Otroligt att inte Palmeutredningen eller Krister Petersson velat kommentera Christer A-spåret.
Att lägga ner hela utredningen efter så lång tid med orden att man ”inte kommer runt” SE känns mest som ett svepskäl för att lägga ner utredningen.
Otroligt att inte Palmeutredningen eller Krister Petersson velat kommentera Christer A-spåret.
Att lägga ner hela utredningen efter så lång tid med orden att man ”inte kommer runt” SE känns mest som ett svepskäl för att lägga ner utredningen.
Att Krister Petersson säger att man ”inte kommer runt” SE är en pekpinne. Att börja tala om andra, Christer A, eller exv "Sydafrika" skulle förta budskapet.
För de som inte har satt sig in i utredningen riktigt djupt och brett betyder det ungefär:
"Jag, Krister Petersson, vet att ni (sätt in valfria namn) är delaktiga och jag har mycket information om era kontakter med SE som ni har använt för desinformation.
När jag nu lägger ner utredningen så varnar jag er för att "gå efter mig" eller skada eller undanröja mig som ni gjort med (sätt in valfria namn) för då kommer all information inklusive skyttarnas namn att publiceras utan att ni kan ni göra något åt det."
"*maskerat* hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att dom varit på samma film som OP samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av OP, kommit in på restaurangen efteråt”.
Det är alltså en iakttagelse av två kvinnor och en annan iakttagelse av en man.
Mannen förekommer inte i någon av de två kvinnornas skildringar. De hörs flera gånger.
Ser att ett annat förhör med dem, av självaste Ström, hamnat i en annan mapp. De går där under beteckningen L1821-C. Där framkommer att de satt i bardelen. De enda som de la märke till var två ynglingar och en ung tjej. Här står de att de lämnade Bohemia kl. 00:40. Kan det stämma?
I ett annat förhör säger de att de skulle till att lämna när RR kom in, och det är väl ca 23:45-50?
Så inget tyder på att de två kvinnorna som nämns i EAD-2-A har sett någon mystisk man.
Däremot finns det en Bohemia-besökare som är intressant i frågan mystisk man: G54-1-A.
1986-03-01: ”*maskerat* intervjuade i natt *maskerat* denne hade varit på restaurang Bohemia, ungefär vid 00:30-tiden så hade det kommit in en man i mörk rock och bytt kläder eller hållit på med någon form av klädvård”.
Uppföljning 1986-03-02:
”Han var mycket riktigt på restaurang Bohemia den 28/2-1986 vid 23-tiden tillsammans med sin kamrat *maskerat*. […] *maskerat* har f.ö. ringt in dessa till polisen den 1/3 vid 02-tiden på natten.”
Den sista uppgiften, och den som Ursprungligen brukar referera till, följs upp först 1988:
”Enl ledningscentralens protokoll, blad 4, över den 1986-03-01 framgår bl.a. följande: Kl. 02:05 *maskerat* In på restaurang Bohemia observerades 23:00-23:45 en man komma in inkl. mörk jacka och mörkt hår.”
Det är onekligen en suspekt man. Men mörkt hår stämmer inte så bra in på SE.
Och när var den här mannen in egentligen, 23:30 eller 00:30?
Är det här, mannen som gör observationen av en man i mörk rock eller jacka inne på Bohemia, en av de i paret som de två kvinnorna kände igen som besökare från samma föreställning på Grand, och som kom till Bohemia lite senare? Eller är det en helt annan person? Får inte ihop det riktigt.
Om det är han så stod han utanför Dekorima bara kanske en minut eller två innan det brakade loss.
Både korsningen och Tunnelgatan var vid det tillfället tom. Alltså inte ens en AB i sikte ...
Kvinnan i det paret upplyser att: "När de gick över Sveavägen fram till Tunnelgatan har hon en känsla av att de mötte några personer, hur dessa såg ut kommer hon inte ihåg.”
Det kan, i den bästa av MOP-världar, ha varit AB:s gäng ...
Det som inte går ihop med tipset till polisen på mordnatten kl 02.05 från Berntssons sällskap är tiden 00.30.
Enligt Berntsson gick man ut på gatan och kunde stå och lyssna på Journalisten som intervjuade AH. Detta måste vara tidigare än 00.30 av den anledningen att AH kördes till polishuset långt före 00.30.
Därefter åker sällskapet till Frejgatan och dricker whisky i en lägenhet. Kl 02.05 ringer man också in tipset om "den mystiska mannen" till polisen som också antecknar detta tips i liggaren.
GB intervjuas sedan utan ytterkläder i mörkret på Frejgatan i av Rapport, men det klipps så man nästan får intrycket att han befinner sig vid mordplatsen. Det gör han inte med tanke på avsaknaden av ytterkläder och ljus i bakgrunden. Att han själv uppger att han blev intervjuad på gatan tyder på att det var så det gick till.
Åter till den mystiska mannen, så torde observationen gjorts inne på Bohemia innan sällskapet lämnade restaurangen i tid för att stöta ihop med Expressens journalist och AH.
Tidsmässigt passar detta bra in på SEs vittnesmål då han befann sig ensam i korsningen utanför Bohemia. Vi landar då på 23.30 istället för 00.30 som står i protokollen.
Allt väl så långt, men när man senare förhör GBs sällskap verkar de inte nämna mannen som de ringde till polisen om under mordnatten, vilket är en sån där detalj som genomsyrar MOP. Det hela hänger nästan ihop, men den sista detaljen vill inte riktigt falla på plats.
Att man i en mörk restaurang ska beskriva en man som man inte hade någon överdriven anledning att lägga på minnet och därför beskriver SE som mörkhårig är inte någon avgörande detalj. Att SE tog av sig kepsen inomhus är en till detalj som personer ur SEs generation gjorde reflexmässigt. Att avfärda att "den mystiska mannen" var SE eftersom han inte behöll kepsen på inomhus visar mest på bristande förståelse, eller en vilja att till varje pris avfärda SE inne på Bohemia.
Att Krister Petersson säger att man ”inte kommer runt” SE är en pekpinne. Att börja tala om andra, Christer A, eller exv "Sydafrika" skulle förta budskapet.
För de som inte har satt sig in i utredningen riktigt djupt och brett betyder det ungefär:
"Jag, Krister Petersson, vet att ni (sätt in valfria namn) är delaktiga och jag har mycket information om era kontakter med SE som ni har använt för desinformation.
När jag nu lägger ner utredningen så varnar jag er för att "gå efter mig" eller skada eller undanröja mig som ni gjort med (sätt in valfria namn) för då kommer all information inklusive skyttarnas namn att publiceras utan att ni kan ni göra något åt det."
Tolkar det snarare som att det finns få saker som tyder på att SE var kvar på platsen efter skotten, medan det finns ett flertal saker som indikerar att han av någon anledning hastigt lämnade platsen.
Men ja, så länge det inte finns något konkret bevis för att han hade en revolver kan man tvivla.
Men det är än så länge, efter 40 år, svårt att diska av honom på ett vettigt sätt.
Holmér försökte, genom att lansera JÅS, en man i ljus rock med glasögon, som SE.
Jag tycker man ska lägga ned utredningen. Dom kommer aldrig lösa det.
Orsaken varför den läggs inte ned har med att man får ABF, LO, SAP, HGF osv över sig.
Orsaken varför den läggs inte ned har med att man får ABF, LO, SAP, HGF osv över sig.
The Deep State som det heter.
Utredningen lades ner 2020?
Om man ändå bara kunde skylla allt på den djupa staten ...
”Orsaken varför den läggs inte ned har med att man får ABF, LO, SAP, HGF osv över sig.”
Kolla gärna upp om dom fick dessa över sig och återkom med svar.
Med tanke på att S styrde landet då, så då antar jag allt var förlåtet. Skulle Ulf Kristersson eller någon moderatledd regering lägga ner utredningen eller liknande...då hade det varit krig och borgerligheten hade fått flytta ut från landet då dom "hyr" bara regeringskansliet en mandatperiod från S nu.
Christer A och Sydafrika nämndes på pressträffen när utredningen (tills vidare) upphörde 2020.
Brottet preskriberas inte (efter lagändringen 2010 preskriberas inga mord som inte redan var preskriberade när den nya lagen började gälla). Utredningen kan när som helst fortsätta. Även av den orsaken är sekretessen nödvändig.
Budskapet som Krister Petersson framförde på pressträffen var att Holmérs utredning var så dålig att man var tvungen att misstänka ett vittne.
Tolkar det snarare som att det finns få saker som tyder på att SE var kvar på platsen efter skotten, medan det finns ett flertal saker som indikerar att han av någon anledning hastigt lämnade platsen.
Men ja, så länge det inte finns något konkret bevis för att han hade en revolver kan man tvivla.
Men det är än så länge, efter 40 år, svårt att diska av honom på ett vettigt sätt.
Holmér försökte, genom att lansera JÅS, en man i ljus rock med glasögon, som SE.
Det gick inte så bra.
Tack, Dalulven. Din slutledningsförmåga är historisk. Dokumenterad i 7460 inlägg i tråden Skandiamannen. Missförstå mig inte. De har ett visst värde. Om man drar motsatt slutsats om allt klarnar det mesta. Det var kanske avsikten?