2025-04-17, 08:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Japp, det låter helt galet, jag är absolut inte emot att Fogden tar skuldsatta människors värdesaker. Men de måste skilja på jobb och privat.

Ska jag som hantverkare alltså kunna bli skuldsatt och då ringa fogden när jag är på jobb i någon fet villa och be dom komma förbi och utmäta huset så att jag blir kvitt skulderna? Jag har ju fått nyckel och har tillgång till huset nämligen?

Så borde det vara ja! I och med att man har nyckel så lär K-fogden anse att du disponerar huset och därmed kan de mäta ut det.
Citera
2025-04-17, 08:18
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Fy fan vad sjukt! Får ju hoppas på att det är nåt slags för sent 1a april skämt. Å vadå enligt KF så är det K's ansvar att kontrollera att mekanikern har skulder?! Som vanligt är ju myndigheter å dess tjänstemän ansvarsbefriade. Hur vore det om KF tog sitt ansvar å kollade upp vilken som står på bilen

Sverige är ett riktigt sjukt land!

Hela lagändringen kom till för att komma åt kriminella som har ofta skulder hos Kronofogden men kör runt i lyxbilar och har dyra klockor och guldsmycken.
Men jag trodde att det gällde kända av polisen kriminella... men aldrig att det handlar om vanliga människor som har skulder hos Kronofogden. Den här bilmekanikern hade jobb så han var inte kriminell. Dessutom om han hade jobb så betyder det att Kronofogden kunde göra utmätning på lönen.

Nu kommer ingen vilja låna bilen till nån som har skulder och det är just dessa personer med dålig ekonomi som kan behöva låna bilen för att tex. köra till vårdcentralen med sjukt barn.

Tänk ett scenario där en äldre kvinna som blivit sjuk i influensa som ber en granne att besiktiga hennes bil och när han är på väg dit blir stoppad av polisen... och kvinnan blir av med bilen.

Dessa människor med skulder hos KF blir nu stigmatiserade... ingen kommer vilja ha med de att göra.
Citera
2025-04-17, 08:20
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det lär väl på bero på hur ofta den skuldsatte "lånar" din bil.

Det räcker med en gång... som i det här fallet.
Citera
2025-04-17, 08:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tidigare liknande "snyfthistorier" har inte fått min sympati, men detta fall är ju larvigt. Kanske inte att KFM först utmätte bilen mot bakgrund av besittning, men att de vägrar rätta sig efter att det gjorts uppenbart att innehavet var en del av yrkesutövning och inte privat innehav.

Hoppas verkligen att tingsrätten har lite vett alternativt att Kenneth orkar driva det till HD, för det behövs nog ett prejudikat på området.

Det kan ju vara så att Kronofogden inte får backa om de väl gjort en utmätning för att förhindra att handläggarna övertalas / hotas / mutas att ändra beslutet.

Skulle tingsrätten bestämma att mannen ska få tillbaka bilen, vilket jag förutsätter, får vi se om K-fogden väljer att överklaga, gör de det så har man ju noll förtroende för dem sedan.
Citera
2025-04-17, 08:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Rättsosäkra lagar som syftar till att sätta dit gäng- yrkes- och livsstilskriminella är ju kul så länge de bara tillämpas på gäng- yrkes- och livsstilskriminella...
Citera
2025-04-17, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Och hela tråden köper Kenneths historia rakt av

Ska bli kul när domen kommer och vi får se hur det egentligen ligger till.

Så länge vi inte har annan info att gå på så får man ta det vi har, eller?
Det finns många som skriker målvakt osv, men släng upp dom bevisen då? De finns ju inte i artikeln.
Jag vill gärna veta också hur det egentligen ligger till. Det kan vara så som det står i artikeln, men det kan vara mer info som vi inte får också.
Citera
2025-04-17, 08:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
Typiskt djävla fega svenska institutioner, gå på försvarslösa människor, men det är enkelt för deras egen skull, de riktiga kriminella rår de inte på och törs de inte agera mot, varken kronofogden eller våra fega fittsnutar.

Polisen + Kronofogden har på senare år utmätt egendom för mångmimjonbelopp från yrkeskriminella inklusive bilar som körs av en person med skulder men ägs av någon annan så det du skriver stämmer inte.

"Under 2023 utmättes tillgångar värderade till över 93 miljoner kronor med hjälp av den nya lagen om utmätning på distans. Huvudsakligen handlar det om gods från kriminella personer med skulder till bland annat brottsoffer."

93 miljoner är inget jättebelopp men det är oerhört förnedrande för dessa gangsters att få sin guccikeps beslagtagen på stan.
Citera
2025-04-17, 08:29
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Hela lagändringen kom till för att komma åt kriminella som har ofta skulder hos Kronofogden men kör runt i lyxbilar och har dyra klockor och guldsmycken.
Men jag trodde att det gällde kända av polisen kriminella... men aldrig att det handlar om vanliga människor som har skulder hos Kronofogden. Den här bilmekanikern hade jobb så han var inte kriminell. Dessutom om han hade jobb så betyder det att Kronofogden kunde göra utmätning på lönen.

Nu kommer ingen vilja låna bilen till nån som har skulder och det är just dessa personer med dålig ekonomi som kan behöva låna bilen för att tex. köra till vårdcentralen med sjukt barn.

Tänk ett scenario där en äldre kvinna som blivit sjuk i influensa som ber en granne att besiktiga hennes bil och när han är på väg dit blir stoppad av polisen... och kvinnan blir av med bilen.

Dessa människor med skulder hos KF blir nu stigmatiserade... ingen kommer vilja ha med de att göra.
Det fetade..Hm låter ju som att lagen då inte kom till enkom för kriminella. Å frågan är ju om dom ens vågar röra när det gäller dom yrkeskriminella.

Helt sjukt har det blivit i detta land å jag har slutat att förvånas över alla dessa sjuka lagar som tillsätts i detta korrupta fascist diktatur samhälle.
Citera
2025-04-17, 08:32
Medlem
Citat:

Men jag trodde att det gällde kända av polisen kriminella... men aldrig att det handlar om vanliga människor

Så här är det alltid med lagar, och börjar de käbbla om att det är för att få fast kriminella så är det bara doublespeech och propaganda för att folket ska anamma lagen lättare, sakta ska en groda kokas.
Citera
2025-04-17, 08:33
Medlem
rex144s avatar
Det diskuterades i tidigare inlägg om det var skillnad ifall den skuldsatte kör bilen på allmän väg eller på inhägnat område.
Men det gäller bara körkortet...

Sätter sig en skuldsatt person i någons bil då kan polisen ändå vilja kontrollera personen bakom ratten.

Så från och med nu är alla med skulder hos KF paria...
man kan inte ens ha de i bilen som passagerare för om man råkar ha dyra grejer i kofferten då kan KF beslagta de.
Citera
2025-04-17, 08:38
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Som sig bör.
Citera
2025-04-17, 08:48
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Som sig bör.

Du tänker att 4% av befolkningen har medvetet satt sig i skuld hos KF för dom gapade efter för mycket, vägrar betala och förtjänar titeln pariah?

Citat:
4,00 procent av Sveriges vuxna befolkning har skulder hos Kronofogden. Vid årsskiftet 2024/2025 hade 337 617 personer som var folkbokförda i Sverige skulder hos Kronofogden.
https://www.kronofogden.se/om-kronofogden/statistik/statistikrobot?location=Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in