2025-04-20, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kanja
Nu får alla som lämnar in sina bilar på verkstan eller bilprovningen fråga har ni skulder hos kronofogden så kan ni inte köra min bil efter att den har blivit lagad då får någon attan testa bilen som inte har skulder hos kronofogden.
Nejdå, det finns det ingen orsak till. Det förstår man om man läser mer än rubriker i media, och den här tråden.
Citera
2025-04-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanja
Nu får alla som lämnar in sina bilar på verkstan eller bilprovningen fråga har ni skulder hos kronofogden så kan ni inte köra min bil efter att den har blivit lagad då får någon attan testa bilen som inte har skulder hos kronofogden.

Det är nog bara en risk om ens dotter äger bilverkstaden och man själv precis lämnat styrelsen.

Vore bra om de detaljerna sons saknades i börjar av tråden men som framkommit blev tydliga för alla.
Citera
2025-04-20, 15:03
Medlem
Här är en artikel om en skuldsatt snubbe som inte vågar ta en högre tjänst då bilen förmodligen ryker: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/qPyGdz/skuldsatte-thomas-42-nobbade-befordran-radd-for-utmatning

Han erkänner att han var korkad och drog på sig kreditskulder. Nu försöker han göra rätt för sig. Men, nej, så lätt ska det inte gå.

I dag har Thomas förlikat sig med att han kommer att vara skuldsatt resten av livet. Enligt honom är det flera olika lagar och regler som sätter stopp för möjligheterna till en skuldfritt liv.

– Jag jobbar som säljare, för några år sedan blev jag erbjuden en tjänst som var en högre form av säljare. Men jag var tvungen att säga nej för polisen tar bilen. Det är helt skruvat. Jag fick tacka nej till högre lön med chans till bonus för att jag inte får sitta i tjänstebil.
Det är inte bara tjänstebil som Kronofogden har möjlighet att utmäta. Nästan all form av egendom med värde kan beslagtas av Kronofogden, och det gäller även för prylar och saker som lånats.

– Lånar jag en bil, cykel, bostadsrätt eller något annat av värde så är jag i besittning av det och då kan polisen göra en flygande utmätning av egendom som inte är min. Det i sin tur gör att jag kan aldrig befatta mig med något av värde, vare sig lånat eller ägt. Jag blir en andra klassens medborgare, säger Thomas.
Citera
2025-04-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Har läst igenom tråden och kommit till följande slutsats.
Kenneths dotter och (ex.?) äger bilfirman som har skulder.
Kenneths dotter och ex. har båda två också skulder.
Kenneth satt själv tills helt nyligen i bilfirmans styrelsen.
Kenneths bil blev tagen då den som körde hade kfm skulder.
Den var visst nyservad och skulle köras hem till Kenneth.
Hur tog sig Kenneth hem när han lämnade dit bilen?
Kördes bilen av dottern, ex. eller av någon anställd?
Varför inte specialutrustad bil, Kenneth har 2 benproteser?
Här ligger en ”gravad hund” som Reefat brukade säga.
Det som faktiskt pekar för kenneths historia är att hans hushåll endast har en bil, och valet av bilmärke (renault).
Citera
2025-04-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Här är en artikel om en skuldsatt snubbe som inte vågar ta en högre tjänst då bilen förmodligen ryker: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/qPyGdz/skuldsatte-thomas-42-nobbade-befordran-radd-for-utmatning

Han erkänner att han var korkad och drog på sig kreditskulder. Nu försöker han göra rätt för sig. Men, nej, så lätt ska det inte gå.

I dag har Thomas förlikat sig med att han kommer att vara skuldsatt resten av livet. Enligt honom är det flera olika lagar och regler som sätter stopp för möjligheterna till en skuldfritt liv.

– Jag jobbar som säljare, för några år sedan blev jag erbjuden en tjänst som var en högre form av säljare. Men jag var tvungen att säga nej för polisen tar bilen. Det är helt skruvat. Jag fick tacka nej till högre lön med chans till bonus för att jag inte får sitta i tjänstebil.
Det är inte bara tjänstebil som Kronofogden har möjlighet att utmäta. Nästan all form av egendom med värde kan beslagtas av Kronofogden, och det gäller även för prylar och saker som lånats.

– Lånar jag en bil, cykel, bostadsrätt eller något annat av värde så är jag i besittning av det och då kan polisen göra en flygande utmätning av egendom som inte är min. Det i sin tur gör att jag kan aldrig befatta mig med något av värde, vare sig lånat eller ägt. Jag blir en andra klassens medborgare, säger Thomas.

Allt man äger SKA man få låna ut till precis vem man vill eftersom man ÄGER det. Fy fan för staten och åt helvete med lagar och regler.
Citera
2025-04-20, 16:59
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Allt man äger SKA man få låna ut till precis vem man vill eftersom man ÄGER det. Fy fan för staten och åt helvete med lagar och regler.
Här har du förklaringen:
https://kronofogden.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er
Citera
2025-04-20, 17:39
Medlem
Citat:

Men är inte lagar en ganska bra grej?
Citera
2025-04-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Här har du förklaringen:
https://kronofogden.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

Tack det vet jag mycket väl, men då har vi alltså ingen äganderätt i Sverige, allt ägs av staten.
Citera
2025-04-20, 17:53
Avslutad
Citat:
Nu är det ju ingen som förnekar dig att låna ut det du äger till någon annan. Allting i tråden och artiklarna handlar om att den som påstås låna inte egentligen lånar, den äger saken själv men skriver på någon annan för att inte betala vad man är skyldig andra.
Citera
2025-04-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Nu är det ju ingen som förnekar dig att låna ut det du äger till någon annan. Allting i tråden och artiklarna handlar om att den som påstås låna inte egentligen lånar, den äger saken själv men skriver på någon annan för att inte betala vad man är skyldig andra.

Resultatet blir ju fortfarande att staten stjäl egendom från icke skuldsatta eftersom de inte gör någon vettig bedömning från fall till fall.
Citera
2025-04-20, 18:14
Medlem
Citat:
Tack det vet jag mycket väl, men då har vi alltså ingen äganderätt i Sverige, allt ägs av staten.
Hur menar du att allt ägs av staten? Det är inte staten som får pengarna bilen säljs för, förutom om det är skulder till staten. Och det är väl inte mer än rätt att man betalar skatt och liknande.
Citera
2025-04-20, 18:16
Medlem
Citat:
Resultatet blir ju fortfarande att staten stjäl egendom från icke skuldsatta eftersom de inte gör någon vettig bedömning från fall till fall.

Resultatet är att staten helt rätt driver in en skuld då personen tydligen hade pengar men inte ville betala. Snart dags för andra åtgärder, då diskussionen hamnar fel.
Naturligtvis borde det vara att kfm skall få större befogenheter och möjligheter via utredning och ändrad lagstiftning ta föremålen mkt tidigare.

SD har lagt fram förslag på ändrad lagstiftning som stoppar minskar effekten av att vara målvakt.
Med andra ord försvårar att vara målvakt då det inte går på samma sätt som innan.
Förhoppningsvis tänker man på kronkalle och ändrar samtidigt andra lagar så man kommer åt denna avart.
Senast redigerad av lhffan 2025-04-20 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in