2025-04-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Största skillnaden är väl att du inte behöver skuldsätta dit livet ut för sjukvård, tandvård eller universitetsstudier...

Måste jag visst det. Hela mitt liv måste jag betala för ANDRAS universitetsstudier och att ANDRA inte vet vad en tandborste är och att andra ska RÖKA hejdlöst med de sjukdomar det ger.

Det får jag betala för resten av mitt liv. Tandvården är väl tänkt att man får betala själv, men det gäller ju inte alla.

Nu har jag inte något emot att betala för universiteten om det handlade om naturvetenskap och lärarutbildningar, men studier på "Trumpeten som genussymbol" för 500000kr vill jag gärna avstå fån att betala för. Eller uppsatser om rötslamsgas ur ett andligt perspektiv.

Sånt ger inte oss skattebetalare något tillbaka.
Senast redigerad av Bajseluring 2025-04-23 kl. 19:50. Anledning: usel svenska
Citera
2025-04-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Måste jag visst det. Hela mitt liv måste jag betala för ANDRAS universitetsstudier och att ANDRA inte vet vad en tandborste är och att andra ska RÖKA hejdlöst med de sjukdomar det ger.

Det får jag betala för resten av mitt liv. Tandvården är väl tänkt att man får betala själv, men det gäller ju inte alla.

Nu har jag inte något emot att betala för universiteten om det handlade om naturvetenskap och lärarutbildningar, men studier på "Trumpeten som genussymbol" för 500000kr vill jag gärna avstå fån att betala för. Eller uppsatser om rötslamsgas ur ett andligt perspektiv.

Jag håller nog med dig. Det ligger ju i allas intresse att vi har högutbildade medborgare. Men trams tillför nog inte så mycket. Du rekommenderar jag studier vid sidan av jobbet. Så har jag gjort. Dvs läst kurser jag är intresserad av som hobby istället. Funkar hur bra som helst.
Citera
2025-04-23, 19:57
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Amerikas undret är över.
74% av alla vuxna amerikaner lever från månad till månad på den lönen man har.
Vuxna kan inte betala mediciner, mat eller andra nödvändiga utgifter.
Till och med lärare kör Uber nattetid för att ha råd med utgifterna.
1 av 6 barn i USA lever hungriga.
42% av amerikanerna saknar helt sparande.

Varför tycker alla att USA är så jäkla bra för?
Europa och Sverige är ju på en helt annan nivå ekonomiskt.

Har aldrig sett upp till usa. Min syster bor där sedan 45 år och då jag besökt henne så ser jag den misär som aldrig visas i amerikanska filmer. Syrran lever bra gift med en fastighets kapitalist i ett 12 rums hus och "ski lodge" i main. bortskämd och ser enbart den rika minoritetens liv.

Själv ser jag folk som lever på gatan.. bor i utdömda hus utan fönsterrutor småbarn som prostituerar sig för droger. usla skolor och värdelös sjukvård för de som verkligen behöver den.

Sverige och Europa är milsvida mer utvecklat och människovänligt usa är ett av världens rövhål helt jämförbart med ex pakistan eller indien
Citera
2025-04-23, 20:03
Medlem
Milldues avatar
Betalar gärna för skola, sjukvård, pensioner, dagis, hjälp till handikappade och det vi alla använder gemensamt.

Nästa Einstein kanske kommer från förorten och växer upp i en miljö som aldrig skulle tillåtit högre studier.

Hårdare straff för att utnyttja trygghetssystemen felaktigt.. rensa ut oseriösa invandrare och kriminella sådana.
Citera
2025-04-23, 20:28
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring

Jag håller med. Men man får nog står ut med att "folk" studerar värdelösa saker. Kan vara svårt att komma överens om var gränsen skall dras. Viss kultur och historia är nödvändig. Alla som inte får arbete efter utbildning är ju iaf där och fyller programmen så de finns kvar. Tyvärr åker ju div flummiga genusstudier m.f. med av bara farten. Men du kan ju glädja did med att de förmodligen får söka riktiga jobb när lågkonjunkturen kommer på allvar.

Rökning däremot borde förbjudas omgående. Totalt rökförbud i samtliga hyreslägenheter och möjlighet till förbud i bostadsrätter samt förbud på alla allmäna platser, även mitt i skogen så länge du inte själv ägen den.
Tvångsavgiftning för de som bryter mot förbudet upprepade gånger!!!
Citera
2025-04-23, 20:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det beror på den höga andelen riktigt rika människor i USA. Medelklassen och därunder har det klart sämre. Läs om igen - 74% av alla amerikaner lever ur hand i mun på lönen. Det är illa och väldigt högt.
Det vore ju trevligt om du kunde presentera någon pålitlig källa på dina påståenden...
Citera
2025-04-23, 20:54
Medlem
Citat:
Amerikas undret är över.

Konstigt när man oftast hör talas om typ lastbilschaufförer och budbilsförare osv med 100000sek/mån i lön.
Citera
2025-04-23, 21:23
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det vore ju trevligt om du kunde presentera någon pålitlig källa på dina påståenden...

Jag har länkat till artikeln två gånger nu. Läs om så finner du den
Citera
2025-04-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Europa och Sverige är ungefär på den nivån ekonomiskt.
Öststaterna och Sydeuropa är ungefär som rostbältet i USA vad gäller levnadsstandard, här i norden är vi något under standarden av de mest välmående delstaterna. Faktum är att minimumlöner i USA räcker till betydligt mer än vad lönen inom likvärdiga yrken räcker till i norden, då de har betydligt billigare bränsle och lägre skatter. De enda som egentligen har det bättre i Europa än i USA är de som helt saknar arbete och lever 100% på bidrag.

Bränsle (och bilar) är typ det enda som är billigare också.

Kolla upp vad barnomsorg, studier,, sjukhusbesök, hyror, fastighetsskatter, mat osv kostar.

Finns ju hur mycket folk som helst som sitter på youtube och beklagar sig över hur oerhört dyrt det är att leva i USA, och tappar hakan när de inser att vi har 5-7 veckor betald semester (och sen 10 röda dagar ovanpå det.

Inte ovanligt i USA att även om man har två veckors betald semester tar man inte ut den för att det sabbar ens karriär.

De brukar också förundras över vad en Mcdonaldsanställd tjänar i Norden (dvs betydligt mer) än vad de gör i USA.
Citera
2025-04-23, 21:39
Medlem
Citat:
Amerikas undret är över.

Hur ser de där siffrorna ut om man bortser från alla negrer och latinos i USA?

Och om man ser på dessa negrer och latinos, vilken levnadsstandars har dessa i USA jämfört med i negerländerna de ursprungligen kom ifrån, eller från Mexico, Venezuela och motsvarande?
Citera
2025-04-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Bränsle (och bilar) är typ det enda som är billigare också.

Kolla upp vad barnomsorg, studier,, sjukhusbesök, hyror, fastighetsskatter, mat osv kostar.

Finns ju hur mycket folk som helst som sitter på youtube och beklagar sig över hur oerhört dyrt det är att leva i USA, och tappar hakan när de inser att vi har 5-7 veckor betald semester (och sen 10 röda dagar ovanpå det.

Inte ovanligt i USA att även om man har två veckors betald semester tar man inte ut den för att det sabbar ens karriär.

De brukar också förundras över vad en Mcdonaldsanställd tjänar i Norden (dvs betydligt mer) än vad de gör i USA.
McDonals var ett intressant exempel. Minns att förr var en Big Mac betydligt billigare i USA än i Sverige, men fick se att nu 2025 är den dyrare i USA än i Sverige, så jag undrar också hur lönerna kan vara så mycket högre i Sverige om det stämmer?

https://worldpopulationreview.com/co...dex-by-country
Citera
2025-04-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Till och med lärare... vad menar du med "till och med"?

Om man tittar på Sverige är skillnaden i statistiken inte så stor. Vi har samma diskussioner om hungriga barn.

Mediciner är subventionerade, där är väl en skillnad kantänka.

I USA bedöms ca 2,5 miljoner barn vara hemlösa per år. Det är något annat än att gå hungrig för att skolmaten ”är äcklig” och inte kunna besöka Kolmården…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in