Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-22, 11:21
Medlem
One2Manys avatar
Sounds like a "you"-problem. Typiskt Boomers att tro att hata sin fru är en personlighet.
Citera
2025-04-22, 11:27
Medlem
Vet inte om de älskar att klaga egentligen, men kvinnor har mer negativa känslor (depression, ångest, fobier, rädsla, oro) i allmänhet än män och reagerar starkare på negativa stimuli. Man kan då förmoda att klagandet är en sorts säkerhetsventil, eller möjligen ett sätt att begära hjälp med att hantera en situation som kvinnor känner att de inte själva klarar av.

En spekulation är att starkare negativa känslor beror på kvinnor historiska roll när det gäller att ta hand om (och oroa sig för) små barn och deras behov. Män å andra sidan kanske har ett behov av att "hålla huvudet kallt" och "gilla läget" i farliga situationer, t.ex. jakt.
Citera
2025-04-22, 11:34
Medlem
elbels avatar
(FB) Komikern: Kvinnor exkluderas från stand up-klubbar
Citera
2025-04-22, 11:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
reagerar starkare på negativa stimuli

Vilket jävla trams. Om det är något kön som reagerar starkt på negativ stimuli är det väl män? Hur många fall av män som t o m slår ihjäl någon i ilska innan polletten ska trilla ner?
Citera
2025-04-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Haha, läs alla klagande trådar på Flashback och fundera över varför män älskar att klaga. Den här tråden klagar på kvinnor som klagar. Det blir nästan inte mer meta än så.

Det är nog en viss typ av människor som klagar mycket, kvinnor som män. De är väl inte lyckliga, och ventilerar sin misär genom att klaga på saker. I min omgivning tycker jag att det finns få som klagar, de flesta klarar av att hantera motgångar och tar dem oftast med en axelryckning.

Kanske är det i kommunikationen mellan dig och kvinnan som det brister, kanske finns där en generell brist på lycka. Svårt att veta varför någon klagar utan att veta helheten.

Kvinnliga kollegor är definitivt värre. Så mycket kackel, käbbel, mygel,

Anställer man kvinnor, särskilt äldre så är man inte intresserad av en framgångsrik verksamhet
Citera
2025-04-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilket jävla trams. Om det är något kön som reagerar starkt på negativ stimuli är det väl män? Hur många fall av män som t o m slår ihjäl någon i ilska innan polletten ska trilla ner?

Läs på lite psykologi innan du uttalar dig.
Citera
2025-04-22, 12:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Stumma brudar med stora bröst brukar jag försöka ta med på utflykten.

Blir nästan aldrig något bråk.
Citera
2025-04-22, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Haha, läs alla klagande trådar på Flashback och fundera över varför män älskar att klaga. Den här tråden klagar på kvinnor som klagar. Det blir nästan inte mer meta än så.

Det är nog en viss typ av människor som klagar mycket, kvinnor som män. De är väl inte lyckliga, och ventilerar sin misär genom att klaga på saker. I min omgivning tycker jag att det finns få som klagar, de flesta klarar av att hantera motgångar och tar dem oftast med en axelryckning.

Kanske är det i kommunikationen mellan dig och kvinnan som det brister, kanske finns där en generell brist på lycka. Svårt att veta varför någon klagar utan att veta helheten.

Du är något på spåret. Jag önskar tillägga att klagandet som fenomen är puppan innan man blir en fjäril; de av oss som tröttnat på att klaga och bara accepterar att verkligheten är skit och skrattar åt det är vår tids übermensch.

Med det sagt finns det givetvis en hel del klagande inlägg från min sida, men de skrivs uteslutande när jag är full och/eller drogpåverkad, så det räknas inte riktigt, då jag mest vill provocera andra användare här. Hehehe.
Citera
2025-04-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Kvinnor tycks vara i sitt rätta element när de får klaga. De verkar få ut någon slags njutning av det fast de på ytan låtsas vara irriterade. En äkta kvinnoklagan ska helst vara helt poänglös och omöjlig att bemöta. Syftet ska bara vara att förstöra stämningen.

Exempel på typiskt kvinnoklag:

• Man har styrt upp en lång utflykt med familjen på sommaren och kör 30 mil. När man kört 15 mil kommer frugan plötsligt på att vi borde ha valt ett annat utflyktsmål istället. Jaha, vad ska jag göra åt det nu?
  • Man har styrt upp en heldag på en lördag/söndag med lite roliga aktiviteter. Allt verkar ha gått bra. Sedan när dagen är över får man plötsligt höra att hon var missnöjd med ditten och datten. Jaha, vad ska jag göra åt det nu?
  • Kvinnan ber en ”ta lite beslut” i en besvärlig fråga. Sedan oavsett vad man föreslår skjuter hon ned det. Det spelar ingen roll om man försöker vara lite manlig och säger ”nu gör vi så här”, hon börjar klaga förr eller senare ändå. Varför föreslog hon inte bara det hon ville från början?

Kvinnligt klagande verkar inte vara inriktat på att hitta lösningar. Det handlar mer om att ikläda sig en mysig offerkofta och skamma alla omkring sig med någon slags martyrmässig härskarteknik som inte ens går att bemöta. ”Buhu, dumma dig”.

Varför verkar kvinnor trivas med att klaga?

Alla kvinnor gnäller. Speciellt 1 gång per månad. Det ligger i deras natur. Bara lära sig att stänga av.
Citera
2025-04-22, 12:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Läs på lite psykologi innan du uttalar dig.

Spännande. Så berätta för mig vilka kvinnliga reaktioner som du föreställer dig är starkare än en reaktion där en man reagerar genom att slå ihjäl någon annan.
Citera
2025-04-22, 13:07
Medlem
Happy wife happy life som man säger. Har stått ut med min frus klagosång i många herrans år. Att jag dagligen bönar och ber om att hon ska sluta klaga på allt och inget, eftersom det påverkar oss övriga familjemedlemmar negativt gör varken till eller från. Så ja det ligger i kvinnans natur att klaga.
Citera
2025-04-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Varför verkar kvinnor trivas med att klaga?
Det är en typ av kommunikation, kommunikation är någon som kvinnor gillar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in