2025-04-21, 01:00
Medlem
StigAllans avatar
Har gjort HP en gång och det gick inte som förväntat.
Måste ha missat en fråga och klantat mig så jag kan inte skryta om ett perfekt resultat.
Trist.
Träna på gamla prov!
2025-04-21, 01:05
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspenorre
Tjena!

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.

Så jag vill höra från er som lyckats:

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).

Mina frågor:

- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?

- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?

- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
Detta kanske vore något för dig?

Citat:
Johan Ström, 39, hade medelmåttiga betyg och var oengagerad i skolan. I dag har han fått 2.0 poäng på högskoleprovet – elva gånger.

I dag är Johan Ström, 39, från Umeå, högskoleprovexpert på Allakando.
Johan började plugga tio timmar i veckan och skrev gamla högskoleprov hemma och gjorde det med tidspress för att se till att det skulle likna det ”verkliga” högskoleprovet.

– När jag satt sen med mina kompisar sen och rättade och såg rätt, rätt, rätt. Det var en absurd men förstås också härlig känsla, säger Johan.
Resultatet på hans första högskoleprov var 2.0 och efter det har han skrivit det över tio gånger till.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/johan-39-har-fatt-20-pa-hogskoleprovet-elva-ganger/
2025-04-21, 01:09
Medlem
2.0
Två-årig gymnasielinje.

Skrev flera gamla prov och är duktig på ord.
Mattedelen är högstadiet från 1970-talet.
Det som behövs är att kunna simpel algebra.
Viktigt att lära sig förstå hur man ska räkna inte att göra själva räknandet.
2025-04-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspenorre
Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?

2,0 här. Jag övade på två eller tre gamla prov för att lära mig mönstret. Främst för att förstå hur mattefrågorna är uppbyggda och vad de är ute efter. Läsa svensk och engelskt text har aldrig varit något problem för mig.

Citat:
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag läser böcker och sånt.

Citat:
Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.

Låter skitjobbigt. Hur fan ska du orka plugga så mycket?

Enda tipset jag kan ge är att plugga för att förstå. Om du inte fattar något så försök att förstå varför du inte fattar. Typ HP:s mattedelar innehåller en del grundläggande sannolikhetslära som man måste kunna innan man ger sig på uppgifterna i sig.
2025-04-21, 02:04
Medlem
Jag skrev 2.0 på första försöket. Då var jag 20 år gammal. Jag hade under hela uppväxten och tonåren läst kopiösa mängder böcker och skrev 39/40 på ord-delen (detta var 2008 och då var ordförståelsen runt 1/3 av hela provet).

I övrigt var det min generella begåvning. Har skrivit >136 i iq på kontrollerat MENSA-test så jag är skarp.

Inför provet pluggade jag gamla prov för att få en förståelse för hur frågorna var uppbyggda.

Jag besvarade först på alla frågor jag rakt av kunde svaret på och hoppade över de jag inte kunde svaret på direkt för att inte missa lätta poäng. Sen gick jag tillbaks I frågorna och tog de jag lämnat obesvarade. Då gjorde jag också ett överslag, typ "jag har 30 min kvar och ska besvara 10 frågor, det innebär att jag i genomsnitt har 3 minuter per fråga". Om någon fråga verkade extra svår sparade jag den till sist för att inte fastna och inte hinna med frågor jag kunde ha besvarat.

Hoppas att detta var till någon hjälp!
2025-04-21, 07:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Matte kan nog vara svårast att höja om man inte "har det naturligt". Uppgifterna är ju inte särskilt svåra egentligen, men man måste lösa dem snabbt och effektivt. Där underlättar det nog mycket att helt enkelt vara "bra på att skriva prov" därför att man fungerar väl under stress etc.
Undrar om inte orden är svårast att höja? Antingen kan man dem eller inte och att bygga ut sitt ordförråd meningsfullt tar lång tid. Själv är jag bokmal och tidningsläsare sen barnaåren och har helt enkelt ett stort ordförråd. Om jag inte hade haft det skulle jag väl sätta av tid varje dag till att helt enkelt läsa mycket och tvinga mig att faktiskt slå upp alla ord jag inte är säker på att jag faktiskt kan.

Mattedelen kan man ju lite träna upp genom gamla prov och lära sig provtekniken. De flesta av frågorna - åtminstone på min tid - kunde man lösa med de fyra räknesätten. Så snabbt igenom alla de enklaste. Sen uteslutningsmetoden på svarsalternativen på resten. Kommer man långt med.

Till tråden i allmänhet:
Jag har skrivit tre gånger. 1,8, 2,0 och 2,0*. Men det är närmare ett kvartssekel sist så om mina råd är värda något vet jag inte.

Som folk har skrivit redan är det viktigaste att disponera tiden. Om svaret på en fråga inte förefaller uppenbart eller som något du ser direkt att du kommer att kunna lösa snabbt, gå vidare direkt. Säkra alla enkla poäng först och främst. Sen försöker du beta av resten i takt med vad som verkar enklast.

Nöt in provteknik för varje del genom att göra gamla prov. Hur frågorna är strukturerade, att snabbt kunna skanna igenom och utesluta svarsalternativ och liknande skall vara muskelminne och inte ta upp tid och kraft under provet. Mycket av det jag tappade första gången var pga taskig tidshantering och för att man fick sitta och klura ut hur frågorna funkade - det fanns inga gamla prov på den tiden.

*När jag skrev första gången i början av gymnasiet gällde proven bara två år. Sen ändrade de det men då hade jag redan skrivit en andra gång så att jag skulle ha ett resultat att söka på efter lumpen. Sen skrev jag en tredje gång efter att jag var klar på universitetet men mer som en sorts utmaning för att en släkting menade att provet minsann blivit svårare - vilket skulle förklara varför släktingen inte fått lika bra resultat som jag.
2025-04-21, 07:40
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Annars tror jag det hjälper om man läser mycket - morgontidningar, ledarsidor, facklitteratur, populärvetenkapliga tidskrifter av typen illustrerad vetenskap/världens historia, skönlitteratur. Jag tror det är svårt att göra detta för att "plugga" utan det måste nog finnas ett genuint intresse bakom. Du kan säkert hitta något av detta du gillar om du tänker efter och prioritera detta över andra intressen.
Detta - samt att tvinga sig att förstå vad man faktiskt läser. Kolla upp ord man inte är ärligt säker på. Kontrollräkna och ifrågasätt påståenden i texterna. Väldigt aktiv läsning helt enkelt.

Det där var nog lite enklare förr i tiden när den främsta informationskanalen var morgontidningarna - som var feta och fyllda med information fram till slutet av 90-talet i alla fall. Man hade inte så mycket val annat än att läsa en massa artiklar om en massa grejor. Var man lite nyfiken så blev man automatiskt allmänbildad.
2025-04-21, 08:56
Medlem
pn222jws avatar
"Jag besvarade först på alla frågor jag rakt av kunde svaret på och hoppade över de jag inte kunde svaret på direkt för att inte missa lätta poäng. Sen gick jag tillbaks I frågorna och tog de jag lämnat obesvarade. Då gjorde jag också ett överslag, typ "jag har 30 min kvar och ska besvara 10 frågor, det innebär att jag i genomsnitt har 3 minuter per fråga". Om någon fråga verkade extra svår sparade jag den till sist för att inte fastna och inte hinna med frågor jag kunde ha besvarat."

Otroligt riktig taktik - vänta med dom svåraste frågorna till sist - bra råd! Tiden är "fienden".
2025-04-21, 09:09
Medlem
Jag fick 1,8 på ett försök , men skulle lätt kunnat fått mer om jag fortsatt med samma sak.

Vad man kan göra:

1. Plugga engelska ord vad de betyder ,tar tid men ju mer desto mer förståelse får man.

2. Plugga svenska ord ,jag hann igenom ungefär en tredjedel av svenska akademins ordlista.

3. Träna på logikdelen , titta efter hur konstruktören tänker ,rita upp problem det underlättar, träna på massor av uppgifter ju fler desto bättre blir du.

Kräver ungefär 100 timmar vill man ha 2,0 kan man lägga på 100 timmar till.
2025-04-21, 09:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
(FB) Högskoleprovet

Tråd låst.

Mod.
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto