• 1
  • 2
2025-04-18, 09:07
Medlem
WetCigarettes avatar
God morgon!

Man ser cigarettrökning i var och varannan film. Men snusande? Jag har nog aldrig sett det.

Vi begränsar ju oss självklart till svenska eller kanske nordiska filmer. Men ändå! Kan ni komma på några exempel?

Och vad är era tankar om snus i film? Borde det finnas oftare i svenska filmer? Kan det ha någon karaktärbyggande effekt?

Ha en trevlig påsk!
Citera
2025-04-18, 09:08
Medlem
Utan att veta säkert gissar jag på att det snusas i Jägarna.
Citera
2025-04-18, 09:15
Medlem
I varenda film där Kjell Berkqvist finns med snusas det - han har det dessutom som krav för att medverka.
Citera
2025-04-18, 09:17
Medlem
Bartman777s avatar
I Johan Falk-filmserien snusas det också.

Vill minnas att jag sett det i andra filmer också, men kommer inte på något mer just nu.
Citera
2025-04-18, 09:19
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
I varenda film där Kjell Berkqvist finns med snusas det - han har det dessutom som krav för att medverka.
Jo men där man ser att nån stoppar upp en prilla i bild. Kan tänka mig att många snusar utan att det ingår i själva filmen.
Citera
2025-04-18, 09:26
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ja i många filmer.

Mer sällsynt att det ”snusas” tjejsnus typ Zyn eller velo i amerikanska filmer
Citera
2025-04-18, 09:36
Medlem
HBTKuks avatar
Ronny och Ragge snusar.
Citera
2025-04-18, 09:41
Medlem
För ett tag sedan såg jag om Kopps (2003) för första gången sedan den kom ut. Den var ett roligt tidsdokument i sig, bl.a blev man ju nostalgisk av att se ett postkontor med Postens logga. I en scen stack snuset ut: det var fortfarande ovanligt med snusande tjejer på den tiden och Eva Röses karaktär snusar, de har ett helt samtal om det och snusdosan har en central roll i scenen där de träffas.

PS för övrigt, vad hände med Josef Fares (som senare började kalla sig Fares Fares)? Han låg helt rätt till i tiden PK-mässigt och gjorde en eller två filmer till, sedan försvann han från radarn och kollar man imdb har det verkligen inte hänt mycket sedan Kopps. Tre filmer med kassa betyg jag inte ens hört talas om och sedan bara småprojekt efter 2010.
Senast redigerad av guldduscharn 2025-04-18 kl. 09:45.
Citera
2025-04-18, 09:42
Medlem
TheGretaResets avatar
Dolph Lundgren lägger in en snus i nån film men jag har glömt vilken. Jag har sett få filmer med honom. Det kan vara den 1a expendables. Han sitter med ett gevär på en stock vad som liknar en lägereld.

Svenska filmer räknas inte.

Är inte farez brorsan som regisserade och josef brodern som spelade på duken?
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-04-18 kl. 09:46.
Citera
2025-04-18, 09:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Pojkarna i "Fucking Åmål" snusar väl?
En tidstypisk film, när det ansågs bonnigt att snusa.
Citera
2025-04-18, 10:15
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jo men där man ser att nån stoppar upp en prilla i bild. Kan tänka mig att många snusar utan att det ingår i själva filmen.

I Göta Kanal 2 vill jag minnas att Eva Röse lägger in en pris lössnus
Citera
2025-04-18, 10:39
Medlem
StekplankAmbross avatar
Alla glömmer en klassisk snusscen Sunes sommar där Sune testar general (även en tid där man kunde köpta lössnus i en automat)

Inte en film men i serien Kvicksand vet jag att en polis snusar och erbjuder huvudkaraktären en snus. Tror det är för att framställa henne lite som en "grabbig polis"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in