”Kom hem och ät!” Hehe. Man skulle dock inte ha några tänder kvar om man åt de köttbullarna…
/AI
Edit: Kollade på videon nu. Det var visst ”Gå hem och läs!” Men sedan var det ju sisådär 30 år sedan jag spelade det senast. Har faktiskt kvar spelet på en gammal backup-disk.
Man spelade spel, ritade lite i paint, och skrev ner anteckningar. Gick även att göra om cdskivor till mp3 filer och lyssna på musik, typ att man lånade någon annans cdskivor för det. Att piratkopiera spel med disketter fungerade fint, men kunde kräva typ 20 st som man satte in efter en, så en aning jobbigt. Gick lättare när man fick en cdbrännare. Hade Windows 3 på min första dator och minns inte om den hade någon cdläsare.
Shareware spel fanns och alla spel hade demos.
man spelade
Sim City
"Stugan" text äventyr med kommandoprompt som grafik.
Pinball spelen av DICE de som gör Battlefield spelen i modern tid.
Sam n max & Day of the tentacle, humor pussel-äventyrs spel av de som gjorde Star Wars filmerna, Lucas arts.
man fick fippla mycket med autoexec.bat och config.sys för att kunna spela spel.
Min första dator var 1 386 och lion ling lagga men inte på snes/super nintendo så det var inget kraftpaket.
Ritade i ms paint.
skrev i notepad eller wordpad.
många höll på med clip art och infogade bilder i text & skrev ut.
Det jag saknar mer än windows 3.11 är bios boot up skärmarna, det var text & enkel typ 4 färgad bild logga.
För att starta Windows skrev man "win" i dos prompt.
Kommer ihåg att jag blev arg på Bill för i windows 95 så var en dum nyhet som hette "den här datorn" rätt på skrivbordet, förstod inte hierarkin & mapp struktur men då fanns internet tror jag iofs.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-04-17 kl. 12:29.
Ja, vad gjorde man? Idag skulle många inte se en PC utan internetuppkoppling som så användbar. Det fanns dock en tid då man använde PC utan internet...
Jag kan börja med gammal "ur-PC" med monokrom grafik eller CGA (4 färger). Den jag hade var hårdvaru-emulerad genom en Amiga, så spelen var kraftigt underlägsna i jämförelse. Ändå spelade jag lite på den...
Det som var riktigt bra, var dock nytto-program som ordbehandlare, program som hade med fonter och viss sorts grafik stt göra och annat. Plus att det fanns något litet program (minns inte vad det hette) som gjorde att utskrifter med matrisskrivare nästan såg ut som det skrivits på skrivmaskin...
Hade också nytta av den när jag läste en kurs där en hel del programmeringsuppgifter ingick. Man kunde låna Macintosh på högskolan eller lämna in program skrivna på Mac men även på PC. Kändes trevligare att kunna skriva det hemma.. En gång verkade ett program dock inte funka, trots jag kollat åtskilliga gånger allting var rätt. Skärmen förblev bara svart... På lärarens (eller handledarens) 386:a funkade det dock. Det visade sig att min PC var så seg, det tog tid innan något kom fram på skärmen...
Senare köpte vi en 486 dx. CPU från fabrik var klockad till 40mhz fast den var inte riktigt stabil då, så ibland körde vi på 33mhz.
Nåväl... Vad gjorde man med den? Spela spel var en stor grej med spel som Doom, Wolf 3D, Heretic, Myst, Alone in the dark, Indiana Jones and the fate of Atlantis, Pinball fantasies och annat... Joystick var ibland lämpligt att ha, men den var analog och en enda port som funkade till joystick fanns bak på ljudkortet. Amigan hade två portar för ändamålet från början...
Vad mer fanns att göra? Man tittade på bilder (Vga 256 färger) som man såg som fotorealistiska. Man lyssnade på låtar i något sorts .MOD-format. Dessa erbjöd omgjorda versioner av riktiga hittar och lät inte helt olika orginalen. MP3 gick inte att köra på en 486:a på den tiden, om formatet ens fanns...
Sen tittade man också på animationer man såg som imponerade. Det var ibland versioner av en del kända från annat håll, såsom t.ex. en med en hoppande lampa.
Sen hade man förutom dos (som bl.a. användes till spel) också Windows 3.11. Detta var bra till ordbehandling, spela MS- röj, Tetris och en del annat. Det var också där man (mestadels) tittade på bilder, lyssnade på låtar, m m.
Spel var förresten inte lätta att köra... Först installation med uppackning från floppy-diskar till hårddisken. Men sen klagade datorn ofta på "för lite konventionellt minne" så man behövde ibland ändra i systemfiler. Efter det skulle man välja och konfigurera ljudkort. Med lite tur fick man ljudet att fungera, och kunde spela spelet.
Sen blev internet tillgängligt hemma. Minns inte om man började med 9600-modem eller om det var 28.8k. Kanske 14.4? Internet kom man åt genom Mosaic i Windows och senare Netscape. Sökmotorer var helt usla tills Altavista kom... Fast man använde såklart inte bara webben.
Men nog om det... Detta skulle handla om vad man gjorde med en PC innan man hade internet. Det var trots det troligen kan verka trist med dagens mått, riktigt kul tyckte man. Förresten en sak till... Man såg på demos. Här är ett väldigt klassiskt...
Så håller ni med att detta var ungefär vad man gjorde på en PC utan internet, och väcker det några minnen?
Edit: Kan tillägga... När man fick tillgång till CD-rom blev det ännu roligare. Möjligen hade vi redan internet då men det var inte snabbt direkt. Spel med CD var mer imponerande och det fanns typ databas med filmrecensioner, Microsoft Encarta och annat. Det sistnämnda var ett helt uppslagsverk på en CD-skiva, t.o.m. med video. En otrolig innovation som idag inte verkar så otrolig kanske...
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta...
Det fanns mängder av offline-spel till PC. Man matade in en CD-ROM skiva och installerade ett spel som tex. Magic Carpet som kunde hålla en sysselsatt länge.
Tidigt -90 var jag under 10 år gammal så jag har ingen aning, men jag antar att nördar skrev koder och skapade det vi i dag skriver skit och grinar om på bland annat flashback och snapchat men var tillägnat militärens intranät i USA för att göra kommunikation enklare mellan dem..
det tidigaste minne jag har av internet är napster och msn så jag är helt fel fel person att fråga tror jag.
Det man gjorde var typ spelade spel bla. Hur avancerade spelen var beror nog på hur gammal man var under eran när internet inte fanns men det fanns en hel del kul spel.
Avancerad skrivmaskin eller ordbehandlare. När jag först kom i kontakt med en dator var i fjärde klass ett år eller två innan internet nådde det svenska folkhemmet och istället för att skriva alla skolarbeten för hand eller på skrivmaskin som tidigare generationer så skrev vi våra på datorn och printade ut i skrivaren.
Minns inte om CD:n och CD brännaren brännaren kom före internet men det kan ha varit något år innan och vips så kunde du använda datorn till att kopiera tex musik CD skivor eller spela CD skivor i datorn och använda den som stereo.
Dom flesta datorer hade väl miniräknare bla så du kunde ju räkna på den plus en drös liknande "nyttoprogram".
Med tanke på att internet kom ut 1983 så har många i tråden fel.
Men Man slogs med nävarna att få spela Keen på skoldatorn. Sen när man väl fick dator till hemmet var det ju helt otroligt.
Vill minnas att någon lärare sa att planerna för PC var att ha några stycken utplacerade några i EU, några i USA osv. Se hur de gick med det Nu har precis varenda kotte en PC i fickan.