2025-04-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Ja, om man inte drar sig för att nyttja reguljära nyhetsmedier, finner man att Polisen inte alls ligger på latsidan när det gäller pedofiler. Senast härom veckan rapporterades det, att Polisen hade infångat ett helt sjok av (misstänkta!) sådana...

Saras gäng ägnar sig åt samma sak och som grädde på moset så slipper dom jobba, Putte känns väl inte som typen som slänger på sig blåstället och sliter 9-5? Inte i min värld i alla fall.

FBI grep 700 pedofiler och några av dessa har tagit livet av sig och Sara slängde in snabeln där och jämför med sina offer samt kallar det samma sak, ok. Den här madamen är mer än cool och jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag gillar henne.

Alla som spanat in Saras smurfsida vet hur lätt det är att fastna där men jag såg något otrevligt i form av tiggeriverksamhet, tolkade det som att den här fröken vill ha pengar av mig och visst hon fick väl en hundring men något tack var det aldrig tal om. Oförskämt beteende faktiskt.

Om min stora idol Janne Josefsson inte har bra saker att säga om Dumpen så är det nog sant. "Sätta på barn" och allt det där var ett litet snedsteg och alla kan faktiskt slita med tungan speciellt när det är fri bar. Jävla mix där med Dumpen och Josefsson, man fick mersmak.
Senast redigerad av Gipsy-tears 2025-04-19 kl. 18:11.
Citera
2025-04-19, 18:57
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Nu inför dumpens metod i hela landet av polisen

https://www.sydsvenskan.se/2025-04-19/polisen-tar-krafttag-mot-sugardejting/
Något jag efterfrågat, att Dumpen ska ta kontakt med barnen i stället, de vet ju var de finns och att de är väldigt många. Att hantera problemet vid källan så att säga och få barnen på andra tankar och hjälpa de direkt med deras problem. Men Dumpen kan inte exponera barnen så inga gåvor ges, där har vi problemet och motviljan.
Citera
2025-04-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Något jag efterfrågat, att Dumpen ska ta kontakt med barnen i stället, de vet ju var de finns och att de är väldigt många. Att hantera problemet vid källan så att säga och få barnen på andra tankar och hjälpa de direkt med deras problem. Men Dumpen kan inte exponera barnen så inga gåvor ges, där har vi problemet och motviljan.

Dumpens ekonomi är en saga för sig, vad sägs om Patrik Sjöberg som kassör? Han var det samtidigt som det Kronofogden utmätte egendomar, Porschen tog Kronofogden hand om efter att Putte kört sönder den. Nu rattar han en Alfa romeo som är skriven på hans dotter då hans och Saras betalningsanmärkningar ställer till det Alla vill bidra till hans veckopeng.

Det man kan konstatera är att allt Dumpen rör vid blir pannkaka. Putte är inte Mr Fix it och Sara gillar att sova ut, iofs det gör jag också.

Våra vänner inom Dumpen har tagit för sig och skickat upp sig själva till höga höjder. Sara har egentligen endast upprunkare under sig men så kaxug som hon är, kom igen? Det blir ingen love affair mellan Prutt-Sara och etablissemanget hur mycket Dumpen än försöker men jag gillar deras sköna försök.
Citera
2025-04-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Alla kan anmäla brott och tipsa polisen om brott. Du har rätt i att det delvis är hur det samlats in men också en lag där det är olagligt att stämma träff med eller sexchatta med en fiktiv 14åring, kan vilken grupp som provocera fram brottet och antingen som görs idag råna/utpressa dem, finns flera grupper som är dömda för detta i nuläget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation

Polisen får inte använda en sådan metod eller fiska i dagsläget, men en enskild grupp hade kunnat och sedan lämnat in material som varit till grund för en undersökning. Om inte en sådan lag till och med hade gjort att detta material varit tillräckligt för att få någon dömd.

Som Lessler påpekat tidigare är det upp till var och en att anmäla brott som skett, alltså hade Dumpen kunnat fortsätta fiska och lämna över materialet. Invänta dom eller nerläggning utav ärendet baserat på om materialet kunnat användas som bevis eller förutsätta att brott har begåtts.
Dumpen har flera fall där de lämnat över till polisen, en som sticker ut är Instagram mannen. En man som delat brottsligt material på instagram, alltså någon som om polisen fått tips hade kunnat döma utan inblandning utav Dumpen. Istället fick Dumpen tips och fiskade på honom och fick med sig polis till konfrontationen. Manen dömdes och Dumpen publicerade vad de kunde. De hade även en lista de delade på Facebook med olika personer där en var markerad att de väntade på avslutad polisutredning för att dela sitt material.

Dessa två tyder på att Dumpen inte hade stoppats att dela de material de har och eventuell konfrontation troligen med polis vid en lagändring, något du påstår de inte hade kunnat. Det stämmer dock inte. De hade kunnat fortsätta i vanlig ordning men eventuellt ändrat sitt sätt att fiska och där igenom få sina fångster dömda. Något som till 100% hade skett.

Nu lobbar de för att få en lagändring och säger att när lagen går igenom slutar vi.
När lagen gått igenom, kommer de säga att de kommer fortsätta tills polisen får resurser till att göra deras jobb.
När de visar att de lyckats få flera dömda, kommer de säga att de har tydliga tecken på att de gör ett bra jobb och därför inte kommer att sluta. Att de gör något gott och att de hjälper samhället.

Du har delvis rätt i att hur man fått materialet har betydelse och att en försvarsadvokat kan argumentera att de varit väldigt provocerande om att få personen att begå ett brott.
Men de är inte polisen och är därför inte bundna vid samma regelverk om hur man brottsprovocerar.
Vid en sådan lagändring kommer åklagare kunna argumentera om att man gjort detta vid tro att det är ett barn. Skulle säga att som du säger det är lätt för en advokat att få en friad pga provokationen så kan en åklagare argumentera om den samma och där igenom få folk dömda.

https://en.wikipedia.org/wiki/To_Catch_a_Predator

Det är mycket man kan känna igen utav kritiken emot den amerikanska showen med vad Dumpen gör.
När det gäller Entrapment är det exakt vad du påpekar om att polis inte får använda brottsprovokation, men det finns inte regler om hur vida privatpersoner får lov till det. Så absolut, om en lagändring sker och polisen kan börja fiska kommer de bli begränsade i hur de får lov att göra detta. Dock kommer inte Dumpen att vara begränsade på samma sätt och deras material kommer fortfarande gå att använda som bevis i en potentiell utredning/åtal.

Jag är inte helt med på om vi diskuterar vad en ny lag ger Dumpen möjlighet att göra eller vad Dumpen gör oavsett hur lagen ser ut. Jag tror att Dumpen kommer fortsätta med sitt fiskande sålänge de kan och sålänge minst en person tjänar sin brödföda på det, oavsett hur lagen ser ut.

Nu ligger det ju redan en motion (2024/25:1537) som ska tas beslut om i dagarna och som gäller exakt det här vi diskuterar. Intressant är att Dumpen inte nämnt det alls i sin kommunikation. Som jag läser den motionen så skulle den ge polisen verktyg för brottsprovokation, men inte Dumpen. Dock är jag ingen jurist, så jag kan ju läsa helt galet 😊
Citera
2025-04-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det är ju ganska självklart att man kan tycka att vissa delar av ett företag eller en organisation är bra, och andra mindre bra. Det är ju så det fungerar. Det finns väldigt få saker i den här världen som är antingen svart eller vitt. Samma sak gäller ju politiken, de flesta håller inte med sitt parti i varenda enskild fråga, utan man gör nån form av helhetsbedömning. Väger det ena mot det andra.

Men när det gäller Dumpen, då blir det där resonemanget lite knepigare. För problemet är att det inte handlar om några marginella snedsteg i utkanten av verksamheten, utan om att de mest problematiska delarna är själva kärnan i det dom gör. Det är inte ett bihang, det är själva fundamentet.

Och så länge det är på det viset, då får man nog räkna med att allt stöd man ger till den där verksamheten också bidrar till att göda just de sidorna. Vare sig man vill det eller inte.

Sen är det klart, skulle dom lägga ner, göra en seriös omorganisering, få in lite vettiga människor som kan skilja på rätt och fel och faktiskt visa att man bryr sig om moral, empati och laglighet. Då kanske vi kunde börja prata om något annat. Då kanske man till och med skulle kunna se någon poäng i det hela. Men i det skick det är nu så är det mest en tragisk och rätt skrämmande rörelse, som föder en kultur man inte vill ha i ett fungerande samhälle.

Och en av de mest tragikomiska grejerna i allt det här, det är ju hur många av följarna faktiskt verkar gå på det där narrativet om att det är "bara" Dumpen som någonsin försökt skydda barnen. Att polisen, åklagare och hela rättsväsendet bara sitter med armarna i kors. Det är på en nivå där man inte vet om man ska skratta eller gråta. Men det man vet är att det är farligt, för när människor börjar tappa tilltron till rättsstaten och istället sätter sin tilltro till amatörer med kameror, då är vi ute på väldigt hal is.

Jag håller med dig, men vill också tillägga att det mest sorgliga är nog att många som stöttar Dumpen förlorade tilltro till rättsstaten redan innan Dumpen kom in i bilden. Att bli utsatt för övergrepp som barn och sedan inte bli trodd av sin omgivning eller rättsväsendet gör det otroligt svårt att ha tilltro till några samhällsfunktioner alls. Men det betyder såklart inte att man har rätt att ta lagen i egna händer.

Däremot förstår jag inte, att jag i diskussionen härinne tycker att Dumpen har vissa bra funktioner och andra som är helt åt helvete, hur kan det vara att jag antingen måste stötta Dumpen som helhet eller inte alls? Ska man kunna göra en förändring som du föreslår så måste man ju kunna se vad som inte funkar och vad som funkar, annars blir det ju aldrig någon förändring.
Citera
2025-04-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Dumpens ekonomi är en saga för sig, vad sägs om Patrik Sjöberg som kassör? Han var det samtidigt som det Kronofogden utmätte egendomar, Porschen tog Kronofogden hand om efter att Putte kört sönder den. Nu rattar han en Alfa romeo som är skriven på hans dotter då hans och Saras betalningsanmärkningar ställer till det Alla vill bidra till hans veckopeng.

Det man kan konstatera är att allt Dumpen rör vid blir pannkaka. Putte är inte Mr Fix it och Sara gillar att sova ut, iofs det gör jag också.

Våra vänner inom Dumpen har tagit för sig och skickat upp sig själva till höga höjder. Sara har egentligen endast upprunkare under sig men så kaxug som hon är, kom igen? Det blir ingen love affair mellan Prutt-Sara och etablissemanget hur mycket Dumpen än försöker men jag gillar deras sköna försök.

Det är alltid svårt att blanda ihop företagsekonomi och ideellt arbete, det hade varit mer cleant att ha en ideell förening med Sara och Patrik som anställda.
Citera
2025-04-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen

Av ren nyfikenhet, har du föreslagit det till Dumpen direkt och vad fick du för svar i så fall?

Det finns organisationer som arbetar på det sättet, men då är det främst barn som är sexuellt utåtagerade som blir målgruppen. Även barn som inte är självdestruktiva på det sättet kan groomas. ChildX och Tele2 gjorde en intressant kampanj hur grooming kan gå till och hur snabbt det kan gå.

Däremot tycker jag inte att Dumpens metoder är rätt sätt att hantera problemet, men jag tycker att problemet behöver behandlas hos de som har det (dvs pedofilerna).
Citera
2025-04-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SannaIVerkligheten
Jag är inte helt med på om vi diskuterar vad en ny lag ger Dumpen möjlighet att göra eller vad Dumpen gör oavsett hur lagen ser ut. Jag tror att Dumpen kommer fortsätta med sitt fiskande sålänge de kan och sålänge minst en person tjänar sin brödföda på det, oavsett hur lagen ser ut.

Nu ligger det ju redan en motion (2024/25:1537) som ska tas beslut om i dagarna och som gäller exakt det här vi diskuterar. Intressant är att Dumpen inte nämnt det alls i sin kommunikation. Som jag läser den motionen så skulle den ge polisen verktyg för brottsprovokation, men inte Dumpen. Dock är jag ingen jurist, så jag kan ju läsa helt galet 😊
Det har du helt rätt i, dumpen kommer köra på även om de blir dömda nu i närmst kommande i maj.
De skiter i om vad lagen kör.

Dumpen nämner ju knappt om sin namninsammling för lagändring utan oftast är det andra facebook medlemmar som påpekar om den.

Lite för att det är en eftertanke, något som skall visa dem som mer seriösa men bara är ett spel för massorna.

Kollat lite snabbt om den lagändringen och vad jag såg det ut att kunna ge Dumpen mer makt då de kriminaliserar ett beteende och inte specifikt var om hur. Men som sagt kollade ytterst snabbt.

Om det är en ny lag som kriminaliserar ett beteende = dumpen kan fortsätta och anmäla.

Om det spesefikt är att ge polisen nya verktyg = dumpen kan fortsätta som de gör och polisen får mer makt. Dumpen kan tipsa polisen och polisen kan ge sig efter dem.

Får kolla nogrannare på den när jag hinner.
Citera
2025-04-19, 21:45
Medlem
Citat:
Av ren nyfikenhet, har du föreslagit det till Dumpen direkt och vad fick du för svar i så fall?

Det finns organisationer som arbetar på det sättet, men då är det främst barn som är sexuellt utåtagerade som blir målgruppen. Även barn som inte är självdestruktiva på det sättet kan groomas. ChildX och Tele2 gjorde en intressant kampanj hur grooming kan gå till och hur snabbt det kan gå.

Däremot tycker jag inte att Dumpens metoder är rätt sätt att hantera problemet, men jag tycker att problemet behöver behandlas hos de som har det (dvs pedofilerna).

Du inser väl att Dumpens front tar ut stålar? Sara sa själv med egna ord att det ramlar in 200.000 kr på hennes sparkonto varje månad, detta måste ses som en överklass inkomst och en bit över medianlönen. Skatteverket underkände hennes inskickade kvitton vilket iofs är ganska coolt. Sara får prova igen helt enketl, no big deal.
Alfa romeon sätter Sara check på vartenda ställe men jag vill ändå inte köpa deras gamla vrak som Putte kört. Bilfirman kommer få ett helvete med antipedofilbilen även om Putte fisit i den liksom.
Citera
2025-04-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Ingen får röra min fina Sara för då kommer det smälla. Nånstans inser jag också att Sara och Patrik inte är ekonomer för sin kast. Patrik läser in lite på komvux till hösten och vår käre Sara vet vi inte var vi ska göra av så det får väl bli Dumpen continue.

Du har ju själv hört Saras pladder och vet mycket väl att det där inte håller i en rättegång. Hon borde färga håret svart och flytta hem till mig men den hjärngympan klarar hon inte av.

Snälla lite skvaller, hur är trollpackan när kameran är avstängd?

Jag gör dig nog besviken nu, men min upplevelse av Sara är att hon är snäll och genuint bryr sig om oss som varit utsatta som barn. Däremot är hon enligt mig alldeles för ostrukturerad för att kunna leda Dumpens arbete på ett lämpligt sätt.
Citera
2025-04-19, 22:41
Medlem
Citat:
Jag gör dig nog besviken nu, men min upplevelse av Sara är att hon är snäll och genuint bryr sig om oss som varit utsatta som barn. Däremot är hon enligt mig alldeles för ostrukturerad för att kunna leda Dumpens arbete på ett lämpligt sätt.

När det gäller kärlek så tar jag faktiskt på mig ledartröjan. Återigen så önskar jag dig all lycka men jag bad faktiskt om lite skvaller rörande Magica de hex? Nåt skit måste hon ha slängt ur sig i fiskeskolan?

Dumpens finest och Sara betalar önskar jag.
Citera
2025-04-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det har du helt rätt i, dumpen kommer köra på även om de blir dömda nu i närmst kommande i maj.
De skiter i om vad lagen kör.

Dumpen nämner ju knappt om sin namninsammling för lagändring utan oftast är det andra facebook medlemmar som påpekar om den.

Lite för att det är en eftertanke, något som skall visa dem som mer seriösa men bara är ett spel för massorna.

Kollat lite snabbt om den lagändringen och vad jag såg det ut att kunna ge Dumpen mer makt då de kriminaliserar ett beteende och inte specifikt var om hur. Men som sagt kollade ytterst snabbt.

Om det är en ny lag som kriminaliserar ett beteende = dumpen kan fortsätta och anmäla.

Om det spesefikt är att ge polisen nya verktyg = dumpen kan fortsätta som de gör och polisen får mer makt. Dumpen kan tipsa polisen och polisen kan ge sig efter dem.

Får kolla nogrannare på den när jag hinner.

Jag såg ganska nyligen att Sara lagt upp på någon social media om namninsamlingen, men jag har aldrig hört henne nämna något om motionen.

Jag tror att om vi får en sådan lag så kommer den vara otroligt reglerad i hur den får användas och jag tror inte privatpersoner kommer kunna samla in bevismaterial. Men kolla gärna på den igen när du har tid, vore intressant att höra din åsikt när du kollat ordentligt 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in