Citat:
Ursprungligen postat av
Wadi
Abstinensen blev övermäktig efter att fina SWMA avnoterades så nu har jag köpt PM! Utdelningen ligger på 5,8% och ZYN ökade försäljningen med 100% enligt senaste kvartalsrapporten.
PM har höjt utdelningen varje år sen de noterades 2008, en höjning på sammanlagt 182%. PM har också gått bäst av de stora tobaksbolagen och köpet av SWMA är körsbäret på tårtan.
Tobak är långsiktigt riktigt trevliga investeringar. Hög direktavkastning pga "ESG-problem", konjunkturstabilt samt har demografin på sin sida (de folkgrupper som inte röker i världen minskar medan de som brukar tobak ökar). Kan man köpa tobaksbolag i dippar är det bara att köpa och hålla.
PM är ett välskött bolag, men jag gillar British American Tobacco (BTI) mer, det är en av grundstenarna i min långsiktiga "pensionsportfölj". BTI har betydligt högre direktavkastning och värderas lägre då de har en större andel av portföljen i cigaretter än PM samt har en större andel av försäljningen i tredjevärlden. Jag tror dels att rökning är här för att stanna länge till (dvs tillväxten även i cigg-portföljen inte ska glömmas bort), dels att BTI över tid kan rikta in sig allt mer på annat än cigaretter och därmed öka omsättningen.
Samtidigt ska jag erkänna att det var ett par år sedan jag tittade på PM ordentligt. Vad är din take? Varför föredrar du PM över de andra?