2025-04-17, 08:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det tjyv-lirade vi när man var riktigt liten på Amiga tiden "Kent sent me"

Amiga ägde PC en bra bit in på 90-talet spelmässigt. Lir som Moonstone, Populous, Hunter, Speedball, Another World osv ägde sönder de trötta spelen som släpptes till PC. Det första spelet jag spelade ordentligt på PC var Diablo.
Citera
2025-04-17, 08:36
Medlem
Zork. Detta fantastiska spännande äventyrsspel utan vare sig ljud eller grafiskt gränssnitt.
Citera
2025-04-17, 08:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Man pratade direkt med människor och hade ett rikt liv

Gjorde du det med PC:n?
Citera
2025-04-17, 08:47
Medlem
Limma skinkbits avatar
Första PC:n köptes begagnad i mitten av 90-talet för några hundralappar. Det var inte en IBM men tror den hade prestanda ungefär som ur-PC:n från -81. Jag gjorde väl inte så mycket med den... Lärde mig lite DOS, kanske programmerade GW Basic, testade att sätta upp en BBS.

Min huvuddator vid den här tiden var först en Amiga 500 och sedan en Amiga 1200HD.

Kompisen hade lite modernare PC. När jag var där så satt vi väl och spelade. Oftast tur-baserade spel, dvs först spelar jag, sen är det din tur, och sen jag igen... Som i schack.
Citera
2025-04-17, 08:50
Medlem
Jag kopplar bara upp min dator mot internet när jag ska ladda ner eller uppdatera ett spel. När jag var liten så köpte man spel på skivor och disketter så vi spelade mest på datorn, använde ritprogram och annat liknande
Citera
Medlem
Harrybs avatar
Vi fick väl vår första dator när jag var runt 6-7 år gammal, det vill säga 94-95 där omkring. Internet fick vi 1 år senare har jag för mig.

På den tiden vi inte hade internet. Var det

3D Pinball
Hugo
Leka i paint

som gällde

Hade inte så stor användning utav internet när vi fick det.

Dock har jag ett extremt stort intresse för pyroteknik och fyrverkerier idag och hade det redan som ung. Där fanns ett fyrverkeri märke i Sverige på 90 talet som heter Black Cat. Dom var väldigt tidiga med att ha en hemsida, så där hängde jag mycket och kollade på olika produkter 🤣
Citera
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag använde datorn mest som en ordbehandlare.
Citera
2025-04-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Amiga ägde PC en bra bit in på 90-talet spelmässigt. Lir som Moonstone, Populous, Hunter, Speedball, Another World osv ägde sönder de trötta spelen som släpptes till PC. Det första spelet jag spelade ordentligt på PC var Diablo.

Amiga var jävligt bra, vi fick en av min systers kompis, Amiga 500, detta var på tiden super nintendo var nytt tror jag så vet inte exakt hur gammal Amiga 500 var då, men jag minns att jag och mina syskon spelade moonstone som fan! Tänker ännu på det då och då
Citera
2025-04-17, 08:54
Medlem
Wyrdkins avatar
Förutom att spela de bästa spel som någonsin gjorts (sierra och lucasarts) så bytte man skärmsläckare med varandra, kollade på coola demon, använde word/excel, gjorde egna program med ex visual basic.

Typ
Citera
2025-04-17, 09:09
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag programmerade och skrev egna spel, lärde mig jättemycket och det kändes hur hjärnan växte. Det vad DOS-nivå på saker, och BASIC och BASICA, på en släpbar IBM.

Sen spelade man också olika spel, Leusire Suit Larry om jag minns rätt och olika textbaserade äventyrsspel, ibland med enklare ASCII-grafik.

Sen kom det ljudkort och bättre skärmar…ljudkort var en mardröm i början med Soundblaster som enda val.

Sen kom det modem, som tog en evighet att koppla upp och ner.
Under tiden kunde ingen ringa till en.

Numera kallas man datorkunnig om man kan dubbelklicka på en ikon.
Citera
2025-04-17, 09:28
Medlem
DroidBishops avatar
Man spelade spel och lekte runt i DOS
Citera
2025-04-17, 09:29
Medlem
Märker att de flesta som postat i tråden tillhör lek- och spelgenerationen. Vi lite äldre använde våra första PC (ca 1985) till lite vettigare saker. Själv använde jag främst ordbehandlingsprogram och bokföringsprogram som kunde laddas hem från floppy-disketter. Använde också PC-n för att köra mot andra datorsystem via terminalemuleringsprogram, då även via telenätet och modem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in