Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Alla får står för sin religion.
Går det dåligt ska alla stå för sitt oavsett.
Ingen ska slinka undan.

Så kommer alla på att de kan åka radiovågor hem de där "gudarna".
Aldrig varit en halvgud ens en vecka här.
Något skämmigt är de..

Att de skulle kunna bete sig framför Lisa och Daniel är inte på fråga.
Man åker i looping i arslet utan att blinka.
Och sitter kvar efter 12 timmar som inget..
Som någon jävla dårsekt är de där "gudarna".
Citera
2025-04-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Israel begår massmord och etnisk rensning och de israeliska traditionerna hade urartat redan på Jesus tid...

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44

https://www.youtube.com/watch?v=aJxjmEbUZxM (The Palestinian Death Culture (The reality that might not fit your narrative)

https://www.youtube.com/watch?v=Bfc73a51acs (Israel, Palestine, and the Wisdom of Solomon)

Där har du en mer realistisk bild av konflikten och vilken sida du bör välja som kristen.

Ingen säger att judarna är perfekta eller gör allting rätt. De är också syndare och behöver acceptera Jesus Kristus för att bli frälsta.
Gud valde inte dem för att de var perfekta men Gud har fortfarande en plan med nationen Israel, vilket är helt uppenbart när man ser till profetiorna. Är du emot Israels rätt att existera så är du emot Guds vilja.

Versen du citerar var riktad till fariséerna som försökte anklaga Jesus. Inte till hela det judiska folket eller Israel.
Citera
2025-04-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Alla religiösa är fanatiker som tror på historier som människan själv hittat på, blir kul å läsa vad de tycker när vi hittar liv på andra planeter...

Hade gett mycket för att slippa se en vecka på andra planeter.
Är det inte flygande njurar är det uppsprättade nerver.
De kan inte ens ha ett samtal med människor.
Citera
2025-04-19, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Hade gett mycket för att slippa se en vecka på andra planeter.
Är det inte flygande njurar är det uppsprättade nerver.
De kan inte ens ha ett samtal med människor.
Nu kom ju beskedet om eventuella bakterier förra veckan. Men tänk om det blir en sanning med fler liv i vårt solsystem. Då spricker ju alla teorier om gudar mm... sannolikheten för intelligent liv på andra ställen i vår galax blir ju skyhög då.
Citera
2025-04-19, 06:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
https://www.youtube.com/watch?v=aJxjmEbUZxM (The Palestinian Death Culture (The reality that might not fit your narrative)

https://www.youtube.com/watch?v=Bfc73a51acs (Israel, Palestine, and the Wisdom of Solomon)

Där har du en mer realistisk bild av konflikten och vilken sida du bör välja som kristen.

Ingen säger att judarna är perfekta eller gör allting rätt. De är också syndare och behöver acceptera Jesus Kristus för att bli frälsta.
Gud valde inte dem för att de var perfekta men Gud har fortfarande en plan med nationen Israel, vilket är helt uppenbart när man ser till profetiorna. Är du emot Israels rätt att existera så är du emot Guds vilja.

Versen du citerar var riktad till fariséerna som försökte anklaga Jesus. Inte till hela det judiska folket eller Israel.
Varför skulle jag vara emot det judiska folket eller Israel? Men religionen bland de ledande judarna var urspårad på Jesus tid och denna har dominerat sedan dess. Och varför skulle jag ta ställning för israelers eller palestiniers våld?

Vissa kristna borde lägga undan alla böcker utom evangelierna och se Gud, Bibeln och världen genom Jesus.

Saliga äro de barmhärtiga, ty dem skall vederfaras barmhärtighet. — Matteus 5:7
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-04-19 kl. 06:36.
Citera
2025-04-19, 08:25
Medlem
Citat:
Varför skulle jag vara emot det judiska folket eller Israel? Men religionen bland de ledande judarna var urspårad på Jesus tid och denna har dominerat sedan dess. Och varför skulle jag ta ställning för israelers eller palestiniers våld?

Vissa kristna borde lägga undan alla böcker utom evangelierna och se Gud, Bibeln och världen genom Jesus.

Du kanske inte är emot något särskilt folk, men är du emot Guds plan för sitt folk och det heliga landet som Gud utlovat till sitt folk, då är du EMOT Gud och Hans Son Jesus Kristus som är det ORD som HELA bibelns alla delar vilar på.

Israel är inte bara ett land och Judarna är inte bara ett folk. Landet är Guds EGET heliga land och folket är Guds eget utvalda folk att förvalta landet.

Guds plan är att återvända till sitt heliga land och sitt eget utvalda folk för att rädda dom som vänder om och uppfylla löftena Han gett.

Han gör det inte för deras skull, inte för att dom är perfekta heller, snarare tvärtom.

Han gör det för sitt EGET HELIGA NAMNS skull.

Hezekiel 36:22
Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag gör det, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland folken dit ni kommit.
Citera
2025-04-19, 09:01
Medlem
Citat:
Många kristna, i Sverige i synnerhet i frikyrkan, stödjer okritiskt Israel oavsett vad dessa gör. Det visar sig inte minst i det ensidiga ställningstagande i kriget med Palestina. Alla vet att båda parter gjort och gör sig skyldig till grymheter mot civilbefolkningen, men på samma sätt som muslimer blundar för, struntar i eller rättfärdigar Hamas framfart gör frimicklarna det när det gäller Israel.

Denna syn att vissa människor, folkgrupper och nationer är undantagna från moralisk kritik eller rent av den moraliska lagen är, anser jag, en form av avgudadyrkan. När dessa kristna, med ett fanatiskt stöd till israel, undantar israeler från den universella morallagens begränsningar gör de israelerna till gudar. Man kan inte se det på något annat sätt. De upphöjer "det utvalda folket" till samma nivå som Gud, ergo det är avgudadyrkan.

Vad tycker ni andra?

Ös på!

Ingen sann kristen har något fanatiskt stöd för Israel. Sanna Kristna är starkt förankrade i Guds Ord. Guds Ord, som ÄR Jesus, förklarar Guds plan. En sann Kristen står på Guds sida i dessa planer/skeenden som förutsagts. Där ingår Israel och folket, Judarna, som en del av planen/förutsägelserna.

Den som inte kan se och förstå det, är inte en sann Kristen.

Palestinierna, som inte ens är en folkgrupp, är ett koncept som djävulen står bakom och driver på för att förvilla och dra människor i fördärvet. En förvillelse av det mer allvarliga slaget alltså.

Att stå på Israels sida här är att stå på Guds sida. Det betyder inte att man per automatik stödjer krig och våld. Men våldsmakaren här ÄR palestiniernas sak, och Hamas som är deras ledare. Dom har våldfört sig på civila Israeler, hänsynslöst och demoniskt, skickat 10 tusentals bomber mot Israel och tagit flera hundra civila som gisslan. Förutom alla andra terrordåd inne i Israel som utövas mot Israeler var och varannan dag.

DET är att utöva våld.

Att försvara sitt folk och sitt land mot sådant är inte att utöva våld. Det är att försvara sig. Att försöka frita gisslan är inte att utöva våld, det är att försöka rädda sina egna.

Våld och krig kommer inte minska, bara öka och förvärras ju närmare slutet vi kommer. Ingenting kan vi göra, inte ens vi sanna Kristna. Det är heller inte vår uppgift. Vi ska hålla sanningens ljus brinnande.

Vi är inte kallade att hindra Guds plan, vi är kallade att avslöja lögnen och därmed rädda så många som möjligt från villfarelsen innan det är för sent. Vi ska alla dö, att dö är inte slutet. Att dö i villfarelse och otro är dock en mycket otrevlig död.
Senast redigerad av vinkelhak 2025-04-19 kl. 09:04.
Citera
2025-04-19, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Ingen sann kristen har något fanatiskt stöd för Israel. Sanna Kristna är starkt förankrade i Guds Ord. Guds Ord, som ÄR Jesus, förklarar Guds plan. En sann Kristen står på Guds sida i dessa planer/skeenden som förutsagts. Där ingår Israel och folket, Judarna, som en del av planen/förutsägelserna.

Den som inte kan se och förstå det, är inte en sann Kristen.

Palestinierna, som inte ens är en folkgrupp, är ett koncept som djävulen står bakom och driver på för att förvilla och dra människor i fördärvet. En förvillelse av det mer allvarliga slaget alltså.

Att stå på Israels sida här är att stå på Guds sida. Det betyder inte att man per automatik stödjer krig och våld. Men våldsmakaren här ÄR palestiniernas sak, och Hamas som är deras ledare. Dom har våldfört sig på civila Israeler, hänsynslöst och demoniskt, skickat 10 tusentals bomber mot Israel och tagit flera hundra civila som gisslan. Förutom alla andra terrordåd inne i Israel som utövas mot Israeler var och varannan dag.

DET är att utöva våld.

Att försvara sitt folk och sitt land mot sådant är inte att utöva våld. Det är att försvara sig. Att försöka frita gisslan är inte att utöva våld, det är att försöka rädda sina egna.

Våld och krig kommer inte minska, bara öka och förvärras ju närmare slutet vi kommer. Ingenting kan vi göra, inte ens vi sanna Kristna. Det är heller inte vår uppgift. Vi ska hålla sanningens ljus brinnande.

Vi är inte kallade att hindra Guds plan, vi är kallade att avslöja lögnen och därmed rädda så många som möjligt från villfarelsen innan det är för sent. Vi ska alla dö, att dö är inte slutet. Att dö i villfarelse och otro är dock en mycket otrevlig död.

Det där är bara dravel utan stöd i varken Skriften eller Traditionen. Det är en sentida påhitt av människor. Den moderna staten Israel har inget med de kristna överhuvudtaget att göra.
Citera
2025-04-19, 10:13
Medlem
Citat:

Hela Bibeln är Guds uppenbarade Ord. Du kan som sagt inte bara läsa evangelierna och plocka de bitar som tilltalar dig.

"Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett." - Matteusevangeliet 5:18

Precis som Jesus själv säger så ska varenda bokstav i lagen (GT) ske. Just eftersom HELA Bibeln är Guds Ord.

Gud har en plan med landet Israel och det judiska folket. De måste besitta landet innan Jesus kan återvända, just eftersom Guds profetiska ord måste uppfyllas.

Islam, Hamas och alla politiska rörelser som är anti-Israel används utav satan för att försöka stoppa Guds plan med Israel och Jesu återkomst.

Det betyder som sagt inte att judarna är felfria eller gör allting rätt. Gud gör det inte för deras skull utan för sitt Heliga namns skull, som någon skrev ovan.

Alla folk kommer vända sig emot Israel. Och Gud kommer visa sin storhet genom att alla som ger sig på Israel kommer göra sig illa/bli dömda.

"Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den." - Sakarja 12:3

Som kristen bör man absolut inte vara en av de som går på satans manipulation och börjar hata på Israel. Gör du det så är du emot Gud och hans plan.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-19 kl. 10:17.
Citera
2025-04-19, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Hela Bibeln är Guds uppenbarade Ord. Du kan som sagt inte bara läsa evangelierna och plocka de bitar som tilltalar dig.

"Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett." - Matteusevangeliet 5:18

Precis som Jesus själv säger så ska varenda bokstav i lagen (GT) ske. Just eftersom HELA Bibeln är Guds Ord.

Gud har en plan med landet Israel och det judiska folket. De måste besitta landet innan Jesus kan återvända, just eftersom Guds profetiska ord måste uppfyllas.

Islam, Hamas och alla politiska rörelser som är anti-Israel används utav satan för att försöka stoppa Guds plan med Israel och Jesu återkomst.

Det betyder som sagt inte att judarna är felfria eller gör allting rätt. Gud gör det inte för deras skull utan för sitt Heliga namns skull, som någon skrev ovan.

Alla folk kommer vända sig emot Israel. Och Gud kommer visa sin storhet genom att alla som ger sig på Israel kommer göra sig illa.

"Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den." - Sakarja 12:3

Exakt var i Bibeln står det att de moderna staten israel måste existera för att Jesus ska återkomma?
Citera
2025-04-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Detta är när religion förvandlas till ren ondska. När man avfärdar ett helt folk som något djävulen står bakom och därmed legitimerar folkmord. Precis som när israelerna talar om palestinier som Amalek, folket deras förfäder påstås utrotat.

Citat:
Eftersom du verkar insatt utgår jag från att du vet hur Israel fördrev och massakrerade palestinier långt innan Hamas ens fanns, hur du här kör med dubbla måttstockar och inte bryr dig om hur Israel gjort allt det du anklagar Hamas för fast i 100 gånger större skala, men det är ju en logisk följd av att du ser palestinierna som djävulens avföda. Deras liv räknas inte.

Citat:
Det du skrev har inget med sanning eller kristendom att göra. Det är sionistpropaganda.
Citera
2025-04-19, 10:25
Medlem
Citat:
Exakt var i Bibeln står det att de moderna staten israel måste existera för att Jesus ska återkomma?

Det profeteras på många ställen (Hesekiel 37, Sakarja 12:10 t.ex.). Judarna måste besitta landet.

Två tredjedelar utav det judiska folket kommer dock att dö under vedermödan. Endast en utvald del kommer att frälsas.

"I hela landet, säger Herren, ska två tredjedelar utplånas, men en tredjedel ska bli kvar där. Den tredjedelen ska jag föra genom eld, rena den som silver renas, pröva den som guld prövas.
De ska ropa till mig, och jag ska svara dem.
Jag ska säga: ’Det här är mitt folk,’ och de ska säga: ’Herren är min Gud.’ 
" - Sakarja 13:8-9

"Ty då skall jag avskilja från dig dem som jublar så segervisst hos dig,
och du skall inte längre förhäva dig på mitt heliga berg.
Men jag skall lämna kvar i dig ett folk
som är ödmjukt och svagt, och de skall förtrösta på Herrens namn.

Kvarlevan av Israel skall inte längre göra orätt,
inte tala lögn, och i deras mun skall inte finnas en falsk tunga.

De skall finna föda och lägga sig ner utan att någon förskräcker dem.
" - Sefanja 3
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-04-19 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in