2022-12-06, 10:45
Bannlyst
Snart avnoteras SWMA och vi är många som fäller en tår. De blir dock som alla vet uppköpta av PM och det känns tryggt.
PM har en fin utdelningshistorik och kan kanske ersätta SWMA som favorit åt oss som vill ha minst ett icke-esg bolag i portföljen.
PM i portföljen 2023? Åsikter?
Citera
2022-12-17, 13:08
Bannlyst
Philip Morris - PM (USA)

Finns det inget intresse för PM här? SWMA köps upp och avnoteras så för oss som vill ha ett icke-esg bolag i portföljen och saknar SWMA är PM ett tips.

Stabil direktavkastning på ca 5% och väntad tillväxt på ca 3,5% gör att det borde finnas ett visst intresse för aktien.

Bra kända varumärken och focus på tobaksfria produkter är positivt. Skatter och förbud är inte så snyggt.

Alla som kommer att sakna Match hur agerar ni? Puffa på😊
Citera
2023-11-13, 18:05
Bannlyst
Abstinensen blev övermäktig efter att fina SWMA avnoterades så nu har jag köpt PM! Utdelningen ligger på 5,8% och ZYN ökade försäljningen med 100% enligt senaste kvartalsrapporten.

PM har höjt utdelningen varje år sen de noterades 2008, en höjning på sammanlagt 182%. PM har också gått bäst av de stora tobaksbolagen och köpet av SWMA är körsbäret på tårtan.
Citera
2023-11-13, 19:40
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Abstinensen blev övermäktig efter att fina SWMA avnoterades så nu har jag köpt PM! Utdelningen ligger på 5,8% och ZYN ökade försäljningen med 100% enligt senaste kvartalsrapporten.

PM har höjt utdelningen varje år sen de noterades 2008, en höjning på sammanlagt 182%. PM har också gått bäst av de stora tobaksbolagen och köpet av SWMA är körsbäret på tårtan.
Tobak är långsiktigt riktigt trevliga investeringar. Hög direktavkastning pga "ESG-problem", konjunkturstabilt samt har demografin på sin sida (de folkgrupper som inte röker i världen minskar medan de som brukar tobak ökar). Kan man köpa tobaksbolag i dippar är det bara att köpa och hålla.

PM är ett välskött bolag, men jag gillar British American Tobacco (BTI) mer, det är en av grundstenarna i min långsiktiga "pensionsportfölj". BTI har betydligt högre direktavkastning och värderas lägre då de har en större andel av portföljen i cigaretter än PM samt har en större andel av försäljningen i tredjevärlden. Jag tror dels att rökning är här för att stanna länge till (dvs tillväxten även i cigg-portföljen inte ska glömmas bort), dels att BTI över tid kan rikta in sig allt mer på annat än cigaretter och därmed öka omsättningen.

Samtidigt ska jag erkänna att det var ett par år sedan jag tittade på PM ordentligt. Vad är din take? Varför föredrar du PM över de andra?
Citera
2023-11-14, 12:31
Medlem
SoSolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Tobak är långsiktigt riktigt trevliga investeringar. Hög direktavkastning pga "ESG-problem", konjunkturstabilt samt har demografin på sin sida (de folkgrupper som inte röker i världen minskar medan de som brukar tobak ökar). Kan man köpa tobaksbolag i dippar är det bara att köpa och hålla.

PM är ett välskött bolag, men jag gillar British American Tobacco (BTI) mer, det är en av grundstenarna i min långsiktiga "pensionsportfölj". BTI har betydligt högre direktavkastning och värderas lägre då de har en större andel av portföljen i cigaretter än PM samt har en större andel av försäljningen i tredjevärlden. Jag tror dels att rökning är här för att stanna länge till (dvs tillväxten även i cigg-portföljen inte ska glömmas bort), dels att BTI över tid kan rikta in sig allt mer på annat än cigaretter och därmed öka omsättningen.

Samtidigt ska jag erkänna att det var ett par år sedan jag tittade på PM ordentligt. Vad är din take? Varför föredrar du PM över de andra?

Instämmer i det mesta, äger British American Tobacco Imperial Brands Plc (Skruf Snus AB) och när Swedish Match blev uppköpt lade jag vinsten i Philip Morris. Störst andel har Philip Morris och BATS tätt följt av Imperial. Finfin och stabil direktavkastning i låg- som högkonjunktur.

Sett dessa tobaksbolag börjat förvärva cannabisbolag. Vill man ha exponering mot cannabis (vilket jag framgent inte tror är dumt alls) är jag övertygad rätt väg att gå är genom "Big Tobacco" och inte köp av enskilda cannabisaktier.

Tror inte heller tobak ska någonstans, cigaretter ja, tobak njae.
Citera
2023-11-14, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken

Sa väl inte att jag föredrar PM, men de ligger bättre positionerade för framtiden än BAT.
ZYN har nästan 80% av nikotinpåsemarknaden i us och vem har hört talas om Bats motsvarighet Velo?
PM har också Iqos den ledande HNB produkten. I fattiga länder röks det fortfarande riktiga cigaretter och då har PM kungen av alla ciggmärken: Marlboro!

Inte mycket som talar för Bat dessvärre.
Citera
2024-04-23, 20:57
Medlem
0ldMans avatar
Trevlig rapport idag. Zyn går ruskigt starkt i Usa och verkar blivit någon slags trend att snusa ZYN. Hoppas det fortsätter såhär.
Citera
2024-05-28, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Trevlig rapport idag. Zyn går ruskigt starkt i Usa och verkar blivit någon slags trend att snusa ZYN. Hoppas det fortsätter såhär.

Ja för fan och Zyn är billigt att tillverka tre ggr högre marginaler än på cigaretter. Zyn är en fantastisk produkt.
Citera
2024-12-30, 16:38
Bannlyst
En avkastning på 27% i år, jag tackar PM och alla nikotinslavar🙂🥂
Citera
2025-02-07, 15:49
Bannlyst
Fantastiska siffror då PM rapporterade igår och steg över 10%!!
ZYN ökade starkt och t.o.m. försäljningen av vanliga cigarretter ökade en aning globalt!

Mycket fint bolag 🙂
Citera
2025-04-23, 20:41
Medlem
AppleIntelligences avatar
202 miljoner dosor ZYN sålda första kvartalet. 53% tillväxt. Helt otroligt. Och de hade sålt mer om de hade hunnit producera mer.
Citera
2025-04-23, 20:49
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
202 miljoner dosor ZYN sålda första kvartalet. 53% tillväxt. Helt otroligt. Och de hade sålt mer om de hade hunnit producera mer.

Tragiskt att Swedish Match blev utköpt från börsen. PM fick en riktig kassako till en alldeles för billig penning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in