2022-07-01, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag har gjort lite olika personlighetstester. Vilket är den man blir eller tänker som Einstein? Även alla dessa har ju fler parametrar och det bästa är att man kan få mer insikt i sin egen person hur man är och varför man känner vissa saker.

Einstein ”brukar va” en INTP i sammanhang där hans förmodade mbti-typ nämns.
Citera
2022-07-01, 14:25
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
På alla möten sitter man och undrar varför folk diskuterar oväsentligheter och inte fattar det uppenbara hur man borde göra. Typ 3 år senare kan de börja komma närmare en vettig lösning.
Citera
2022-07-01, 23:26
Jag är INTJ (har Aspergers också) och blir trött på människor dagligen.
Citera
2023-12-12, 21:22
Medlem
INTJ är relativt ofta synonymt med Aspergers.

INFJ är relativt ofta synonymt med ADD.

Någon här med både Aspergers & ADD?
Är ni INxJ?

Bägge är nog ofta mer idealister än realister men är inte säker. Kanske mest är anekdotiskt.

Ni-dom leder till mkt. dagdrömmeri/reflekterande.
Där är de lika.

Ni-dom samlar väldigt mycket data om sin omgivning vilket tenderar att leda till stimuli-känslighet.
Bägge blir lätt stressade och utbrända om de inte laddar batterierna i tid.
Bägge har behov av mkt. ensamtid.

INTJ uttrycker sig ofta väldigt logiskt.
INFJ är mer känslostyrda och uttrycksmässigt inte helt olika de än mer känslomässiga och INFP.

Vad tänker ni andra i gruppen är likheter och skillnader mellan INTJ och INFJ?

Är MBTI-personligheter och därtill kognitiva förmågor i huvudsak medfödda eller inlärda?
Citera
2023-12-14, 00:14
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
INTJ är relativt ofta synonymt med Aspergers.

INFJ är relativt ofta synonymt med ADD.

Någon här med både Aspergers & ADD?
Är ni INxJ?

Bägge är nog ofta mer idealister än realister men är inte säker. Kanske mest är anekdotiskt.

Ni-dom leder till mkt. dagdrömmeri/reflekterande.
Där är de lika.

Ni-dom samlar väldigt mycket data om sin omgivning vilket tenderar att leda till stimuli-känslighet.
Bägge blir lätt stressade och utbrända om de inte laddar batterierna i tid.
Bägge har behov av mkt. ensamtid.

INTJ uttrycker sig ofta väldigt logiskt.
INFJ är mer känslostyrda och uttrycksmässigt inte helt olika de än mer känslomässiga och INFP.

Vad tänker ni andra i gruppen är likheter och skillnader mellan INTJ och INFJ?

Är MBTI-personligheter och därtill kognitiva förmågor i huvudsak medfödda eller inlärda?
Det är en förenkling för att förstå en själv och andra bättre och inte en absolut sanning.

Det är som ett verktyg.

Du har en spik.

Nu fick du en hammare
Citera
2024-01-05, 18:59
https://famousphysicists.org/
Albert Einstein INTP
Niels Bohr INFJ
Stephen Hawking INTJ
Isaac Newton INTJ
Nikola Tesla INTJ
Galileo Galilei INTP
Marie Curie INTP
Robert Hooke INTJ
Michael Faraday INTP
Max Planck INTJ
Joseph John (J.J.) Thomson INTJ
Alessandro Volta INTJ
Erwin Schrödinger ENTP
James Clerk Maxwell INTJ
Werner Heisenberg INTJ
James Chadwick INTJ

Slumpvis sida om de genom tiderna mest framgångsrika och kända vetenskapsmännen, Så fortsätter det.
Jag tycker att pajaser ska hålla käften.
Citera
2024-01-05, 19:06
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Alla percieving är strålforskningsrelaterade och alla INTJ är bara INFJ med stängda hjärtchakran. Jag tror inte på psykologi.
Citera
2024-01-05, 19:40
Medlem
paraphrasias avatar
Jag har blivit INFJ på samtliga test jag tagit. Känner igen mig ganska väl i beskrivningarna.

Var vänlig och ha kul med andra, men tumma inte på din egen integritet och se för allt i världen till att du får vila socialt mellan varven. Håll dig lite under ytan, spara den sociala energin till när den verkligen behövs. På så sätt kan du uppnå både social harmoni och samtidigt ha tid för dig själv att hinna smälta alla intryck.

Låt dig framförallt aldrig kontrolleras av en partner, vän eller familjemedlem för att framstå empatisk, det kommer bara slå tillbaka med tiden. Häng med personer som respekterar din autonomi och sociala rytm istället så ska du nog känna dig lite mindre utomjordisk med tiden, åtminstone gjorde jag det.
Senast redigerad av paraphrasia 2024-01-05 kl. 19:44.
Citera
2024-06-24, 08:53
Medlem
Jag är infp. Jag tycker dryga idioter ska hålla käften. 😝
Citat:
Ursprungligen postat av Voyager2
https://famousphysicists.org/
Albert Einstein INTP
Niels Bohr INFJ
Stephen Hawking INTJ
Isaac Newton INTJ
Nikola Tesla INTJ
Galileo Galilei INTP
Marie Curie INTP
Robert Hooke INTJ
Michael Faraday INTP
Max Planck INTJ
Joseph John (J.J.) Thomson INTJ
Alessandro Volta INTJ
Erwin Schrödinger ENTP
James Clerk Maxwell INTJ
Werner Heisenberg INTJ
James Chadwick INTJ

Slumpvis sida om de genom tiderna mest framgångsrika och kända vetenskapsmännen, Så fortsätter det.
Jag tycker att pajaser ska hålla käften.
Citera
2024-07-13, 19:26
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaharayevseyev2022
Misstänker att de har stor självinsikt. Utifrån verkliga möjligheter eller sannolikheter i relation till risk och nytta blir resultaten alltid bästa möjliga. De kan nog få oförtjänta diagnoser. När intj inser vad andra inte ser, eller är främmande för dem, så har de sedan länge redan fattat beslut.
Om framtiden är mörk så ser intj det och rättar rodret efter fakta. De låter sig inte luras, påverkas eller ryckas med.
Intj vet utgången och har inte fel. De ser långt förbi horisonten. Intj kan inte alltid bemötas och förstås av andra. Råd till intj måste komma från snarlika. Intj ser direkt igenom falskhet och naivitet. Statistiskt sett är intj oöverträffade.
Fina lovord för en INTJ.

Jag som trodde jag var en INTP som Einstein därav bilden till vänster. Men kanske... nej jag blev en INTJ:

"Din personlighetstyp är:
Arkitekt
INTJ-A"

Jag kan lägga till lite hur jag tänker:

Allt som folk säger är inte sant. "Du är dum". Nej. Du är dum för att du just precis sa att jag var dum. Den som sa det kan va det.

En känsla av nöjdhet infinner sig aldrig verkar det som i mitt liv även om jag förstår och jag har varit riktigt nöjd och lycklig en period. En känsla av att gå på moln men inte längre. Så att gå på moln är något jag strävar efter igen. (Att bli accepterad för den jag är utan dömande)

Du har något, sa morsan. Då sa jag: Vad har jag menar du? För om du säger vad jag har så vet du, men det gör du ju inte?
Citera
2025-04-18, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag själv känner mig ständigt som en utomjording.

Det allra svåraste tyckar jag är sk känslomänniskor som tycker väldigt synd om sig själva och gråter Buhu för att livet är orättvist eller de får kritik eller whatever.

Nu har jag förstått att det finns olika INTJ's sådana som inte är så känslosamma, men också de som är ytterst känsliga, men som av livets gång varit tvungna att lägga sina känslor åt sidan för att helt enkelt situationen/erna har krävt det.

Jag själv har väldigt svårt för dessa "förvuxna barn" som man ständigt måste stryka medhårs för att det inte skall bli en väldig disharmoni.
Visst kan man avpolletera omogna människor, men ärligt det blir inte många kvar.

Jag gissar (hoppas) att en del INTJ's (INFJ's?)kommer att känna igen sig. Att man är som en dagisfrökan bland dagisbarn. De memes som finns på internet tyder på detta i alla fall.

Givetvis får andra personligheter svara. Men jag frågar utifrån ett rent utanför/utomjordiskt perspektiv, så är intresserad av de som kan relatera.

Min upplevelse är att vi kommunicerar på en annan kanal - och att det lätt blir en Clash mellan the personalities som en begåvad skribent skrev i min inkorg.

ja i alla fall - jag har gett lite diskussionsunderlag. Diskutera.

I övrigt (på förekommen anledning - hänvisar jag till min signatur) Mao håll er till topic plz

Varför blandar du in INTJ med INFJ? De är två helt skilda världar
Citera
2025-04-18, 18:49
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beedid
Varför blandar du in INTJ med INFJ? De är två helt skilda världar
Båda är Ni-dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera