2025-04-17, 09:29
Medlem
RiMaXs avatar
För min del var det mest spel, men lite ordbehandling blev det emellanåt också.
Citera
2025-04-17, 09:37
Avslutad
Menar du bredband eller själva internet?

Programmerade en massa i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Spelade massor av spel också! Får tänka på att vissa inom pirat-scenen började redan på 80-talet!
Citera
2025-04-17, 09:41
Medlem
Min första datakurs hade vi i skolan början av 90-talet.. det hade precis börjat med datorkurs på schemat det vi gjorde där var att lära oss hur den fungerade träna på att skriva osv.
När brorsan fick en dator brukar man spela något spel och öva på Word, rita osv..

Innan denna dator hade vi en speldator vet ej märke men spelade alltid summergames ,wintergames, ghostbuster haha ..

Men allra första spelet vi hade var pingpong jag var liten då så minns inte så noga men hade för mig vi använde de på tjocktvn.. kopplade in de där.

Slutet av 90-talet kom internet .. bodde på internat då så vi hade ”snabbt” internet och gratis!! Datasalen stängde 22 så man satt där mest hela tiden på kvällarna…chatta på passagen😂.. och ICQ..😍 Hemma hade vi segt internet/modem jag använde kort jag köpte på pressbyrån i början.
Citera
2025-04-17, 09:41
Avstängd
Formaterade.
Citera
2025-04-17, 09:45
Medlem
Enterprises avatar
Innan Internet fanns BBSer som ringdes upp genom modem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerithailand
Spelade väl mest spel.
Leisure Suit Larry i riktigt lågupplöst grafik.
Citera
Medlem
Fick köpa min kusins Commondore 64 1995 - det var väl inte direkt någon riktig dator utan en dator man kopplade till TV:N och så var det antingen kasettband eller stora disketter som man lade in och skrev in något för att få spelet att starta.

Min första PC dator fick jag julen 1996 (486:a Commondore, 133 Mhz processor, 16 Mb Ram, 8 x Speed cd-rom, 14 tums tjockskärm). Skaffade inte internet förrän runt 2004-2005 så det var nästan 10 år senare.

Men jag gjorde massor på denna dator. Fick en skrivare till (CANON BJC 4200 tror jag den hette eller något liknande - det var alltså en färgskrivare).

Skolarbeten:
- Använde program som Microsoft Works (ordbehandling främst där jag skrev mina skolarbeten och uppsatser).
- Microsoft Encarta hade jag också på skiva - var som ett uppslagsverk och jag tänkte att det var typ som ett "mini-internet".
- Gjorde hemsidor med ett simpelt program som hette Ghost HTML.
- Spelade upp musikskivor
- Registrerade mina filmer i ett adressprogram minns jag också.

Sedan var det såklart en herrans massa spelande.
- Doom 95,
- Doom 2
- Duke Nukem 3D
- Worms
- Worms United
- Heretic
- Quake 1
- Warcraft 2
- Command and Conquer
- Command and Conquer Red Alert
- Command and Conquer Tiberian Sun
- Starcraft

Minns även att jag tog ut SNES och NES emulator på diskett med massa spel och även installerade på min 486:a.

Så även fast inte internet fanns så fanns det väldigt mycket att göra (MS Röj, patians, ändra olika skärmsläckarinställningar, bakgrunder, måla i Paint-programmet och göra egna bakgrundsbilder, göra egna startup ljud och avslutningsljud till Windows (hade mic så kunde själv säga typ "Välkommen hem till Windows 95" när man loggade in på Windows 95.

Så även fast inte internet fanns, var det ändå väldigt mycket man kunde göra ändå med datorn...
Citera
2025-04-17, 09:46
Medlem
Spelade California ganes Where in the world is Carmen Sandiego med mera
Citera
2025-04-17, 09:48
Medlem
Karmans avatar
När jag började jobba fanns inget internet, första tiden inte ens Windows. Vi använde PC till att kalkylera, skriva dokument, analysera data ur databaser, kommunicera. Det fanns något som hette "Memo" på den tiden, som var en typ av mejl mellan större företag i Sverige. Datan sparades antingen i själva PC:n eller på en server lokalt. Sen fanns ju brev, fax och telefon (även mobiltelefon!) för äkta kommuikation...
Citera
2025-04-17, 09:49
Medlem
Sqrbankens avatar
Man gick in i MS Paint och kluddrade runt med pennverktyget för att sen färglägga alla rutor som uppstod i olika färger med hinkverktyget. Alla som var barn med tillgång till windows95 utan uppkoppling på 90-talet har gjort sig skyldiga till detta.
Citera
2025-04-17, 09:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Förutom att spela de bästa spel som någonsin gjorts (sierra och lucasarts) så bytte man skärmsläckare med varandra, kollade på coola demon, använde word/excel, gjorde egna program med ex visual basic.

Typ

Just ja, Monkey island serien var ju grymt bra.
Citera
2025-04-17, 09:52
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Laddade ner spel och gif bilder från mikrohubbar i 3kb/s. Fanns en sida i telefonkatalogen med numren till olika hubbar, det var grejer. Skrev kod i basic.
Hur gjorde man det innan internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in