2025-04-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Menar du bredband eller själva internet?

Programmerade en massa i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Spelade massor av spel också! Får tänka på att vissa inom pirat-scenen började redan på 80-talet!

Jag menar internet, även med uppringt modem. De flesta fick inte bredband förrän mot slutet av 90-talet eller senare...
Citera
2025-04-17, 11:12
Medlem
reffis avatar
Jag vet inte när jag egentligen fick tillgång till internet, men det var tidigt-mitten på 90-talet nångång. Minns jag rätt så var det ett 28.8K modem. Segt som fan och att ladda snusk på Pamela Anderson och Erika Eleniak.

Jag kommer ihåg när Flashback News Agency lanserades och man verkligen längtade tills man fick mailet. Det fanns en jäkla massa saker att läsa om och hur man verkligen läste allt.
Minns att jag läste om ett tips om att vissla högt i telefonluren som fanns i telefonkioskerna och vips så kunde man ringa gratis.

Jag och mina vänner hittade en massa FTPer som man kunde ladda ner Warez (spel och program). Det fanns nån sökmotor som sökte öppna FTPer men minns inte vad den hette.

Självklart var man medlem på Kungen i Billeberga. Där kunde man få koder till sitt piratkort och vips så hade man FilmNet igen
Tror även att jag fick nys om Kungen i Billeberga från Flashback News Agency.

Ahhh... det var tider det
Senast redigerad av reffi 2025-04-17 kl. 11:15.
Citera
2025-04-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Jag skrev vanliga dokument och tyckte att det var skitlyxigt jämfört med elektrisk skrivmaskin som i sin tur var ett lyft från en vanlig skrivmaskin.
Fanns butiker som sålde begagnade skrivmaskiner bla i sitt sortiment, inhandlade en sådan för att ha hemma.

Skrivmaskin använde jag väl inte alls efter jag fick åtminstone Amiga och enkel PC. Fanns ju som jag skrev, ett program som gjorde att texten såg ut som nästan skriven på skrivmaskin.
Citera
2025-04-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Amiga ägde PC en bra bit in på 90-talet spelmässigt. Lir som Moonstone, Populous, Hunter, Speedball, Another World osv ägde sönder de trötta spelen som släpptes till PC. Det första spelet jag spelade ordentligt på PC var Diablo.

Moonstone var ovanligt välgjort och en blandning av flera olika genrer. Tror jag såg i en video det inte blev så känt för det inte lanserades i USA.
Citera
2025-04-17, 11:18
Medlem
Citat:
Det första jag gjorde på en PC var att lira det gamla snuskspelet ”Larry”. Kommer inte ihåg vilken sorts PC det var men skärmen var grön/svart och man använde disketter.

Jag hade inte det på gammal "ur-PC" men något sorts 3-dimensionellt Tetris och annat...
Citera
2025-04-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Gjorde ingenting vad jag kan minnas. Datorer å övrig teknik har aldrig varit nåt intresse för mig.

Du använder en dator eller annan enhet med tillgång till internet nu...
Citera
2025-04-17, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Underskattat inlägg
Det var tack vare Windows 95 som jag lärde mej att reparera datorer. 😄
Citera
2025-04-17, 11:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Moonstone var ovanligt välgjort och en blandning av flera olika genrer. Tror jag såg i en video det inte blev så känt för det inte lanserades i USA.

Ett av mina all time favoritspel. Blev så jävla glad häromåret när en polare hade laddat ner det via nån emulator. Vi drack bärs och slaktade träsktroll halva natten!
Citera
2025-04-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Förutom att spela de bästa spel som någonsin gjorts (sierra och lucasarts) så bytte man skärmsläckare med varandra, kollade på coola demon, använde word/excel, gjorde egna program med ex visual basic.

Typ

Excel tror jag inte jag använt mycket alls förrän jag lärde mig om det på en kurs. Office-paketet innehöll en massa många nog inte använde så mycket...

Minns någon förresten ett väldigt irriterande gem?
Citera
2025-04-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ett av mina all time favoritspel. Blev så jävla glad häromåret när en polare hade laddat ner det via nån emulator. Vi drack bärs och slaktade träsktroll halva natten!

Ok hehe. Tror man kunde spela 4 på det samtidigt. Men det var rätt avancerat och alla fiender krävde en speciell strategi.
Citera
2025-04-17, 11:30
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det fanns "microhubbar" BBS, privata servrar som man ringde upp med modemet där man kunde ladda ner "demoversioner" av spel. Demon var gratisspel där endast en liten del av spelet var tillgängligt att spela. Det var på det sättet speltillverkarna marknadsförde sina spel innan internet fanns.

Det fanns ju oftast en hel del ”warez” på BBSerna också, men inte på de som var publika såklart. Tog forever att ladda ner förstås. Och om det var en ”stor” BBS med hela två-tre inkommande anslutningar kunde man även chatta med de andra som var anslutna samtidigt 😮
Citera
2025-04-17, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok hehe. Tror man kunde spela 4 på det samtidigt. Men det var rätt avancerat och alla fiender krävde en speciell strategi.

Jepp man kunde spela med fyra riddare. Blå, röd, gul och grön.

Vissa ”banor” var svinsvåra men efter hundra gånger lärde man sig strategierna. Det fanns även städer där man kunde köpa utrustning och spel tärning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in