Citat:
Ursprungligen postat av
AsaWad
Tänker du sälja snusprillor i singelpack?
Enligt lag måste förpackningen ha en innehållsförteckning.
(Om prillan innehåller nikotin måste det finnas varningstext.)
Dessutom datummärkning.
Även om produkten är, låt säga, en bomullskudde med smak att lägga under läppen, så räknas det som livsmedel och reglerna ovan gäller.
Du ska alltså att sälja en förpackning stor som en sockerbit, med en påklistrad pappremsa med text?
För tydlighetens skull vill jag nämna att det egentligen inte rör sig om snus, utan om en annan typ av produkt. Jag använder snus endast som ett exempel för att illustrera min fråga.
Produkten finns redan på marknaden, men jag överväger att sälja en replika – ungefär på samma sätt som en A-kopia av ett klädesplagg. För att produkten ska efterlikna originalet krävs en liknande förpackning, med motsvarande typ av design, information och yttre utformning.
Min fråga gäller hur jag praktiskt går tillväga för att ta fram sådana förpackningar. Är det ett tryckeri jag ska vända mig till för att producera både förpackningen och omslaget? Tanken är att detta ska ske i större kvantitet, vilket innebär att det inte är hållbart att tillverka förpackningarna för hand – särskilt inte om resultatet ska vara professionellt och likna originalet.
Jag är tacksam för vägledning kring hur denna typ av produktion brukar gå till, och vilken typ av aktör man bör kontakta.
Tack på förhand.