Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-19, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Det profeteras på många ställen (Hesekiel 37, Sakarja 12:10 t.ex.). Judarna måste besitta landet.

Två tredjedelar utav det judiska folket kommer dock att dö under vedermödan. Endast en utvald del kommer att frälsas.

"I hela landet, säger Herren, ska två tredjedelar utplånas, men en tredjedel ska bli kvar där. Den tredjedelen ska jag föra genom eld, rena den som silver renas, pröva den som guld prövas.
De ska ropa till mig, och jag ska svara dem.
Jag ska säga: ’Det här är mitt folk,’ och de ska säga: ’Herren är min Gud.’ 
" - Sakarja 13:8-9

"Ty då skall jag avskilja från dig dem som jublar så segervisst hos dig,
och du skall inte längre förhäva dig på mitt heliga berg.
Men jag skall lämna kvar i dig ett folk
som är ödmjukt och svagt, och de skall förtrösta på Herrens namn.

Kvarlevan av Israel skall inte längre göra orätt,
inte tala lögn, och i deras mun skall inte finnas en falsk tunga.

De skall finna föda och lägga sig ner utan att någon förskräcker dem.
" - Sefanja 3

Det där har du missuppfattat.

Det Hesekiel skriver om är hur Kristi försoningsverk förenar allt Guds folk i sitt rike. När Sakarja skriver om Jerusalem handlar det om Kyrkan. Så inget av det där har med den moderna staten Israel att göra.
Citera
2025-04-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det där har du missuppfattat.

Det Hesekiel skriver om är hur Kristi försoningsverk förenar allt Guds folk i sitt rike. När Sakarja skriver om Jerusalem handlar det om Kyrkan. Så inget av det där har med den moderna staten Israel att göra.

Nej, det gör det inte. Det är gammal irrlära och ersättningsteologi du förespråkar. Det var vad man trodde förr innan man kunde föreställa sig att Israel faktiskt skulle återupprättas som en judisk stat. Hade Luther levt idag och sett profetiorna gå i uppfyllelse så kan jag lova dig att han inte längre hade varit ersättningsteolog.

Ersättningsteologi lever tyvärr fortfarande kvar starkt framförallt bland katoliker och ortodoxa.

Nu är det glasklart att det handlar om staden Jerusalem och det judiska folket. Gud kan inte ta tillbaka sina löften, och de blev lovade landet.

Det betyder inte att de automatiskt är frälsta, de behöver acceptera Jesus precis som alla andra, men det judiska folket och den fysiska staden Jerusalem är fortfarande en del av Guds plan.
Israel är fortfarande det heliga landet. Gud ändrar inte sina löften.

Om inte annat så borde uppenbarelseboken göra detta väldigt klart för en.
Citera
2025-04-19, 10:47
Bannlyst
Citat:
Nej, det gör det inte. Det är gammal irrlära och ersättningsteologi. Det var vad man trodde förr innan man kunde föreställa sig att Israel faktiskt skulle återupprättas som en judisk stat.

Ersättningsteologi lever tyvärr fortfarande kvar starkt framförallt bland katoliker och ortodoxa.

Nu är det glasklart att det handlar om staden Jerusalem och det judiska folket. Gud kan inte ta tillbaka sina löften, och de blev lovade landet.

Det betyder inte att de automatiskt är frälsta, de behöver acceptera Jesus precis som alla andra, men det judiska folket och den fysiska staden Jerusalem är fortfarande en del av Guds plan.
Israel är fortfarande det heliga landet. Gud ändrar inte sina löften.

Om inte annat så borde uppenbarelseboken göra detta väldigt klart för en.

Vem har bestämt att det är fel?
Citera
2025-04-19, 10:49
Medlem
Citat:
Vem har bestämt att det är fel?

Gud bestämmer och verkligheten bevisar. Vi ser idag profetiorna gå i uppfyllelse med just landet Israel och staden Jerusalem.

Det kunde man som sagt inte se på Luthers tid.
Citera
2025-04-19, 10:56
Bannlyst
Citat:
Gud bestämmer och verkligheten bevisar. Vi ser idag profetiorna gå i uppfyllelse med just landet Israel och staden Jerusalem.

Det kunde man som sagt inte se på Luthers tid.

Så du menar att Gud väntade i nästan 2000 år för att bestämma att det ska tolkas på det viset?

Du får tro på det där om du vill och fortsätta vifta med din israeliska flagga, men sanningen är ju den att Gud inte bryr sig om den moderna staten Israel existerar eller inte.

Den tolkning du tror på är ett modernt påfund av människor med en agenda. Den strider mot apostlarnas lära.
Citera
2025-04-19, 11:07
Medlem
Citat:
Så du menar att Gud väntade i nästan 2000 år för att bestämma att det ska tolkas på det viset?

Du får tro på det där om du vill och fortsätta vifta med din israeliska flagga, men sanningen är ju den att Gud inte bryr sig om den moderna staten Israel existerar eller inte.

Den tolkning du tror på är ett modernt påfund av människor med en agenda. Den strider mot apostlarnas lära.

Guds Ord är detsamma då som nu. Tusen år är som en dag för Gud. Självklart är det så att många profetior är enklare att tolka rätt först när tiden för dem är inne. Det är knappast unikt för just dessa profetior.

Jag viftar inte med någon Israelisk flagga och jag ber för fred och frälsning för både Israeler och "palestinier". Jag är dock för Guds plan och vilja att judarna ska besitta landet.

Sanningen är att Gud kommer använda den moderna staten Israel för att visa att han är Gud för alla folk. För att hans namn ska bli ärat. Det är som sagt inte för judarnas skull utan för Guds namns skull han gör det.

Vi närmar oss förmodligen Hesekiel 38. En koalition av stater (troligtvis Turkiet, Ryssland, Iran, Sudan och Libyen) kommer att anfalla Israel och få sina arméer förgjorda med Guds hjälp. När detta sker så kanske du ändrar uppfattning du också.

Jesaja 17:1 om Syriens huvudstad är en annan profetia vi också väntar på ska hända:

"Profetia om Damaskus: ”Se, Damaskus ska inte längre vara en stad, bara en hög ruiner."
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-19 kl. 11:15.
Citera
2025-04-19, 11:33
Bannlyst
Citat:
Guds Ord är detsamma då som nu. Tusen år är som en dag för Gud. Självklart är det så att många profetior är enklare att tolka rätt först när tiden för dem är inne. Det är knappast unikt för just dessa profetior.

Jag viftar inte med någon Israelisk flagga och jag ber för fred och frälsning för både Israeler och "palestinier". Jag är dock för Guds plan och vilja att judarna ska besitta landet.

Sanningen är att Gud kommer använda den moderna staten Israel för att visa att han är Gud för alla folk. För att hans namn ska bli ärat. Det är som sagt inte för judarnas skull utan för Guds namns skull han gör det.

Vi närmar oss förmodligen Hesekiel 38. En koalition av stater (troligtvis Turkiet, Ryssland, Iran, Sudan och Libyen) kommer att anfalla Israel och få sina arméer förgjorda med Guds hjälp. När detta sker så kanske du ändrar uppfattning du också.

Jesaja 17:1 om Syriens huvudstad är en annan profetia vi också väntar på ska hända:

"Profetia om Damaskus: ”Se, Damaskus ska inte längre vara en stad, bara en hög ruiner."

Ja, Guds Ord är detsamma då som nu. Därför kan man inte hitta på nya tolkningar vartefter det passar den egna agendan. Man ska hålla sig till Kyrkans Tradition, som är väl förankrad i Skriften, apostlarnas lära och kyrkofädernas undervisning.

När bibelrunkare som du kommer med egna påhitt så har det ofta gått illa, riktigt illa.

Judarna är bara med i Guds plan om de omvänder sig och tar emot Jesus Kristus som sin frälsare.
Citera
2025-04-19, 11:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du kanske inte är emot något särskilt folk, men är du emot Guds plan för sitt folk och det heliga landet som Gud utlovat till sitt folk, då är du EMOT Gud och Hans Son Jesus Kristus som är det ORD som HELA bibelns alla delar vilar på.

Israel är inte bara ett land och Judarna är inte bara ett folk. Landet är Guds EGET heliga land och folket är Guds eget utvalda folk att förvalta landet.

Guds plan är att återvända till sitt heliga land och sitt eget utvalda folk för att rädda dom som vänder om och uppfylla löftena Han gett.

Han gör det inte för deras skull, inte för att dom är perfekta heller, snarare tvärtom.

Han gör det för sitt EGET HELIGA NAMNS skull.

Hezekiel 36:22
Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag gör det, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland folken dit ni kommit.

Jag respekterar judars och kristnas tolkning av GT men jag läser själv GT genom Jesus:

Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder, och givas åt ett folk som bär dess frukt.» — Matteus 21:43

De skriftlärdas gamla spekulationer om den krigarkonung som aldrig kom ställer till det för kristna än idag. Därför att de inte sätter evangelierna främst!
Citera
2025-04-19, 12:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hela Bibeln är Guds uppenbarade Ord. Du kan som sagt inte bara läsa evangelierna och plocka de bitar som tilltalar dig.

"Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett." - Matteusevangeliet 5:18

Precis som Jesus själv säger så ska varenda bokstav i lagen (GT) ske. Just eftersom HELA Bibeln är Guds Ord.

Gud har en plan med landet Israel och det judiska folket. De måste besitta landet innan Jesus kan återvända, just eftersom Guds profetiska ord måste uppfyllas.

Islam, Hamas och alla politiska rörelser som är anti-Israel används utav satan för att försöka stoppa Guds plan med Israel och Jesu återkomst.

Det betyder som sagt inte att judarna är felfria eller gör allting rätt. Gud gör det inte för deras skull utan för sitt Heliga namns skull, som någon skrev ovan.

Alla folk kommer vända sig emot Israel. Och Gud kommer visa sin storhet genom att alla som ger sig på Israel kommer göra sig illa/bli dömda.

"Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den." - Sakarja 12:3

Som kristen bör man absolut inte vara en av de som går på satans manipulation och börjar hata på Israel. Gör du det så är du emot Gud och hans plan.
Lagen är en del av GT, den viktiga delen tillsammans med profeterna. Jag är inte Bibeltroende utan har plockat de evangeliska körsbären ur Bibeln, som jag sedan tolkar genom Jesus:

Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder, och givas åt ett folk som bär dess frukt.» — Matteus 21:43

I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda. — Matteus 5:17

Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna. — Matteus 7:12

Då svarade han honom: »'Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.' Detta är det yppersta och förnämsta budet. Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.» Men då nu fariséerna voro församlade, frågade Jesus dem och sade: »Vad synes eder om Messias, vems son är han?» De svarade honom: »Davids.» Då sade han till dem: »Huru kan då David, genom andeingivelse, kalla honom 'herre'? Han säger ju: 'Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender under dina fötter.' Om nu David kallar honom 'herre', huru kan han då vara hans son?» — Matteus 22:37-45

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2025-04-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ja, Guds Ord är detsamma då som nu. Därför kan man inte hitta på nya tolkningar vartefter det passar den egna agendan. Man ska hålla sig till Kyrkans Tradition, som är väl förankrad i Skriften, apostlarnas lära och kyrkofädernas undervisning.

När bibelrunkare som du kommer med egna påhitt så har det ofta gått illa, riktigt illa.

Judarna är bara med i Guds plan om de omvänder sig och tar emot Jesus Kristus som sin frälsare.

Nej. Det går tvärtom illa när människor skapar egna läror som inte överensstämmer med Guds Ord och Bibeln. Det borde historien ha lärt oss vid det här laget.

"Låt ingen bedra er och förstöra er tro med sina tomma vishetsläror, som bygger på mänskliga traditioner och inte kommer från Kristus utan från den här världens onda makter." - Kolosserbrevet 2:8

Man behöver inte vara frälst för att vara en del av Guds plan. Judarna är som sagt inte automatiskt frälsta utan Jesus, men de är fortfarande en del av Guds plan.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-19 kl. 12:26.
Citera
2025-04-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är inte Bibeltroende utan har plockat de evangeliska körsbären ur Bibeln, som jag sedan tolkar genom Jesus:

Ja, du har alltså skapat din egen Jesus och din egen tro som inte bygger på Guds Ord utan på din egen smak och din egen idol-dyrkan. Det är så irrläror och sekter tar fart.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-19 kl. 12:25.
Citera
2025-04-19, 12:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta är när religion förvandlas till ren ondska. När man avfärdar ett helt folk som något djävulen står bakom och därmed legitimerar folkmord. Precis som när israelerna talar om palestinier som Amalek, folket deras förfäder påstås utrotat.

Eftersom du verkar insatt utgår jag från att du vet hur Israel fördrev och massakrerade palestinier långt innan Hamas ens fanns, hur du här kör med dubbla måttstockar och inte bryr dig om hur Israel gjort allt det du anklagar Hamas för fast i 100 gånger större skala, men det är ju en logisk följd av att du ser palestinierna som djävulens avföda. Deras liv räknas inte.

Det du skrev har inget med sanning eller kristendom att göra. Det är sionistpropaganda.
Sant! Fariseismen har varit den dominerande judiska traditionen de senaste 2000 åren och har påverkat vissa kristna långt mer än vad Jesus har gjort.

Men han svarade och sade: »Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna. — Matteus 15:13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in