Råttor bor bara där det finns mat. Röj upp i trädgården från ätbart och "givna" bohålor (tänk vedtrave, gamla takpannor, skivmaterial som ligger på marken eller står mot vägg,, gamla krukor, ja du fattar). Sätt ut fällor/gift från anticimex så du blir av med dem du har.
Det är najs med öppen dörr!
Måste du ha nån kompost/fallfrukt eller vad det nu är som drar till sig råttorna så har man det långt från boningshuset. Det är ju en självklarhet.
PS, man "får" inte skjuta råttor med licensfria luftvapen. Kan vara bra att veta, det är ett jaktbrott. Tuffa straff på det.
Om det inte är allt för varmt ute har jag ofta ytterdörren eller altandörren ofta iaf om jag sitter i uterummet eller på altanen. Dessutom uppskattar jag luftombytet. Råttor eller möss har jag mig veterligen inte fått in däremot kommer grannens katt in ibland.
När det blir sommarvarmt ute stänger dörrar och fönster och kör ac. Men jag kan uppskatta att göra en rejäl vädring i typ 15- 30 minuter sent på kvällen och på morgonen.
Jag fick in råttor på vinden ett år. Detta var på vintern då de ofta kan söka sig till varmare ställen.
Jag köpte en sådan där sändare man stoppar i kontakten. Enligt nätet så var det inte säkert att de skulle flytta om de väl etablerat sig men det skulle hålla dom borta från nyetablering.
Jag köpte en med flera funktioner. För en gång skull inte den billigaste. Men de drog faktiskt, mitt i vintern.
Dessa klättrade bakom panelen upp på vinden. Om de söker sig in genom dörren på sommarhalvåret måste de ju bo i närheten?
I lägenheter har Invandrarna öppet ytterdörren hela dagarna, skit kul att lyssna på deras barnskrik och högröster hela dagarna. Funderat på att visa åt dem hur ett fönster fungerar...
Det kan ju vara kul att veta att råttor som unga bor i matriakat, hur stora kolonierna blir beror bara på mat-tillgången. När hanarna blir könsmogna blir de bortmotade från kolonin och bor ensamma eller med andra hanar i små grupper i jakt på nya boställen där de kan bilda kolonier med en ny hona. Det är alltid hanarna som flyttar och de är oftast de som man ser i trädgårdarna fram på sensommaren.
Det är som sagt rätt så enkelt att bli av med råttor. Man tar bort maten bara. Och är det så att några redan bosatt sig kommer de sticka eller så får man fånga-döda/flytta eller förgifta. Det svåra är att få bort maten. Inte alltid man kan komma åt det om tex grannen har fruktträd och inte fattar grejen.
Vi har alltid alla terrassdörrar öppna (3) och ofta något fönster i köket, men alla persienner är neddragna till sovrummen. Skönt med lite fläkt genom huset men jag vill inte att solen ligger på och värmer upp rummet.
Råttor är inga problem då vi har både hund och katt.
Råttor finns väl bara där de vädrar mat... Har hus å aldrig sett en råtta, skogsmöss deremot finns ju å de letar ju värme å mat.. dessa djur är ju skygga å kommer inte fram på dagen...