2025-04-18, 00:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Haha, här har ni ert "MAGA":

https://www.youtube.com/watch?v=JdOzuzB_Agw
https://www.youtube.com/watch?v=-xGfne6HD4o

Istället för att Amerikanerna utvecklar High-tech, har en stark ekonomi och stark valuta, så sitter de och syr kläder och skor för 1 svag dollar i timmen

MAGA!
Citera
2025-04-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Trump är modig och ett geni. Kommer vara en av de absolut största Presidenter genom tiderna och pratas om 200-år.

En gång skrev jag så här till dig:

Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du verkar inte vara fullständigt efterbliven

Jag är dock man nog att jag kan erkänna när jag har fel.

Trump är redan en av de sämsta presidenterna någonsin och efter denna perioden kommer han att sjunka ytterligare. Trump är smartare än hans följare, men de vet å andra sidan inte ens skillnaden mellan tull och moms, handelsunderskott eller ens vad frihet och demokrati betyder.

Men du har ett rätt; man kommer att prata om Trump lång tid framöver.
Citera
2025-04-18, 00:24
Medlem
Citat:
Trump är modig och ett geni. Kommer vara en av de absolut största Presidenter genom tiderna och pratas om 200-år.

Din beskrivning är av den gamla skolan, dvs de som drivit skuldberget. Den fungerar ej.

Detta är det receptet för USA,

1. Inga kostsamma krig
2. Tullar på gods från utlandet
3. Ökad inhemsk produktion
4. Minskad byråkrati och administration

Alternativet är att vi blir uppätna av Kina.

1. Han planerar utplåna Gaza och bygga riviera. Kostnad?
2. Han har infört importstopp genom sina höga tullar vilket inte ger några tullinkomster.
3. Vilken inhemsk produktion och hur mycket har den ökat?
4. Kan ge något men metoderna som används nu kostar mer än det smakar.

Kina är snart passe, nästa blir Indien.
Citera
2025-04-18, 00:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
1. Han planerar utplåna Gaza och bygga riviera. Kostnad?
2. Han har infört importstopp genom sina höga tullar vilket inte ger några tullinkomster.
3. Vilken inhemsk produktion och hur mycket har den ökat?
4. Kan ge något men metoderna som används nu kostar mer än det smakar.

Det fetade, så sant så sant. Allt medan Europa och Sverige ligger på ungefär samma nivå decennium efter decennium (typ topp i världen i rikedom och livskvalitet) så har vi sett:
1970-1980-tal: Japan ska springa om hela världen!
1990-2000-tal: Sydkorea ska springa om hela världen!
2010-2020-tal: Kina ska springa om hela världen!
2030-2040-tal: Indien ska springa om hela världen!

Detta är länder som är upp som en sol, ner som en pannkaka. De frodas så länge som alla kurvor pekar uppåt och valutan är lågt värderad. Så snart de börjar närma sig Europa så funkar det inte längre. Och fruktansvärd arbetskultur gör att inga barn föds, landet kraschar och så god natt.
Citera
2025-04-18, 07:02
Medlem
Biggedys avatar
Bollade lite tankar med chatGPT ang handelskrig, tullar, statsskulder och obligationer, extrema befolkningminskningar som redan idag är uppenbara. Osv osv..

För någon som inte är expert på nationalekonomi så är detta så extremt invecklat och jag skulle aldrig våga sia om framtiden. Visst kan man spekulera här på flashback. "Your guess is as good as mine". Det finns verkligen ingen självklar vinnare i detta.
Citera
2025-04-18, 08:22
Medlem
Nixters avatar
.....För den som inte förstår Trumps metoder – han använder "highballing", en förhandlingsteknik där man börjar med ett orimligt högt krav för att få övertag.

Trump hotar med tullar eller militära åtgärder för att sätta press, och sedan backar han till en mer rimlig nivå. Det får motparten att känna att de vunnit något, medan Trump i själva verket fått exakt vad han ville från början.

Exempel; du vill sälja ett hus för 5 miljoner. Du sätter priset till 7,5 miljoner, går ner till 6 miljoner – köparen tror det är en bra affär, men du har redan vunnit. Det är den typen av taktik Trump använder – samma han använt som fastighetsmogul.

Som president använder han detta i större skala:
- hotar ekonomiskt/militärt
- skapar förhandlingsövertag
- "kompromissar", men får sin vilja igenom

Han har skrivit om detta i *Art of the Deal*. Trump vill inte ha krig, utan bättre avtal för USA, som blivit utnyttjat i decennier.
Citera
2025-04-18, 08:27
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent

En gång skrev jag så här till dig:

Jag är dock man nog att jag kan erkänna när jag har fel.

Trump är redan en av de sämsta presidenterna någonsin och efter denna perioden kommer han att sjunka ytterligare. Trump är smartare än hans följare, men de vet å andra sidan inte ens skillnaden mellan tull och moms, handelsunderskott eller ens vad frihet och demokrati betyder.

Men du har ett rätt; man kommer att prata om Trump lång tid framöver.

I USA åtnjuter Trump idag historiskt höga förtroendesiffrir, så de som valt honom tycker annorlunda.

Han har nu nånstans 100-talet avtal på väg, där USAs position förbättras.

Samtidigt har priset på bensin, mat, beg bilar mm minskat och likaså (biden)inflationen.

Tror du hans förtroendesiffror kan komma öka eller minska framöver ?
Senast redigerad av Nixter 2025-04-18 kl. 08:34.
Citera
2025-04-18, 08:45
Medlem
Citat:
I USA åtnjuter Trump idag historiskt höga förtroendesiffrir, så de som valt honom tycker annorlunda.

Samtidigt har priset på bensin, mat, beg bilar mm minskat och likaså (biden)inflationen.

Minska rejält. Du plockar siffror helt ur luften.
Bara den senaste veckan gick förtroendet ned cirka 2% generellt och lite mer angående ekonomin.
Citera
2025-04-18, 08:48
Medlem
Citat:

Precis.
5% av någonting är bättre än 140% av ingenting.
Citat:

Jag tror Kina har många välståndsökande år framför sig fortfarande.
En diktatur, med en stor inre marknad, kan snabbt anpassa sig efter tex klimatförändringar.
Indien ser jag som ett mycket mer komplicerat EU, formellt demokratiskt men med stora inre spänningar och skillnader. En nation av slackers där de flesta är under 30 år gamla.
Citera
2025-04-18, 09:07
Medlem
Citat:

De är mycket avundsjuka på Trump och hans framgångar. Redan vid valvinsten i november 2024 var de besvikna. Många företag kommer flytta produktion till USA, bland annat TSMC, Nvidia mfl pga av Trumps tullar.
Citera
2025-04-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Haha när sa jag att jag inte visste om det?

Läsa kan du inte heller ditt inavel
Från din egna länk..

https://www.expressen.se/nyheter/exp...f-0a775df36816

17 apr 2025 kl 19.57
Trump: Mineralavtalet skrivs under nästa vecka

USA och ska skriva under mineralavtalet med Ukraina nästa torsdag, säger president Donald Trump enligt nyhetsbyrån AFP.

Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skulle enligt uppgifter ha skrivit under ett avtal den 28 februari, men deras kaosartade möte i Vita huset då satte stopp för planerna.

Mineralavtalet skulle USA tillgång till en andel av Ukrainas sällsynta jordartsmetaller

Du måste fått otroligt mycket stryk som barn, är det därför du ljuger?

Smuts! Inse att du har fel bara. Står ordagrant när dom skrev på. Skiter i vad du försöker manipulera fram 😂
Citera
2025-04-18, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Smuts! Inse att du har fel bara. Står ordagrant när dom skrev på. Skiter i vad du försöker manipulera fram 😂

Be nu en vuxen förklara för det det fetstilta.
Gå sen ut och lek på motorvägen.

17 apr 2025 kl 19.57
Trump: Mineralavtalet skrivs under nästa vecka

USA och ska skriva under mineralavtalet med Ukraina nästa torsdag, säger president Donald Trump enligt nyhetsbyrån AFP.

Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skulle enligt uppgifter ha skrivit under ett avtal den 28 februari, men deras kaosartade möte i Vita huset då satte stopp för planerna.

Mineralavtalet skulle USA tillgång till en andel av Ukrainas sällsynta jordartsmetaller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in