Citat:
Ursprungligen postat av
MissLeonda
Vad är det för företag hon kursat nu? Är det blomföretaget? Det sålde hon ju så hur kan man sedan gå i konkurs?
Helt obegripligt att hon ändå verkar ha en massa pengar att hålla sig flytande med och ha till skönhetsingrepp mm.
Hennes PT verksamhet kan omöjligt ge gps ekonomi.
Kanske finns det pengar kvar efter att hon ”sol och vårade” den gamla mannen som gick bort.
Sålde och sålde... Det är inte olagligt att sälja ett företag som är på obestånd, så mycket har vi lärt oss. Och visst kan man tänka sig scenariot att någon kapitalstark köpare som tror på en affärsidé kan gå in och ta över ett företag som har det knackigt. För att sedan lyckas vända det till framgång. Absolut. Men det är inte vad som har skett här. Vi är nog många som gissar på ungefär samma upplägg.
Min egen teori är att My har betalat de suspekta "köparna" en summa under bordet för att agera målvakter. Personerna har ingenting att förlora och för dem är det strunt samma om de drabbas av konkurser och betalningsanmärkningar. Men på det här viset kan My minska sin förlust, eftersom de sammanlagda skulderna sannolikt var betydligt högre. Och framför allt slipper hon skammen på sina sociala medier. Hon kopierar sitt upplägg från AB:t och startar istället enskild firma, men nu utan blomsterverksamhet.
Det jag inte förstår är hur man kan komma undan i Sverige med ett sånt uppenbart fifflande affärsupplägg. Varenda varningsklocka ringer ju!! INGEN kan inbilla mig att dessa suspekta personer (person i singular kanske, den andre styrelsemedlemmen blev ju snabbt bortplockad - men kanske var det också en strategi för att företaget skulle bli automatiskt avvecklat) gick in i ett seriöst köp av en blombutik. För att omedelbart låta företaget gå i graven utan någon som helst ansats att få verksamheten att rulla. Detta också utan att ens ändra företagsbeskrivningen, som fortfarande inkluderar Mys hopplock av "influencer verksamhet, reklam verksamhet, marknadsföring, kostrådgivning samt träning och hälsa", utöver blomförsäljningen.
HUR kan det vara lagligt att låta samhällets resurser stå för ett uppenbart smitande från skulder och ansvar??? HUR? Varför ingår det inte i konkursförvaltarens uppdrag att anmäla såna här suspekta affärer? I mina ögon är detta ekonomisk brottslighet så att det stänker om det. Och är det inte det så borde lagstiftningen ändras. Punkt.
Skatteverket och alla tänkbara myndigheter har full rätt att snoka igenom mina konton om jag så bara har sålt något på Tradera. HUR kan Mytomanen komma undan med en sån här sak? Någonstans finns en betalning under bordet. Det borde finnas spår efter de pengarna någonstans. Om inte annat så i säljarens uppsprättade madrass...