Östersunds dyraste sålda hus 2020, det var jag och inte grannar som bägge var utbildade läkare som byggt o sålt. dvs en enskild vanlig snickare som sålde.

Varav man inte kan jämföra utbildning med en företagare, vi lever i helt olika världar.

7 miljarder kostar det. Vad det har med ämnet att göra är däremot svårt att räkna ut.
Citera
2025-04-25, 21:22
Medlem
Citat:
Vad du inte förstår handlar det inte om den enskilde anställde snickaren, det handlar om företagaren bakom som får bidragen staten erbjuder. Det hamnar inte i snickarens ficka utan företagarens ficka.

Herregud.....
Citera
2025-04-25, 21:23
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
"Reforming Programs with Egregious Records of Antisemitism or Other Bias.

By August 2025, the University shall commission an external party, which shall satisfy the federal government as to its competence and good faith, to audit those programs and departments that most fuel antisemitic harassment or reflect ideological capture.

The report of the external party shall be submitted to University leadership and thefederal government no later than the end of 2025 and reforms undertaken to repairthe problems. This audit shall be performed and the same steps taken to make repairsevery year during the period in which reforms are being implemented, which shall beat least until the end of 2028."

Vad de räknar som bias eller ideological capture kan vara i princip vad som helst. De kallar ju allt mellan himmel och jord woke. Det är den moderna varianten av "småborgeligt" eller "kontrarevolutionär" som kan klistras på allt man vill få bort.

När man läser brevet till Harvard som du länkade tidigare i tråden så förstår man verkligen varför de inte vill ge med sig hur som helst och varför apologeterna bara nämner maskförbud och antisemitismbitarna.
Jag ser det som både bra och viktigt att ideologisk fastlåsning i antisemitism som resulterar i trakasserier granskas och att åtgärder redovisas. Jag har svårt att förstå varför du är så stark i ditt motstånd mot detta. Vill du förklara?

Jag vet att de gärna vill se en ökad mångfald bland åsikter inom exempelvis humaniorainstitutioner, så att sammansättningen bättre speglar samhället. Det kan såklart ses som problematiskt då det gränsar till åsiktsregistrering, men nog borde de kunna öppna upp sig för andra tankar än gammalt mossigt trams som rasideologisk nonsens som resulterat i publikationer som den här:
https://www.nysun.com/article/expecting-people-to-be-promptly-on-time-is-part-of-white-supremacy-culture-duke-medical-school-claim s

Och ja, jag vet att detta exemplet är från Dukes University, men samma tendenser genomsyrar även Harvard.
Senast redigerad av Hundvisslaren 2025-04-25 kl. 21:31.
Citera
2025-04-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Herregud.....
Eller vart trodde du att rotbidrag hamna hos?

Ta som mig, jag har tagit timeout i 3 år, jag är företagare inom bygg.
Nu med rot på 50% bestämde jag mig o gå ut igen, har redan fått två tak jobb o en renovering.
Dvs jag har inte ens annonserat, kunder berätta, vi med pengar gynnas av detta, precis som dom gynnades 2008.

Inte spec svår matte i det, staten betala 50% av min lön, jag behöver inte pruta.
Citera
2025-04-25, 21:33
Medlem
Citat:
7 miljarder kostar det. Vad det har med ämnet att göra är däremot svårt att räkna ut.
Det är en uppskattad kostnad, ingen vet den verkliga kostnaden.

Kan ta enkelt exempel, jag äger byggställning o massa maskiner, räknar jag på ett jobb skriver jag dessa som arbeta o inte som inhyrt, dels jag äger dessa, blir staten betala 50% på något jag redan dragit av i skatten, det blir min lön istället.

Vid inköp ställning/maskiner har man avdrag, det utgör att du inte behöver hyra, det hamnar då under lön.
Senast redigerad av hjorten16 2025-04-25 kl. 21:36.
Citera
2025-04-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Jag ser det som både bra och viktigt att ideologisk fastlåsning i antisemitism som resulterar i trakasserier granskas och att åtgärder redovisas. Jag har svårt att förstå varför du är så stark i ditt motstånd mot detta. Vill du förklara så jag förstår?

Jag vet att de gärna vill se en ökad mångfald blad åsikter bland exempelvis humaniorainstitutioner, så att sammansättningen bättre speglar samhället. Det kan såklart vara problematiskt då det gränsar till åsiktsregistrering, men nog borde de kunna öppna upp sig för andra tankar än gammalt mossigt trams som rasideologisk nonsens som resulterat i publikationer som den här:
https://www.nysun.com/article/expecting-people-to-be-promptly-on-time-is-part-of-white-supremacy-culture-duke-medical-school-claim s

Och ja, jag vet att detta exemplet är från Dukes University, men samma tendenser genomsyrar även Harvard.

Det är ren kvotering de kräver. Inte positiv särbehandling där man väjer mellan två kandidater med samma meriter, utan ett rent krav på att varje departement, kurs, program ska uppfylla kravet för mångfald, bekräftat av staten. Om det inte nås så får avdelningar eller hela program stängas ner och eleverna flyttas till ett angränsande ämne som lyckats nå kvoten. De delar av Harvard som inte uppnår kvoten stängs ner.

Det är sju resor värre än vad Sverige eller andra länder någonsin har krävt men nu klappar ni såklart händerna precis som vi alla andra sagt att ni skulle göra om tillfälle gavs.
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2025-04-25 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in