2025-04-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Jo men Putin kanske har spårat ur då ? Han verkar ju helt likgiltig inför förlusterna. Eller så anser han sig kunna kriga vidare under lång tid framöver. Ryssland har 144 miljoner invånare. Ukraina är ett mycket mindre land med 37 miljoner invånare. Det håller kanske inte till slut. USA kanske lämnar över kriget till Europa som inte alls är lika starka. Jag trodde ryssarna skulle visa vilja till fred men de verkar totalt ointresserade och verkar tro på framtida segrar i kriget.

Ja men av de 144 miljonerna är inte alla i stridsbart skick då gamla och barn och allehanda annat räknas in.

Sen är det inte realistiskt möjligt att ockupera Europas största land till ytan dessutom ett land som inte vill tillhöra kloaken i öst.
Citera
2025-04-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
I intervjun med professor Clarke på Skynews, fick han frågan om hur man ska se på utspelet för några dagar sedan av Trump, att Ukraina startade kriget.
Clarke hade ett bra svar. Han tyckte inte att man skulle ta orden, ordagrant.
Clarke menar att Trump vill peka på att man misslyckades att undvika att konflikten startade, att Trump skulle ha lyckats med det. Att Trump skulle ha lyckats, anser Clarke att det finns inga som helst belägg för.
Istället tyder många uttalanden från Trump, att nu när han börjar inse att han inte kommer lyckas, så distanserar han sig från frågan. D v s undvika att att utpekas som lögnare eller liknande.

Ska man gissa på något om framtiden och Trump, ska man titta på ett par områden.
A. Var tjänar Trump mest pengar.
B. Vem kommer Trump anse som orsak till att Trump felade.
C. Senaten är inte inne på samma linje som Trump.

Jag tycker det verkar vara ett smart drag av Trump. Han överlåter ansvaret till Europa och säger att han har andra problem i världen att ta sig an. T.ex. Kinas hot om invasion av Taiwan. Europa får ta mer ansvar. Vad hade alternativet varit ? Att kriga vidare i 5-10 år till ? Men som sagt, det är Ryssland som tjänar på det. De verkar inte vilja ha fred.
Citera
2025-04-18, 11:28
Medlem
Med tanke på Rysslands ovilja till fred i kriget ser jag två alternativt vad som ligger bakom detta. Ni får själva säga vilket alternativ ni tror på:

1. Putin har spårat ur totalt, blivit galen och likgiltig. Han förstår inte förlusterna eller vill inte förstå hur illa ställt det är. Han kommer köra Ryssland ytterligare ned i avgrunden.

2. Putin har ett trumfkort. Läget är inte så allvarligt som det ser ut. Nya vapen och pansarfordon tillverkas och ekonomin är inte så dålig som det sägs. Genom utnötningskrig kommer Ukraina långsamt brytas ned och fronten flyttas framåt.
Citera
2025-04-18, 11:30
Medlem
Citat:
Jo men Putin kanske har spårat ur då ? Han verkar ju helt likgiltig inför förlusterna. Eller så anser han sig kunna kriga vidare under lång tid framöver. Ryssland har 144 miljoner invånare. Ukraina är ett mycket mindre land med 37 miljoner invånare. Det håller kanske inte till slut. USA kanske lämnar över kriget till Europa som inte alls är lika starka. Jag trodde ryssarna skulle visa vilja till fred men de verkar totalt ointresserade och verkar tro på framtida segrar i kriget.

Läs på lite om hur deras demografi ser ut, Putin försöker nu få skolflickor att producera barn med att locka med bidrag
Citera
2025-04-18, 11:31
Medlem
Citat:
I intervjun med professor Clarke på Skynews, fick han frågan om hur man ska se på utspelet för några dagar sedan av Trump, att Ukraina startade kriget.
Clarke hade ett bra svar. Han tyckte inte att man skulle ta orden, ordagrant.
Clarke menar att Trump vill peka på att man misslyckades att undvika att konflikten startade, att Trump skulle ha lyckats med det. Att Trump skulle ha lyckats, anser Clarke att det finns inga som helst belägg för.
Istället tyder många uttalanden från Trump, att nu när han börjar inse att han inte kommer lyckas, så distanserar han sig från frågan. D v s undvika att att utpekas som lögnare eller liknande.

Ska man gissa på något om framtiden och Trump, ska man titta på ett par områden.
A. Var tjänar Trump mest pengar.
B. Vem kommer Trump anse som orsak till att Trump felade.
C. Senaten är inte inne på samma linje som Trump.

Den intervjun har jag inte sett. Tack för tipset; jag ska se om jag kan hitta den.

Det ligger nog mycket i det du säger. I början lyckades pruttler lura upp amerikanerna på läktaren men de insåg nog ganska snart sitt misstag. Och, ja, det här börjar bli pinsamt så de försöker nog med alla medel att dra sig ur och låtsas att de gör viktigare saker. Det går säkert hem hos MAGA-gänget men inte så många andra.

Man märker ambivalensen här inne också. Innan tRump bölades det vilt om CIA och statskupper men efteråt tonades den retoriken ner ganska kraftigt. Nu när det har visat sig att USA inte tänker ge ryzzland allt de vill ha kan man nog vänta sig en liten ökning. USA är på väg att bli fiende igen.

EU kommer så klart inte att ge upp och USA kommer att förlora inflytande i Europa. Hade de haft en normal president tror jag inte att det hade tillåtits gå så långt men nu verkar det vara en medveten strategi. Jag är inte så säker på att USA kommer att vinna på det i det långa loppet men det återstår att se. Ukraina klarade sig utan USA när moscow-mike blockerade hjälpsändningarna i ett halvår.

För tRump är allt annat än honom själv ointressant så att han ser bra ut och dessutom kan tjäna en hacka är det viktigaste. Allt annat kommer i andra eller tredje hand.
Citera
2025-04-18, 11:33
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Om du lade ner någon minut på att läsa vad jag skrev ( i ditt fall kanske det krävs 10 minuter. Men vem har bråttom), så såg du att jag hänvisade till att bägge parterna inte godkände det förslag som lades fram.
Har du sett att någon skrivit på något avtal?
Har du sett att man avslutat diskussionen om alla de invändningar som Ryssland lyfte?

Eller har du fastnat i propaganda från Kreml?
Fick du med frågan om klustervapen i en stad?

Kanske Kreml sitter och funderar över mer invändningar som de ska hitta på…
Det blir ingen fred till Hitlers födelsedag, men ni firar väl med tårta och pervitin som vanligt?

24-timmarsfreden, bommad. Hitlerdagsfreden, bommad. Påminn mig om vilken klusterattack det var du tänkte på nu - om det var den mot Gorlovka 2014, strandbadare på Krim 2024 eller tänkte du på när Ukraina använde sig av ett barnkalas som mänsklig sköld i Sumy?
Citera
2025-04-18, 11:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ryssland är vinnare på ett sånt scenario där USA lämnar kriget. De kommer kunna kriga vidare. Ryssland är inte intresserade av fredsavtal verkar det som. Och Ukraina gör allt för att försvara sig mot angriparna.

Citat:
Jag har tidigare lyft intressekonflikten gällande mineralområdena mellan USA och områden ockuperade av ryssarna. Jag blev då kallad "ryzzfitta" när jag ställde den frågan. Och nu kommer den upp igen.

Jag har ingen aning hur varken Trump eller Putin tänker. Allt är en enda röra och jag tror vi vet först när saker blir verklighet.

Har någon, någon insikt i hur Putin eller Trump tänker?
Du har ingen aning, men du säger ändå att Ryssland är vinnare om USA lägger ner fredsarbetet.

Vet inte vad du påstod eller vilken åsikt du framförde om mineraler och mineralavtalet.
Om du är eller luktar som en ryzzfitta, har jag heller ingen kunskap om. Vet inte varför det är viktigt att ta upp här.

Men om du intresserar dig för mineralfrågan, som det verkar som, då borde du fundera en stund över de om och men som dras uppåt kring ämnet. Nu är frågan aktuell kring vad som händer om USA slutar med fredsförhandlingar.
Då har troligen dina tidigare inlägg åldrats dåligt och kanske lukten har blivit värre.

Men jag misstänker att du vill hellre kasta ur dig mindre genomtänkta påståenden för att…ja varför?
Citera
2025-04-18, 11:35
Medlem
Citat:
Med tanke på Rysslands ovilja till fred i kriget ser jag två alternativt vad som ligger bakom detta. Ni får själva säga vilket alternativ ni tror på:

1. Putin har spårat ur totalt, blivit galen och likgiltig. Han förstår inte förlusterna eller vill inte förstå hur illa ställt det är. Han kommer köra Ryssland ytterligare ned i avgrunden.

2. Putin har ett trumfkort. Läget är inte så allvarligt som det ser ut. Nya vapen och pansarfordon tillverkas och ekonomin är inte så dålig som det sägs. Genom utnötningskrig kommer Ukraina långsamt brytas ned och fronten flyttas framåt.

Alternativ 2 de kan aldrig täcka upp med stridsfordon i den takt de slås ut i Ukraina vilket även ryZZka pro bloggare har skrivit det är därför man ser lagren från kalla kriget sina mer och mer via satellit bilder.
Senast redigerad av pettersson72 2025-04-18 kl. 11:39.
Citera
2025-04-18, 11:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Jag tycker det verkar vara ett smart drag av Trump. Han överlåter ansvaret till Europa och säger att han har andra problem i världen att ta sig an. T.ex. Kinas hot om invasion av Taiwan. Europa får ta mer ansvar. Vad hade alternativet varit ? Att kriga vidare i 5-10 år till ? Men som sagt, det är Ryssland som tjänar på det. De verkar inte vilja ha fred.

Nu har du kastat ur dig detta ett par gånger.
Utveckla vad Ryssland tjänar på detta?
Citera
2025-04-18, 11:44
Medlem
24 timmar, sen några månader – och nu kanske inte alls.
Donald Trump börjar tröttna på löftet att få till en fred i Ukraina.
Nu hotar USA med att lämna förhandlingarna – om inga framsteg görs de närmsta dagarna.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/usa-kan-sluta-agera-medlare-mellan-ryssland-och-ukraina/
Citera
2025-04-18, 11:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Den intervjun har jag inte sett. Tack för tipset; jag ska se om jag kan hitta den.

Det ligger nog mycket i det du säger. I början lyckades pruttler lura upp amerikanerna på läktaren men de insåg nog ganska snart sitt misstag. Och, ja, det här börjar bli pinsamt så de försöker nog med alla medel att dra sig ur och låtsas att de gör viktigare saker. Det går säkert hem hos MAGA-gänget men inte så många andra.

Man märker ambivalensen här inne också. Innan tRump bölades det vilt om CIA och statskupper men efteråt tonades den retoriken ner ganska kraftigt. Nu när det har visat sig att USA inte tänker ge ryzzland allt de vill ha kan man nog vänta sig en liten ökning. USA är på väg att bli fiende igen.

EU kommer så klart inte att ge upp och USA kommer att förlora inflytande i Europa. Hade de haft en normal president tror jag inte att det hade tillåtits gå så långt men nu verkar det vara en medveten strategi. Jag är inte så säker på att USA kommer att vinna på det i det långa loppet men det återstår att se. Ukraina klarade sig utan USA när moscow-mike blockerade hjälpsändningarna i ett halvår.

För tRump är allt annat än honom själv ointressant så att han ser bra ut och dessutom kan tjäna en hacka är det viktigaste. Allt annat kommer i andra eller tredje hand.

Du har kanske hittat den. Här är en länk ivf. https://news.sky.com/video/professor-michael-clarke-answers-your-ukraine-war-questions-13349999

Många ryssapologeter ser frågan om USA som fiendens fiende är min vän.
USA bakom Ukraina, då hatar man USA. Och Nato, 🇪🇺 m fl. och det bottnar i hat mot överstatlighet och globaliseringen.
USA bakom Ryssland, ja då tonar man ner sin propaganda och retorik.
Citera
2025-04-18, 11:48
Medlem
Jag tror att för Putins del så är inte kriget i Ukraina det viktiga. Han har själv sagt att han vill återupprätta Tsar-Ryssland, Sovjetunionen och förmodligen mer än så.

Då är det inte några kvadratkilometer hit och dit i Ukraina som spelar roll. Inte heller några mijoner människoliv hit eller dit spelar någon som helst roll för personer som Putin.

Nej, Putins strategi är mycket större än så. Han attackerar Europa och framförallt USA genom desinformation och konspirationsteorier. Givetvis även sitt eget land och folk också.

Han härskar genom att söndra. Bokstavligen.

Det går ganska bra för honom, se bara på hur splittrade amerikanerna är nu. Trump som mer eller mindre agerar som en rysk agent så mycket som han beundrar Putin och andra diktatorer. Trump tror inte på demokrati, han vill ha diktatur i USA och även i andra länder. Starka ledare som det går att göra snabba deals med när man vill komma åt resurser och tjäna grova pengar.

Putin sägs vara världens rikaste man genom sin maktstruktur. Trump vill uppnå samma.

Så där ligger den stora faran. Moskoviterna på det militära slagfältet är numera ett skämt. Europa/Ukraina och flera andra demokratiska länder kommer med tiden inte ha några problem att besegra moskvastaten militärt. Putin viftar hela tiden med kärnvapen, men fler och fler är övertygade om att moskoviterna har så mycket korruption inom sitt samhälle att de har inte klarat av att hålla kärnvapnen i sådant skick att de går att använda.

Så Putins enda chans att överleva det är att fler gör som Trump och slickar putins röv och beter sig på precis samma sätt som putin, dvs i första hand berikar sig själva och vill stycka upp världen för att styra över den efter eget behag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in