2025-04-20, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vad är det du säger, att när jag blev stoppad så var det en av dessa 0.00000083% händelser?

Jag har nämligen skulder hos kronofogden så den händelsen har redan hänt. "Don't tell me the odds!" som Han Solo sade. Jag kom enbart undan eftersom att bilen jag körde var en OKQ8 hyrbil så inte ens de kunde komma på ett scenario där jag "ägde bilen". Annars hade jag varit rökt.
Nej, om du läser så är jag väldigt tydlig med att - i det fall som tråden handlar om att Kenneth av olyckliga omständigheter blir av sin bil utan egen förskyllan - så finns det tre saker som samtidigt måste inträffa. Dessa tre saker tillsammans, med en rimlig bedömning av oddsen, ger 0.00000083%.
- Bilen skall bli stannad (ca 1 på 1000 chans)
- Bilen skall vid just det tillfället vara utlånad / ha en tillfällig förare som normalt aldrig använder den (ca 1 på 500 chans)
- Den du lånat ut bilen till skall ha skulder hos KFM (ca 1 på 24 chans)

1/1000 * 1/500 * 1/24 = 1/12.000.000 eller 0.00000083%

I DITT fall, som kör din egen bil och har skulder redan, så kvarstår ju ensamt oddsen att du blir stannad, alltså ca en på tusen. Vilket ju är ungefär hur ofta du blir stannad?
Senast redigerad av Caimen 2025-04-20 kl. 10:48.
Citera
2025-04-20, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad kommer inte sluta väl? Om KFM har gjort fel och förlorar i domstolen så du tippar på så är det väl ett bevis på att rättsstaten fungerar bra? Jag vet inte vem som har rätt eller fel i detta fall men det finns för många varningsflaggor för att utan insyn i fallet tvärsäkert slå fast att KFM har fel och Kenneth rätt.

Rättssäkerheten är ur funktion när det gäller just KFM. Det har hänt tidigare att Sverige fällts i Europadomstolen ( Rousk-fallet).

Det här agerandet sätter rättssäkerheten för tredje man ur spel. Sverige är på väg att bli en bananrepublik.
Citera
2025-04-20, 11:24
Avslutad
Citat:
Jag har nämligen skulder hos kronofogden så den händelsen har redan hänt. "Don't tell me the odds!" som Han Solo sade.
Ju mer jag tänker på din starwarsreferens, desto bättre tycker jag den fångar Flashbacks genomsnittsanvändare.

"Don't tell me the odds" - "Jag vill inte ha logik, sanning och fakta - nu kör vi huvudet genom väggen Chewie!"
Citera
2025-04-20, 11:55
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Ju mer jag tänker på din starwarsreferens, desto bättre tycker jag den fångar Flashbacks genomsnittsanvändare.

"Don't tell me the odds" - "Jag vill inte ha logik, sanning och fakta - nu kör vi huvudet genom väggen Chewie!"

Jag vill bara understryka att det otänkbara kan hända. Blixten kan slå ner.

Den gången var jag inte på min vakt heller. Jag var totalt ovetande om att det fanns en hotbild över att de kunde ta ens fordon - så när han sade "du har skulder hos kronofogden?" så var min första interna reaktion, men som jag inte yttrade högt ":ööööh... jaha? vad har du med det att göra?"

Efter det här så har jag börjat köra mer taktiskt, försöker att inte köra i onödan osv.
Citera
2025-04-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Ja, det är naturligtvis en överslagsräkning. Och nu åker du nästan varje dag, jag antar att du normalt också kör tur och retur - alltså två resor per dag istället för en per dag som jag räknat på tidigare. Det kanske går ungefär jämnt ut.

Du kan ju inte påstå att dina två gånger på sju år gör det särskilt vanligt att bli stannad, sett till hur ofta man kör bil? Sannolikheten att bli stannad när man kör bil är oerhört låg, sen om det är en på 1000 eller en på 10.000 spelar faktiskt ingen större roll.

Det intressanta rent sannolikhetsmässigt, det är när du kombinerar den chansen att bli stannad med hur vanligt förekommande det är att du lånar ut din bil tillfälligt till någon utanför familjen, hur vanligt förekommande kan det vara, en resa av 500 med din bil?

Och hur vanligt är det sedan att den som lånar din bil har skulder hos fogden? Enligt KFMs hemsida har ca 417.000 av sveriges befolkning skulder hos fogden, ca en av 24 personer räknat på tio miljoner svenskar.

Sannolikheten går då att räkna på, överslagsmässigt:
1/1000 chans att bli stannad, gånger
1/500 chans att bilen vid tillfället var utlånad, gånger
1/24 chans att den personen har skulder.

Det innebär att oddsen att det slumpar sig så olyckligt som för till exempel Kenneth är ungefär 1/12000000 (en på tolv miljoner), eller 0.00000833%.

Och bara här på forumet har vi som sagt både tråden om Kenneth, tråden om Ebba, och ett par postare i trådarna som alla har råkat ut för exakt dessa olyckliga omständigheter. Många en på tolvmiljoners-chanser som slår in där..

Glöm inte att oddsen förändras rejält när polisen profilerar och väljer ut förare dom tycker agerar avvikande till kontroll.
Både föraren i ebbafallet och förare i detta fall hade väl historik i belastningsregistret.
Citera
2025-04-20, 12:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Glöm inte att oddsen förändras rejält när polisen profilerar och väljer ut förare dom tycker agerar avvikande till kontroll.
Både föraren i ebbafallet och förare i detta fall hade väl historik i belastningsregistret.

Jobbar de så också, med "span" för att fälla enskilda bilar?

De två gångerna jag blivit kollad så kollade de alla, och det var samma taktik - de lurpassade vid ett taktiskt ställe och skapade en "choke-hold" dvs en plats där bilföraren inte kunde fly från platsen, vända om etc. Man satt fast i kön och fick snällt vänta på sin tur att bli kollad.
Citera
2025-04-20, 12:52
Medlem
Citat:

De två gångerna jag blivit kollad så kollade de alla, och det var samma taktik - de lurpassade vid ett taktiskt ställe och skapade en "choke-hold" dvs en plats där bilföraren inte kunde fly från platsen, vända om etc. Man satt fast i kön och fick snällt vänta på sin tur att bli kollad.
Som vanligt när poliser agerar sker det efter ett sk. tips från allmänheten. Oftast någon granne, kollega eller bekant som irriterat sig på att nån kan åka runt i en dyr bil trots skulder hos kfm.
Citera
2025-04-20, 12:56
Avslutad
Citat:
Jag vill bara understryka att det otänkbara kan hända. Blixten kan slå ner.
Korrekt. Låt oss anta att den har slagit ner, ingenting konstigt med det.

Men hur många gånger kan den slå ner på samma ställe? Två gånger (Kenneth och Ebba)? Tre-fyra gånger med dom som snyftar i trådarna om samma sak som hänt dom?

Det är förstås också teoretiskt sett möjligt. Men oddsen är så astronomiskt små att det helt enkelt är försumbart, istället betyder det att Kenneth, eller Ebba, eller båda två helt enkelt inte målar upp en rättvis bild av hur det gick till och varför deras bilar utmättes.
Citera
2025-04-20, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Ok, så då ökar vi chanserna då, låt oss säga att den skuldsatte personen väljer att självmarkera i trafiken så fort denne ser en polisbil. Låt oss dubblera chansen till stopp och kontroll, enbart baserat på att poliserna - i en bil dom inte känner igen - får en vibb och stannar.

Tidigare räknade jag på 1/1000 chans att bli stannad. Vi dubblar risken att bli stannad och räknar på 1/500 chans då.

1/500 * 1/500 * 1/24 = 1/6.000.000.
En på sex mlijoner, eller 0.00001666%.

"Men Caimen, det är mycket högre chans än så!"
Ok, låt oss säga att den tillfälliga föraren är så djävulskt självmarkerande i trafiken att den blir stannad var tredje gång den kör bil. Vilket naturligtvis är HEEEELT absurt ofta.
1/3 * 1/500 * 1/24 = 1/36000 eller 0.002777%

Nej, det rimliga svaret är fortfarande inte att det är helt slumpmässigt olyckligt att alla som får sin bil utmätt när någon annan kör den helt enkelt är ett offer för slumpen och stora stygga staten. Det är fortfarande så mycket rimligare att det finns ett målvaktsförhållande, som man vill förklara bort med en lämpligt snyftig historia om att bilen hade varit på verkstad och att mekanikern hade skulder och att det inte finns en enda arbetsorder, offert eller kvitto på jobbet som skall vara utfört.
Senast redigerad av Caimen 2025-04-20 kl. 13:08.
Citera
2025-04-20, 13:06
Avslutad
Citat:

Alltså, nu är ju polisen inte kronofogdens lakejer, det finns en del annat att syssla med också.

Men det är klart att när man väl tar sig tid till att ha trafikkontroller, då väljer man platser om möjligt där det inte är särskilt enkelt för den som inte vill kontrolleras att bara svänga av och fly.
Citera
2025-04-20, 14:31
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Rättssäkerheten är ur funktion när det gäller just KFM. Det har hänt tidigare att Sverige fällts i Europadomstolen ( Rousk-fallet).

Det här agerandet sätter rättssäkerheten för tredje man ur spel. Sverige är på väg att bli en bananrepublik.

Har läst igenom tråden och kommit till följande slutsats.
Kenneths dotter och (ex.?) äger bilfirman som har skulder.
Kenneths dotter och ex. har båda två också skulder.
Kenneth satt själv tills helt nyligen i bilfirmans styrelsen.
Kenneths bil blev tagen då den som körde hade kfm skulder.
Den var visst nyservad och skulle köras hem till Kenneth.
Hur tog sig Kenneth hem när han lämnade dit bilen?
Kördes bilen av dottern, ex. eller av någon anställd?
Varför inte specialutrustad bil, Kenneth har 2 benproteser?
Här ligger en ”gravad hund” som Reefat brukade säga.
Citera
2025-04-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
Dessutom har stackars Kenneth två ben proteser och är i princip handikappad från midja och neråt. Det är dessa kronofogden och polisen attackerar. Bilmekanikern var så trevlig att han skulle köra bilen hem till Kenneth som har två benproteser. Helt jävla sjukt
Nu får alla som lämnar in sina bilar på verkstan eller bilprovningen fråga har ni skulder hos kronofogden så kan ni inte köra min bil efter att den har blivit lagad då får någon attan testa bilen som inte har skulder hos kronofogden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in