2025-03-21, 16:05
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Frågan är då om det finns något som exakt motsvarar Skype? Och som dessutom fungerar fullt ut för svenska användare samt är gratis.

Huruvida WhatsApp verkligen är det bästa alternativet vet jag inte. Det verkar finnas massvis med kommunikationsfunktioner som jag aldrig testat. När jag snabbkikar på en del av dom verkar det vara antingen begränsningar eller kostnader.

Det fanns naturligtvis divergerande åsikter i frågan men på Techradars test lyfter dom fram WhatsApp som det bästa alternativet till Skype:

https://www.techradar.com/best/best-...tives-to-skype
Alltså kompis du fattar inte.

Om du köper ett hus, och sedan kontaktar Telia och ber om att dom ansluter en kopparlina till huset och fixar ett telefonjack så att du kan ansluta en sådan där gammal sladdtelefon att ringa med. Skype kunde ringa direkt till en sådan telefon, en landline, det kan inte WhatsApp. WhatsApp kräver att mottagaren också har WhatsApp installerat, och det är ju rätt svårt ifall man inte har en smartphone!
Citera
2025-03-21, 16:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Alltså kompis du fattar inte.

Om du köper ett hus, och sedan kontaktar Telia och ber om att dom ansluter en kopparlina till huset och fixar ett telefonjack så att du kan ansluta en sådan där gammal sladdtelefon att ringa med. Skype kunde ringa direkt till en sådan telefon, en landline, det kan inte WhatsApp. WhatsApp kräver att mottagaren också har WhatsApp installerat, och det är ju rätt svårt ifall man inte har en smartphone!

Jo jag fattar men jag laborerar samtidigt med den möjligheten att det kanske inte finns något fullgott alternativ till Skype.
Citera
2025-03-21, 17:09
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jo jag fattar men jag laborerar samtidigt med den möjligheten att det kanske inte finns något fullgott alternativ till Skype.
Aha ursäkta jag är rätt dum så jag trodde du försökte säga att WhatsApp kunde ringa till en så kallad landline som Skype kunde. Men det är nog där vi har svaret. Det räcker nog att googla på "voip landline" för att hitta program som erbjuder olika abonnemang, t.ex. ett "Sweden Package", där man får ett svenskt telefonnummer och får ringa hur mycket man vill i 30 dagar, osv.

Men whatsapp är något heeeelt annat. Det är som MSN.
Citera
2025-04-09, 15:07
Medlem
Jag undrar: har flera Skype nummer som vidarekopplas till min mobil, tips på ersättare till Skype så jag kan fortsätta med samma nummer (är alla olika skandinaviska nummer)?
Citera
2025-04-09, 16:34
Medlem
Jag har gått över till teams jag är rätt nöjd. för jag använder bara chatten för att skriva och inte för videosamtal m.m
Citera
2025-04-09, 19:30
Medlem
upplaenningens avatar
Det är ju Teams som ersätter Skype. Varför ens fundera över det.
Citera
2025-04-10, 00:11
Medlem
Har under flera år haft "betal"skype, dvs kan ringa till godtyckliga fasta nummer i de flesta europeiska länder helt gratis och mot en kostnad till mobiler inom samma område. Har också några fasta nummer, typ +46 8 123 4567, som alla med en telefon kan nå mig på eller lämna meddelande.
Detta har varit en mycket bra kommunikationslösning som nu försvinner.
Läs och förstå det ovanstående!
Vad finns det för ersättare till denna lösning? Gratis ÄR INTE önskvärt!
Alla som föreslår teams kan avstå, microsoft har själva gått ut med det inte går.
Googla kan jag själv men tänker att någon kanske har konkreta förslag.
Senast redigerad av d.eriksson 2025-04-10 kl. 00:16.
Citera
2025-04-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Har under flera år haft "betal"skype, dvs kan ringa till godtyckliga fasta nummer i de flesta europeiska länder helt gratis och mot en kostnad till mobiler inom samma område. Har också några fasta nummer, typ +46 8 123 4567, som alla med en telefon kan nå mig på eller lämna meddelande.
Detta har varit en mycket bra kommunikationslösning som nu försvinner.
Läs och förstå det ovanstående!
Vad finns det för ersättare till denna lösning? Gratis ÄR INTE önskvärt!
Alla som föreslår teams kan avstå, microsoft har själva gått ut med det inte går.
Googla kan jag själv men tänker att någon kanske har konkreta förslag.

Jag känner inte till en direkt ersättare, och troligen har Microsoft lagt ner verksamheten mot vanligt telefonnät för att den inte längre genererar vinst. Samtal över vanligt telefonnät kommer ju läggas ner inom ett lite längre tidsperspektiv, t.o.m. den fattigaste delen av världen börjar få Internet.

Zoom phone har vissa av funktionerna som Skype hade, bl.a. lokalt nummer för inkommande samtal och planer för obegränsade samtal till vissa länder, dock är det troligtvis dyrare.

https://zoom.us/sv/pricing/zoom-phone
Citera
2025-04-19, 19:56
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag känner inte till en direkt ersättare, och troligen har Microsoft lagt ner verksamheten mot vanligt telefonnät för att den inte längre genererar vinst. Samtal över vanligt telefonnät kommer ju läggas ner inom ett lite längre tidsperspektiv, t.o.m. den fattigaste delen av världen börjar få Internet.

Zoom phone har vissa av funktionerna som Skype hade, bl.a. lokalt nummer för inkommande samtal och planer för obegränsade samtal till vissa länder, dock är det troligtvis dyrare.

https://zoom.us/sv/pricing/zoom-phone

Du må ha rätt med att många har tillgång till internet, men att vi i framtiden endast kommer att kunna nå varandra via just internet har jag svårt att tro. Vad ska du göra med alla som inte har en smartphone, eller dessa som kanske har en men ingen surf på mobilen?
Citera
2025-04-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Du må ha rätt med att många har tillgång till internet, men att vi i framtiden endast kommer att kunna nå varandra via just internet har jag svårt att tro. Vad ska du göra med alla som inte har en smartphone, eller dessa som kanske har en men ingen surf på mobilen?

Telefonsamtal är i princip bara ett överlager till Internet nästan överallt i världen redan nu. Trafiken går i själva verket över Internet kanske undantaget någon liten afrikansk by eller söderhavsö som har en lokal telefonväxel med telefonstolpar och sladdar.

Mobilabb och kontantkort utan Internet existerar knappt längre någonstans i världen. T o m på platser som Somalia och Kiribati är det populärt och det vanliga med internetabbonemang.

4G/LTE stöder egentligen bara Internet och inget annat, man har fått göra telefonsamtalen som en on-top funktion. Allt går åt ett håll och inte tillbaka!
Citera
2025-05-11, 11:03
Medlem
wwrs avatar
Detta verkar bli ett problem jag hoppas vi kan hjälpas åt att lösa.

Jag måste ibland ringa mitt amerikanska webbhotell och andra. Ibland är det långa väntetider i telefonväxlarna. Just nu befinner jag mig i Asien.

Jag har lite kvar på mitt Skype-konto och försökte ringa på Teams för det. Men två försök misslyckades. Dålig kvalitet, mottagaren hörde inte, samtalet bröts.

Rebtel har jag lyckats ringa med tidigare men denna gång hänger det vid "session in progress".

Skype fungerade ju närmast perfekt.

Vilket är det bästa alternativet till Skype för en privatperson som ringer sporadiska samtal?
Citera
2025-05-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Google Voice fungerar på samma sätt. Du kan få ett nummer alltså.
Google Voice (nytt nummer funktionen) fungerar endast i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in