2025-02-10, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Undrar hur länge hon fick sitta på rättspyk? Nu bor hon sedan flera år i Smålandsstenar.
Tur att den äldre dottern var hos sin pappa den helgen när hon mördade dom små döttrarna.

Hon försökte köra ihjäl mannen men misslyckades, återvände hem och skar halsen av döttrarna, två och tre år gamla, och tände sedan eld på villan

Efternamnet är Österrikiskt. Hon blev adopterad till en familj där.

Det finns en artikel i Kungsbacka-Posten men man måste ha inloggning.

Skräcknatten då mamman mördade sina två döttrar
Publicerad: 2023-07-24
Larmen från Oskarsberg avlöste varandra under lördagskvällen i oktober 1996. De första handlade om en kvinna som höll på att köra över en man med bilen. Sedan kom ett larm om en villabrand i samma område.
Innan natten var slut hade brandmän hittat två små barn i huset – mördade av sin mamma.
– Det här var sinnesrubbat, säger tidigare åklagaren, Margareta B*, idag 81 år.

På gräsmattan i det vanligtvis fridfulla villaområdet gjorde ambulansföraren Kjell den fasansfulla upptäckten. Båda barnen var livlösa, och hade varsitt djupt snitt tvärs över halsen. Det enda han kunde göra var att lägga en filt över de två små flickorna.
https://www.kungsbackaposten.se/nyheter/skracknatten-da-mamman-mordade-sina-tva-dottrar.c89b4b9a-2503-49a0-9cc0-219e0d1d5adb

Det här är lite makaber läsning men jag var inne i huset några månader upp till ett halvår efter händelsen. Vi hade hört att det var till salu och ägaren ville naturligtvis därifrån så fort som möjligt. Givet husets historia var det ett mycket bra pris för eventuella köpare. Vi åkte dit och tittade runt lite. En altandörr var stängd men inte låst så vi gick försiktigt och respektfullt in. Namnskyltarna på barnens dörr fanns såklart kvar och vid sängarna fanns naturligtvis gott om spår efter vad som hänt, på väggarna...
Citera
2025-02-10, 04:44
Medlem
Citat:
Undrar hur länge hon fick sitta på rättspyk? Nu bor hon sedan flera år i Smålandsstenar.
Tur att den äldre dottern var hos sin pappa den helgen när hon mördade dom små döttrarna.

Hon försökte köra ihjäl mannen men misslyckades, återvände hem och skar halsen av döttrarna, två och tre år gamla, och tände sedan eld på villan

Larmen från Oskarsberg avlöste varandra under lördagskvällen i oktober 1996. De första handlade om en kvinna som höll på att köra över en man med bilen. Sedan kom ett larm om en villabrand i samma område.
Innan natten var slut hade brandmän hittat två små barn i huset – mördade av sin mamma.

På gräsmattan i det vanligtvis fridfulla villaområdet gjorde ambulansföraren Kjell den fasansfulla upptäckten. Båda barnen var livlösa, och hade varsitt djupt snitt tvärs över halsen. Det enda han kunde göra var att lägga en filt över de två små flickorna.
https://www.kungsbackaposten.se/nyheter/skracknatten-da-mamman-mordade-sina-tva-dottrar.c89b4b9a-2503-49a0-9cc0-219e0d1d5adb

Jag vill även minnas att mamman även skadat sig själv genom att försöka skära sig över handleden/handlederna men att detta då misslyckades. Hört att det är felaktigt att tro att man skall skära rätt över. Istället skall man tydligen skära längs med...
Citera
2025-03-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedbSamling
Jag vill även minnas att mamman även skadat sig själv genom att försöka skära sig över handleden/handlederna men att detta då misslyckades. Hört att det är felaktigt att tro att man skall skära rätt över. Istället skall man tydligen skära längs med...

Citat:

Jag undrar också hur länge hon fick sitta på psyket.
Gjorde en liten snabb Googling bara för att. Verkar som att hon även kallar sig för Mikaela(?)
Citera
2025-03-17, 08:25
Medlem
Flera av de fall som diskuteras i tråden tas upp i en ny serie som släpps i podcasten MOTIV på onsdag. Serien heter Mörkret över guldkusten och trailer finns tillgänglig redan nu
Citera
2025-03-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gwhite
Detta har mina föräldrar berättat om. Finns det någon mer information om detta? Om rättegången, namn på kvinnan etc?

Fan vad sjukt, det har jag aldrig hört talas om. Finns det några uppgifter om den mannen? Förstår inte hur man kan släppa ut såna idioter i samhället igen, fan vad trött man blir!

Jag vet all info om pappan som ströp sin dotter. De var en nära släkting till mig (dottern asså)
Citera
2025-03-22, 16:20
Medlem
Citat:
Vet du något mer om fallet med pappan som ströp sin 10-11 åriga dotter?
Han ska ha strypt henne i bilen på en parkeringsplats om jag minns rätt.
Motiv?
När hände det?

Edit: Hittade detta nu i en inforuta.
1995 En man stryper sin egen dotter i familjens bil efter bråk med dotterns mamma. Flickan dog elva år gammal och pappan dömdes till vård.
https://www.expressen.se/gt/valdsdaden-som-gackar-onsala/

Men inget om varför han ströp dottern och det är motivet som är intressant.

Dottern var en nära släkting till mig, så vet allt om de mordet
Citera
2025-04-12, 20:16
Medlem
Citat:
Då hoppas vi att denna länk fungerar: https://gofile.io/d/1DdN8C
Återkom gärna med kommentarer och mer info om du/ni har.
FUP:en gick att beställa men skulle kosta några lakan. Ska kolla krimfup som du föreslog.

Kan du snälla lägga upp fupen igen, länken är död. Eller nån som kan skriva vad mamman heter. Vilken adress var det på? Någon som vet?
Citera
2025-04-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tresemme
Kan du snälla lägga upp fupen igen, länken är död. Eller nån som kan skriva vad mamman heter. Vilken adress var det på? Någon som vet?

Jag ska försöka komma ihåg att ladda upp Domen från jobbet imorrn, om jag kommer ihåg. Annars får du gärna påminna mig. Det står namn och mycket annat och det är lätt att hitta var hon bor nu, med lite enkla sökningar på nätet...
Citera
2025-04-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tresemme

Då har jag slängt upp domen igen:

https://gofile.io/d/wdmnBZ
Citera
2025-04-15, 21:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Då har jag slängt upp domen igen:

https://gofile.io/d/wdmnBZ
Tackar. Vidrig händelse. Stackars barn

Delade ditt inlägg i Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria
Citera
2025-04-16, 18:16
Medlem
Citat:
Tackar. Vidrig händelse. Stackars barn

Delade ditt inlägg i Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) Kriminalhistoria

Otroligit obehagligt!
Som sagt om någon vet hur längde mamman fick rättspsykiatrisk vård så är det intressant. Man undrar om hon kommit tillbaka till ett "normalt" liv med jobb osv. Hon är ganska anonym...
Citera
2025-04-18, 10:11
Medlem
Nån som har mer info om psykkärringen?
Vad låg bakom psykosen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in