Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Matte kan nog vara svårast att höja om man inte "har det naturligt". Uppgifterna är ju inte särskilt svåra egentligen, men man måste lösa dem snabbt och effektivt. Där underlättar det nog mycket att helt enkelt vara "bra på att skriva prov" därför att man fungerar väl under stress etc.
Undrar om inte orden är svårast att höja? Antingen kan man dem eller inte och att bygga ut sitt ordförråd meningsfullt tar lång tid. Själv är jag bokmal och tidningsläsare sen barnaåren och har helt enkelt ett stort ordförråd. Om jag inte hade haft det skulle jag väl sätta av tid varje dag till att helt enkelt läsa mycket och tvinga mig att faktiskt slå upp alla ord jag inte är säker på att jag faktiskt kan.
Mattedelen kan man ju lite träna upp genom gamla prov och lära sig provtekniken. De flesta av frågorna - åtminstone på min tid - kunde man lösa med de fyra räknesätten. Så snabbt igenom alla de enklaste. Sen uteslutningsmetoden på svarsalternativen på resten. Kommer man långt med.
Till tråden i allmänhet:
Jag har skrivit tre gånger. 1,8, 2,0 och 2,0*. Men det är närmare ett kvartssekel sist så om mina råd är värda något vet jag inte.
Som folk har skrivit redan är det viktigaste att disponera tiden. Om svaret på en fråga inte förefaller uppenbart eller som något du ser direkt att du kommer att kunna lösa snabbt, gå vidare direkt. Säkra alla enkla poäng först och främst. Sen försöker du beta av resten i takt med vad som verkar enklast.
Nöt in provteknik för varje del genom att göra gamla prov. Hur frågorna är strukturerade, att snabbt kunna skanna igenom och utesluta svarsalternativ och liknande skall vara muskelminne och inte ta upp tid och kraft under provet. Mycket av det jag tappade första gången var pga taskig tidshantering och för att man fick sitta och klura ut hur frågorna funkade - det fanns inga gamla prov på den tiden.
*När jag skrev första gången i början av gymnasiet gällde proven bara två år. Sen ändrade de det men då hade jag redan skrivit en andra gång så att jag skulle ha ett resultat att söka på efter lumpen. Sen skrev jag en tredje gång efter att jag var klar på universitetet men mer som en sorts utmaning för att en släkting menade att provet minsann blivit svårare - vilket skulle förklara varför släktingen inte fått lika bra resultat som jag.