2025-04-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Storm Shadow/SCALP har exakt samma kapacitet.

De är i samma viktklass, har nästan exakt lika stora verkansdelar av samma typ. De har båda liknande signaturanpassning. De har båda GNSS-navigering stödd av INS, TERPROM och IIR-målsökare. Båda använder IIR-målsökare för att identifiera mål och välja träffpunk i målet.

Taurus KEPD är inte en förmågeökning jämfört med Storm Shadow/SCALP, utan det ger Ukraina fler robotar, med en kapacitet som de redan har i Storm Shadow/SCALP.

Jag har alltid fått för mig att Taurus är mer avancerad och kräver mer programmering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Storm_Shadow

Citat:
The missile is fire and forget, programmed before launch. Once launched, it cannot be controlled or commanded to self-destroy and its target information cannot be changed. Mission planners programme the weapon with details of the target and its air defences. The missile follows a path semi-autonomously, on a low flight path guided by GPS and terrain mapping to the target area.[17] Close to the target, the missile climbs to increase its field of view and improve penetration, matches the target stored image with its IR camera and then dives into the target.

https://en.wikipedia.org/wiki/Taurus_KEPD_350

Citat:
Mission planners program the missile with the target, air defence locations and planned ground path. The missile uses a terrain-hugging flight path, guided by inertial navigation system (INS), image based navigation (IBN), terrain referenced navigation (TRN), and Global Positioning System (GPS) to the target. It is capable of navigating over long distances without GPS support.

I läckan som Tyskland råkade ut för så pratades det också en del om detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/German_Taurus_leak

Som jag förstått det så kan en Taurus programmeras så den flyger extremt lågt i dalgångar osv långa perioder och klarar detta även om GPS-kontakten tappas eller störs ut.

Det är en av anledningarna till att Tyskland tvekat att skicka Taurus för programmeringen är så avancerad och måste i princip utföras i Tyskland - medans programmeringen av Storm Shadow/SCALP är enklare men saknar då förmågan att flyga i dalgångar och ta omvägar osv.
Citera
2025-04-17, 09:10
Medlem
TjockisHaralds avatar
Låter som Gripen planen som landade i Polen för ett tag sedan kommer att användas i Ukraina då.
Citera
2025-04-17, 09:31
Medlem
Dom kanske glömmer flyga hem dom när dom åker tillbaka till Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Låter som Gripen planen som landade i Polen för ett tag sedan kommer att användas i Ukraina då.
Citera
2025-04-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tyskarna har stått för stridsspetsen saab det mesta annat.
Taurus kan enklet slå ut tex krimbron. Nakdelen är att inget som Ukraina har kan bära den.

Citat:
Krim bron är körd skulle jag säga.

Fast är den det? Vad jag lite snabbt kunnat läsa mig till kan en Taurus bära ungefär lika stor laddning som t.ex Storm Shadow, och jag vill minnas att ukrainarna redan provade med såna och Krimbron klarade sig såpass att den kunde repareras och vara i bruk igen på bara någar dagar.

Jag vill inte dra i mig för mycket hopium här men det vore verkligen för jävla roligt att se Krimbron rasa tre år in i kriget.
Citera
2025-04-17, 09:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

De är i samma viktklass, har nästan exakt lika stora verkansdelar av samma typ. De har båda liknande signaturanpassning. De har båda GNSS-navigering stödd av INS, TERPROM och IIR-målsökare. Båda använder IIR-målsökare för att identifiera mål och välja träffpunk i målet.

Taurus KEPD är inte en förmågeökning jämfört med Storm Shadow/SCALP, utan det ger Ukraina fler robotar, med en kapacitet som de redan har i Storm Shadow/SCALP.

Taurus har större angiven räckvidd, faktiskt dubbla räckvidden, så det är ju en förmågeökning.

Högre fart också.

Tyskland har 600 robotar i sina förråd.
Citera
2025-04-17, 10:09
Medlem
Citat:

Nja, jag har läst att det är en viss skillnad. Storm Shadow har som Taurus kepd två stridsdelar. Men Storm Shadow har en enklare lösning med bara en fördröjning när andra stridsdelen sprängs. Medans Taurus kepd med SAAB:s lösning känner av när man har trängt igenom typ bunkertak och då sprängs den andra laddningen.

Den delen går nog säkert att programmera så att den andra delen sprängs direkt efter när det behövs enklare alternativ på andra mål.

Sedan är frågan vilka flygplan som kan bära Taurus Kepd. Storm Shadows anpassades till Su-24 som fick nya vapenbalkar bl.a.
Senast redigerad av slurppen 2025-04-17 kl. 10:33.
Citera
2025-04-17, 10:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Fast är den det? Vad jag lite snabbt kunnat läsa mig till kan en Taurus bära ungefär lika stor laddning som t.ex Storm Shadow, och jag vill minnas att ukrainarna redan provade med såna och Krimbron klarade sig såpass att den kunde repareras och vara i bruk igen på bara någar dagar.

Jag vill inte dra i mig för mycket hopium här men det vore verkligen för jävla roligt att se Krimbron rasa tre år in i kriget.

Jag läste något om att Storm Shadow måste programmeras på marken före planet lyfter. Medan Taurus kan (om-) programmeras från planet medan det är i luften.

Detta kan ju ha en viss betydelse eftersom piloten kanske inte alltid kan fälla på den förprogrammerade platsen/höjden/farten.
Citera
2025-04-17, 10:30
Medlem
Citat:

Det var just det tre höga tyska militärer diskuterade hur många Taurus kepd det kunde behövas för att slå ut Kjertbron. En av dem pratat i mobiltelefon om saken när han åkte i en bil. Och sedan nådde det Ryssland som avslöjade detta.
Citera
2025-04-17, 11:10
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Det mesta är bara ryska lögner ingen nato personal opererar några robotar åt Ukraina det gör dom hur enklet som helst själva.
Sedan har inte ryssland dödat varken någon svensk eller nato personal
Oreshnik slog inte ut någon vapen fabrik.
Och inga bedömare eller experter i verkligheten har sakt att Ukraina har förlorat.
Och deta är ett svar på att ryssland forsätter att mörda civila i Ukraina
Fan su hade inte ett enda rätt i en enda mening du skrev

Nja, det är inte enbart "ryska lögner".

Taurus kräver USAs underrättelser och teknik för att fungera fullt ut, Ukraina har inte tillgång till allt.
Det finns en anledning till att Krimbron fortfarande står kvar.
Tillgång till amerikansk satellitdata eller motsvarande NATO-resurser skulle avsevärt förbättra Ukrainas förmåga att använda Taurus och Storm Shadow effektivt
När såg du senast Storm Shadow användas av Ukraina? Samma problem med den som med Taurus.
Citera
2025-04-17, 11:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nja, det är inte enbart "ryska lögner".

Taurus kräver USAs underrättelser och teknik för att fungera fullt ut, Ukraina har inte tillgång till allt.
Det finns en anledning till att Krimbron fortfarande står kvar.
Tillgång till amerikansk satellitdata eller motsvarande NATO-resurser skulle avsevärt förbättra Ukrainas förmåga att använda Taurus och Storm Shadow effektivt
När såg du senast Storm Shadow användas av Ukraina? Samma problem med den som med Taurus.

Helt rätt, Taurus är inte en game changer men roboten ökar Ukrainas uthållighet. Det är främst den tillgängliga mängden robotar som är fördelen.

Så är den väl bättre än SCALP/Storm Shadow också, men det är oklart vilka operativa fördelar som detta ger.
Citera
2025-04-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag läste något om att Storm Shadow måste programmeras på marken före planet lyfter. Medan Taurus kan (om-) programmeras från planet medan det är i luften.

Detta kan ju ha en viss betydelse eftersom piloten kanske inte alltid kan fälla på den förprogrammerade platsen/höjden/farten.

Jo, att Taurusen har överlägsen styrning har jag förstått. Det jag syftade till var specifikt frågan om Krimbron: Taurus verkar ju ha ungefär samma storlek laddning som Storm Shadow t.ex, och jag vill minnas att de redan provat det men Storm Shadow helt enkelt var för klen för att ta ned bron. Eller menar du att Taurus skulle kunna sikta in sig på mer kritiska delar av bron?
Citera
2025-04-17, 11:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jo, att Taurusen har överlägsen styrning har jag förstått. Det jag syftade till var specifikt frågan om Krimbron: Taurus verkar ju ha ungefär samma storlek laddning som Storm Shadow t.ex, och jag vill minnas att de redan provat det men Storm Shadow helt enkelt var för klen för att ta ned bron. Eller menar du att Taurus skulle kunna sikta in sig på mer kritiska delar av bron?

Jag tror att kertjbroarna är så hårt skyddade av luftvärn att det är svårt av den anledningen.

Taurus gör ingen skillnad här.

Edit: Det är nog faktiskt värt ett försök då och då eftersom dels en robot kan slinka igenom och dels för att låsa fast ryskt luftvärn på platsen.
Senast redigerad av Eerieye 2025-04-17 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in