2025-04-22, 19:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vad en vänsterregering hade gjort annorlunda? De hade INTE höjt högkostnadsskyddet, som gör att folk nu måste välja mellan att hämta ut sina mediciner eller att handla mat. De hade anpassat barn- och bostadsbidragen under inflationen, precis som våra nordiska grannländer har gjort och de hade inte försämrat a-kassan. Då hade vi haft mindre butiksstölder och därmed även lägre prisökningar.
Måhända om du handlar mat på Lidl eller Willys och sedan inte har råd att betala fakturan kan jag kanske tycka synd om dig. Handlar du donken, MAX ,turkpizza på faktura känner jag ingen sympati alls. Skitmat fem gånger så dyr som om du handlat mat i butiken och lagat själv, socker, fett och skit är det du får och du handlar det på kredit! (Inte just du då kanske) Idioter som gör så borde ha en gode man.

Var väl matappar tråden handlade om?
Citera
2025-04-22, 19:19
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag vet inte hur det skulle vara praktiskt genomförbart men jag tänker att det säkert finns lösningar. Det finns väl lösningar för att blockera spelköp? Förbjuda faktura/kreditbetalning för belopp under 5000 kr? Tvinga kreditgivare att registrera småköp i UC/Kreditupplysning så att det syns att personens skuldsättning ökar? Vad vet jag mer än att många människor i Sverige tycks behöva en förmyndare.

Beloppsgräns på 5000 kr löser knappast problemet. Gott om människor i Lyxfällan har hamnat hos KFM pga dyrare kreditköp som hemelektronik, fordon, resor.

Citat:
Fast skulle det? Det är inget som hindrar att man ligger en månad före dvs sätter in X antal tusen i förskott istället för att betala i efterskott.

Eftersom jag ej är ekonomisk idiot vill jag ej ligga ute med pengar innan jag ens fått varan jag beställt. Med kreditkort har man också bättre konsumentskydd som chargebacks.
Citera
2025-04-22, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför inte? Att köpa på kredit är inget konstigt och ska gälla enligt allmänna avtalsrättsliga regler.
Problemet är Klarna som beviljar kredit för lättvindigt. Jag avser inte beviljade krediter man har med kreditinstitut, banker eller direkt hos företag. Klarna är helt oreglerat.
Citera
2025-04-22, 19:22
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Problemet är Klarna som beviljar kredit för lättvindigt. Jag avser inte beviljade krediter man har med kreditinstitut, banker eller direkt hos företag. Klarna är helt oreglerat.

Klarna är ej oreglerat utan har en utgiftsgräns som bygger på betalningshistorik.
Citera
2025-04-22, 19:24
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.nu/matappar-ger-okade-skulder-hos-kronofogden

[b]

Man beställer pizza på kredit och sen hamnar hos Kronofogden...Snacka om katastrof ekonomi.
Varför beställer man mat på kredit och sen betalar inte? Är svensken efterbliven?

Det är fan för enkelt att klicka på Klarna alternativet i Foodora appen, det är förvalt dessutom!! Kan kännas "ähh det är bara 300kr" eller whatever, å så blir det så gång på gång på gång så har man flera tusen på faktura sen. Tänker mig att speciellt folk med adhd kan lätt hamna där. Jag bytte nyligen själv till kort alternativ för det började fan skena iväg på månadsfakturan.
Citera
2025-04-22, 19:25
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Eftersom jag ej är ekonomisk idiot vill jag ej ligga ute med pengar innan jag ens fått varan jag beställt. Med kreditkort har man också bättre konsumentskydd som chargebacks.

Jag menar inte att ingen ska använda kreditkort utan att man inte behöver använda krediten förrän man kommer över högre belopp, exempelvis 5000 kr. Jag har flera kreditkort. Antal gånger jag använt krediten under min livstid går att räkna på bägge händers och fötters fingrar och tår.
Citera
2025-04-22, 19:27
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Jag menar inte att ingen ska använda kreditkort utan att man inte behöver använda krediten förrän man kommer över högre belopp, exempelvis 5000 kr. Jag har flera kreditkort. Antal gånger jag använt krediten under min livstid går att räkna på bägge händers och fötters fingrar och tår.

Jag vill ej ligga ute med 4000 kr för en vara jag ännu ej fått.
Citera
2025-04-22, 19:27
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Känns som att du blandar in en massa fördomar här. Var i kronofogdens rapport framgår det att folk skulle skuldsätta sig på energidricka?

Fördomar?
Har du sett Lyxfällan, folk har skuldsatt sig upp över öronen pga Pizza, Läsk, Chips och annat helt onödigt.
Citera
2025-04-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.nu/matappar-ger-okade-skulder-hos-kronofogden

[b]

Man beställer pizza på kredit och sen hamnar hos Kronofogden...Snacka om katastrof ekonomi.
Varför beställer man mat på kredit och sen betalar inte? Är svensken efterbliven?

Ja galet. Kan tänka mig att dom löser maten tillfälligt med tex kreditkort o sen växer skulden snabbt
Citera
2025-04-22, 19:35
Medlem
Citat:
Känns som att du blandar in en massa fördomar här. Var i kronofogdens rapport framgår det att folk skulle skuldsätta sig på energidricka?

Min poäng är att om magen kurrar och det är tomt på kontot, så är det väl lättare att beställa en pizza än att förhandla kredit för havregryn hos den lokala Ica-handlaren. Tror inte det sistnämnda skulle funka.

Den aktuella iphone pro-modellen går loss på det. Kom som en smärre chock för mig med, men det var bara att bita i det sura... äpplet.

Nä, men i regel är det sådana vanor som gör att man hamnar i att man behöver köpa maten på kredit.

Kan man ta Klarna konto borde man väl även vara godkänd för ett kreditkort, och det kan man ju nyttja på matbutiken

Finns det inte hemkörningstjänster föresten som levererar matvaror som också går via Klarna (frågar då jag inte vet då det inte finns sådana tjänster alls där jag bor)

Man måste å andra sidan inte ha senaste iPhonen, 5000 är mitt absoluta tak för en mobil, och då har jag den i 4-5 år, dvs 100 kr/månad är max en mobil får kosta.

Mitt jobbtelefon är en iPhone för ca 10k, inte ett dugg bättre och bara jobbigare att använda.

Men lite offtopic
Citera
2025-04-22, 19:36
Medlem
Är det så många som lever på hämtmat då?
Citera
2025-04-22, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det så många som lever på hämtmat då?

Det verkar vara så enligt skulderna som växer....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in