2025-04-21, 21:48
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är möjligt att han är ett ekonomiskt geni. Det kan vara jag som är osedvanligt korkad. Tänkte inte på det.

1929 kan ha varit en guldålder och alla missade den. Dags att vrida klockan tillbaka för att se hur det verkligen var.

Börsen verkar inte vara helt övertygad i alla fall. US Tech100 på -3,7% i skrivande stund.

Ingenstans skrev jag att varken du eller Trump är ett ekonomiskt geni eller motsatsen.
Vad jag skrev var att Trumps agenda kanske är att ändra den nuvarande ekonomiska ordningen? Läs mitt inlägg igen för du tog det mer personligt än vad som borde vara möjligt.
Citera
2025-04-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ingenstans skrev jag att varken du eller Trump är ett ekonomiskt geni eller motsatsen.
Vad jag skrev var att Trumps agenda kanske är att ändra den nuvarande ekonomiska ordningen? Läs mitt inlägg igen för du tog det mer personligt än vad som borde vara möjligt.
Att ändra den ekonomiska ordningen, hur då? Genom att lämna över förarsätet i världsekonomin till Europa och eventuellt Asien? ♿
Citera
2025-04-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Buffet har ju något riktvärde för när man skall dra sig ur och det gjorde han väl för flera månader sedan?

Berkshire har haft mycket hög likviditet under flera år, hade Buffett fått en tillräckligt bra deal under covid-raset hade han nog nappat men så blev det ju inte.

Han lär inte agera med kraft på dessa nivåer heller? Känns som att det finns mycket fallhöjd kvar om det blir riktigt illa.
OXY ligger är ju dock mer än 20% under Berkshires tidigare inköpsnivå..
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-04-21 kl. 22:41.
Citera
2025-04-21, 22:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jo, jag förstod och bara löjlade mig lite. Trump vill ha tillbaka ordningen som rådde för hundra år sen. Därav min hänvisning till 1929. Han och hans väljare som satte honom på tronen är ganska ensamma om det.

Men man kan ju alltid ha lite kontanter i beredskap att stoppa in i börsen när jänkarna tröttnar och tvingar honom att abdikera.
Citera
2025-04-21, 22:06
Medlem
Citat:
Har han någon analys på hur högt tioåringen ska stiga? Den är på 4.41 i skrivande stund.
Kan det vara Kina som börjat sälja nu?
Citera
2025-04-21, 22:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Kan det vara Kina som börjat sälja nu?
Vi får facit i juni på det. Jag tippar på en allmän förtroendekris och att många säljer. Många bäckar små... du vet. Japanerna har nog varit tvungna att sälja en del för att sänka risken.
Citera
2025-04-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Vi är ju inte riktigt i det läget ännu när alla säger "spring". Det är då man själv ska vara där med pengapungen vidöppen och köpa upp det som ingen längre vill ha.

Problemet är att nästan alla säger "spring" och Trump fortsätter skapa rubriker, men jag ser inte det återspeglas ännu på börsen. S&P har helt klart genomgått en korrektion, men det verkar ändå fortfarande finnas en köpvilja trots högt FEAR.
Kan man vänta sig kraschen inom några månader? Den där folk helt gett upp sitt hopp och försöker rädda det lilla som finns kvar?

Omöjligt att säga såklart men köpvilja mäts bäst i volym och det var ju inga imponerande volymer under studsen nu i veckan.
Amerikanska insiders verkar befinna sig på säljsidan.

Rätt svårt, eller omöjligt att träffa helt rätt. Alla stora ras set olika ut, vid raset 2008 föll SPY under botten från 2002.. det var brutalt.
Skulle inte vara så kul om densamme testade botten 2020 härifrån. Det blir väldigt svårt att agera rätt och vem vet vad som överlever?
Citera
2025-04-21, 22:51
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Att ändra den ekonomiska ordningen, hur då? Genom att lämna över förarsätet i världsekonomin till Europa och eventuellt Asien? ♿

Genom att ändra det monetära systemet,
vilket kan innebära en övergång från det nuvarande fiatvalutasystemet till alternativ som decentraliserade valutor eller guldbackade valutasystem.
Läs Project 2025 så klarnar det.
Trump vill tillbaka till det system som rådde innan 1913.
Citera
2025-04-21, 22:56
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jo, jag förstod och bara löjlade mig lite. Trump vill ha tillbaka ordningen som rådde för hundra år sen. Därav min hänvisning till 1929. Han och hans väljare som satte honom på tronen är ganska ensamma om det.

Men man kan ju alltid ha lite kontanter i beredskap att stoppa in i börsen när jänkarna tröttnar och tvingar honom att abdikera.

Ja, kanske ännu mer korrekt innan 1913. Han tillbaka i tiden det är helt klart. En tid då ekonomin inte styrdes av centralbanker.

Jag tror inte att hans väljare är så intresserade av det, förutom den inre cirkeln av MAGA. Konsekvensen av detta om han fullföljer det blir vår tids stora kris och inget annat. Man får väl utgå från att de inte förstår bättre.

Kontanter eller ja, ska man tro på detta varför inte silver/guld som de uttryckligen vill backa upp valutorna med. Vem bryr sig egentligen om att hedga sig mot detta, det kommer bli en sådan ekonomisk härdsmälta att vi alla kommer armbågas om att stå längst fram i fronten i nästa krig som rullas ut.
Citera
2025-04-22, 05:16
Medlem
CodexGigass avatar
Börsveckan började med ett ras på över 2% på Wall Street så min prognos är att Trumpen känner pressen och är tvungen att göra något redan denna vecka för att lyfta börsen och förtroendet hos det amerikanska folket.

Den måste väl finnas en gräns för hans galenskap.. Tänk positivt 🙂

”Don't panic: There are 4 reasons the US can still avoid a recession in 2025”
https://www.businessinsider.com/rece...th-2025-2025-4
Citera
2025-04-22, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Börsveckan började med ett ras på över 2% på Wall Street så min prognos är att Trumpen känner pressen och är tvungen att göra något redan denna vecka för att lyfta börsen och förtroendet hos det amerikanska folket.

Du har helt rätt! Tror också det går upp igen. Men sen ner igen 😅
Citera
2025-04-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas

Trump håller ju som bäst på att slå sönder alla dom där anledningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in