Citat:
Ursprungligen postat av
OceanDeep
Varför blir folk så irriterade på mig?
Ja, nu hände det igen eller hela tiden egentligen. Jag kan inte sätta fingret på det och det är som att min kollega säger att jag skapar problem åt tredjepart och att dessa tycker att jag är dålig eller får dem att må dåligt och så vidare som att jag agerar på ett icke-korrekt sätt. Läs. Fel sätt.
Eftersom jag fokuserar på upplevelse och känslor och inte på de exakta orden som uttalas så tror jag min logiska kollega tolkar mig som en oseriös person då jag inte "säger det rätta".
Däremot tycker jag helt enkelt att det inte blir några konsekvenser för mig oavsett hur jag är och att det är irrelevant då tredjepart ändå gör det de brukar. Mitt beteende har alltså per definition inte några negativa effekter mer än att min kollega hackar upp sig och på något sätt alltid irriterar sig på det eller på mig.
Jag vet som så att jag får bra feedback eller normalt så det är inte över eller under genomsnitt och jag lägger därför ingen vikt att analysera detta mer än att jag vill bli bättre varje dag oavsett.
Jag argumenterar för min åsikt eller hur eller vad det nu är utan att emotionellt bli "upprörd" eller höja rösten. Det är trevligt att diskutera och ha en åsikt än att ha en åsikt som "alla andra" har. Det tycker jag är korkat därav att jag alltid i stort sett har en egen eller motsatt åsikt eller "teoretiskt" väljer det motsatta bara för att för att de blir roligt att se vem som har rätt som en kul grej. Detta kanske är svårt för någon som gillar mer tydlighet och logik samt stabilitet än kaos. Kaos har jag fått acceptera i mitt liv och jag har aldrig haft en trygg punkt eller person att vända mig till och livet ser ut att vara så framgent också. Även om min personlighet är av trygg anknytning.
Det är också för mig jobbigt att förstå att andra inte förstår mig och att de själva tror att de vet bättre. Per definiton paradoxalt nog Dunning–Kruger-effekten in action.
Kollegan blossar upp emotionellt eller lämnar samtalet då de inte får medhåll för sin åsikt, att jag också ska anta denna för att det är "så himla uppenbart ". Jag släpper argumentationen då. Eftersom oavsett vad jag säger även om jag går runt helt och förklarar för varje del in i minsta detalj och mina tankegångar för hur jag tänker så är det bara fel. Även om jag försöker hitta en gemensam nämnare eller att vi argumenterar om olika saker och jag påpekar detta. Jag kan hans språk och mitt eget men han kan absolut inte mitt hur jag tänker. Det är som att du tänkar som ett barn, säger kollegan och har en foliehatt på huvudet. En person som tror att jorden är platt som ett exempel... blir ju så att man uppfattar en sådan person som rätt konstig i det avseendet. Jag tappar i alla fall en stor del respekt och förtroende till den personen som tror så.
Varför kan min kollega inte bara acceptera min åsikter. Fallerar hans värld då eller vadå?
Varför syns det inte på mig att jag förstår andra helt och fullt oftast?
Varför hackar min kollega upp sig på mig och tror jag är en alien eller Clown som tror på spagettimonster och flygande grisar.
Jag har fått råd tidigare i tråden och av andra och det är bland annat:
Stanna upp och lyssna 100%.
Låt personen prata klart.
Ställ följdfrågor och visa intresse?
Tro att alla andra är smartare än dig.
Svara på bara på frågan och glid inte bort mot Einsteins teorier.
Säga direkt att du kan eller inte kan prata just nu