2025-04-17, 07:33
Medlem
ziejacools avatar
tänk er tiden före internet haha, det låter lite som ett neutralt Nordkorea. man kan ha en dator i hemmet men den är inte uppkopplad, och vill man installera grejer i datorn eller läsa dokument så behövde man sinsemellan byta USB-minnen och CD-skivor och kopiera filer. eller frivilligt köpa precis vad man vill när man vill, så inte alls så mycket som Nordkorea men ändå.

jag minns den tiden. jag gick i cirklar hemma för det var bara måndag, och på lördag så skulle en kompis komma över, och han hade fått spelet SIMPSONS HIT & RUN! jag gick runt runt i cirklar. tillslut var det lördag, kompisen är här, visa grejerna! han tar fram ett fordral och det är mycket riktigt ett helt äkta spel om Simpsons, min favoritserie på den tiden! vi sprang tillsammans mot datorn, satte i skivan, och så dök den där jävla rutan upp... *pappaaaa!*, så fick pappa komma och auktorisera installationen som hade automatiskt spärrats av Windows.

sedan spelade vi och hade så roligt. sedan åkte kompisen hem, och tog spelet med sig... men varje gång jag satt vid datorn så såg jag den där ikonen, portalen till världens roligaste spel, så nära men ändå så långt borta... jag testar dubbelklicka på ikonen för säkerhetens skull, "var vänlig sätt i CD-ROM skivan för att starta spelet", åh det sa den ju förra gången jag testade också... men om jag klickar på ikonen i startmenyn då, nej funkar inte...

och det mina vänner var min introduktion till cracking. nästa gång kompisen kom på besök så crackade jag spelet och när han åkte hem så kunde jag fortsätta spela det även utan skiva. (jag vet att vi också bara kunnat skapa en virtuell diskavbildning). efter att ha lyckats cracka någonting för första gången så blev jag helt beroende av crack, som manisk, och jag la mindre än en timme på spel per dag och resten av tiden på IT-säkerhet. som 18-åring blev jag uppmärksammad på grund av ett datorintrång som jag fick skulden för. jag växte upp till att bli ett digitalt monster helt enkelt, jag har exempelvis flest bug bounties av alla från Protonmail, bevis finns i DM.

iallafall, jag vill understryka hur viktigt det är för barn att få testa på "allting". för kanske är det crack som är deras grej precis som för mig och det visar sig försörja dom för livet? eller kanske basket? eller planritningsritarexpert? det är iallafall någonting som jag var i ryggmärgen, att mitt barn ska få testa precis allt när han är gammal nog. min största prioritet vid uppfostran är inte att min son ska bli framgångsrik. vi leker och är kärleksfulla mest hela dagarna. jag menar mer att när tiden kommer, så tänker jag göra "personlig utveckling" till en obligatorisk del av hans liv och den kommer vara av signifikant storlek. detta för att jag är på grund av mina egna erfarenheter helt övertygad om att vi kan slå ett hårt slag mog missbruk och kriminalitet ifall varje person från ung ålder får en chans att hitta något som är just för honom, och om det är något larv som att spela TV-spel, då hjälpa & coacha hur det isåfall ska gå till ifall det ska bli lönsamt och att det då är viktigt med ytterligare fysiskt aktivitet med tanke på allt stillasittande.
Citera
2025-04-17, 07:34
Medlem
Man pratade direkt med människor och hade ett rikt liv
Citera
2025-04-17, 07:45
Medlem
Såg på lågupplösta porrbilder som långsamt laddades in från diskett.
Citera
2025-04-17, 07:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, vad gjorde man? Idag skulle många inte se en PC utan internetuppkoppling som så användbar. Det fanns dock en tid då man använde PC utan internet...

Jag kan börja med gammal "ur-PC" med monokrom grafik eller CGA (4 färger). Den jag hade var hårdvaru-emulerad genom en Amiga, så spelen var kraftigt underlägsna i jämförelse. Ändå spelade jag lite på den...

Det som var riktigt bra, var dock nytto-program som ordbehandlare, program som hade med fonter och viss sorts grafik stt göra och annat. Plus att det fanns något litet program (minns inte vad det hette) som gjorde att utskrifter med matrisskrivare nästan såg ut som det skrivits på skrivmaskin...

Hade också nytta av den när jag läste en kurs där en hel del programmeringsuppgifter ingick. Man kunde låna Macintosh på högskolan eller lämna in program skrivna på Mac men även på PC. Kändes trevligare att kunna skriva det hemma.. En gång verkade ett program dock inte funka, trots jag kollat åtskilliga gånger allting var rätt. Skärmen förblev bara svart... På lärarens (eller handledarens) 386:a funkade det dock. Det visade sig att min PC var så seg, det tog tid innan något kom fram på skärmen...

Senare köpte vi en 486 dx. CPU från fabrik var klockad till 40mhz fast den var inte riktigt stabil då, så ibland körde vi på 33mhz.

Nåväl... Vad gjorde man med den? Spela spel var en stor grej med spel som Doom, Wolf 3D, Heretic, Myst, Alone in the dark, Indiana Jones and the fate of Atlantis, Pinball fantasies och annat... Joystick var ibland lämpligt att ha, men den var analog och en enda port som funkade till joystick fanns bak på ljudkortet. Amigan hade två portar för ändamålet från början...

Vad mer fanns att göra? Man tittade på bilder (Vga 256 färger) som man såg som fotorealistiska. Man lyssnade på låtar i något sorts .MOD-format. Dessa erbjöd omgjorda versioner av riktiga hittar och lät inte helt olika orginalen. MP3 gick inte att köra på en 486:a på den tiden, om formatet ens fanns...

Sen tittade man också på animationer man såg som imponerade. Det var ibland versioner av en del kända från annat håll, såsom t.ex. en med en hoppande lampa.

Sen hade man förutom dos (som bl.a. användes till spel) också Windows 3.11. Detta var bra till ordbehandling, spela MS- röj, Tetris och en del annat. Det var också där man (mestadels) tittade på bilder, lyssnade på låtar, m m.

Spel var förresten inte lätta att köra... Först installation med uppackning från floppy-diskar till hårddisken. Men sen klagade datorn ofta på "för lite konventionellt minne" så man behövde ibland ändra i systemfiler. Efter det skulle man välja och konfigurera ljudkort. Med lite tur fick man ljudet att fungera, och kunde spela spelet.

Sen blev internet tillgängligt hemma. Minns inte om man började med 9600-modem eller om det var 28.8k. Kanske 14.4? Internet kom man åt genom Mosaic i Windows och senare Netscape. Sökmotorer var helt usla tills Altavista kom... Fast man använde såklart inte bara webben.

Men nog om det... Detta skulle handla om vad man gjorde med en PC innan man hade internet. Det var trots det troligen kan verka trist med dagens mått, riktigt kul tyckte man. Förresten en sak till... Man såg på demos. Här är ett väldigt klassiskt...

https://youtu.be/KTjnt_WSJu8?feature=shared

Så håller ni med att detta var ungefär vad man gjorde på en PC utan internet, och väcker det några minnen?

Edit: Kan tillägga... När man fick tillgång till CD-rom blev det ännu roligare. Möjligen hade vi redan internet då men det var inte snabbt direkt. Spel med CD var mer imponerande och det fanns typ databas med filmrecensioner, Microsoft Encarta och annat. Det sistnämnda var ett helt uppslagsverk på en CD-skiva, t.o.m. med video. En otrolig innovation som idag inte verkar så otrolig kanske...

Det första jag gjorde på en PC var att lira det gamla snuskspelet ”Larry”. Kommer inte ihåg vilken sorts PC det var men skärmen var grön/svart och man använde disketter.
Citera
2025-04-17, 08:10
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Laddade ner spel och gif bilder från mikrohubbar i 3kb/s. Fanns en sida i telefonkatalogen med numren till olika hubbar, det var grejer. Skrev kod i basic.
Varför kräver basic man måste skriva radnummer? Vill man "hoppa" till den viss del i koden räcker det väl att destinationen man "hoppar" till har ett radnummer och inte alla rader?
Citera
2025-04-17, 08:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ja, vad gjorde man? Idag skulle många inte se en PC utan internetuppkoppling som så användbar. Det fanns dock en tid då man använde PC utan internet...

Jag kan börja med gammal "ur-PC" med monokrom grafik eller CGA (4 färger). Den jag hade var hårdvaru-emulerad genom en Amiga, så spelen var kraftigt underlägsna i jämförelse. Ändå spelade jag lite på den...

Det som var riktigt bra, var dock nytto-program som ordbehandlare, program som hade med fonter och viss sorts grafik stt göra och annat. Plus att det fanns något litet program (minns inte vad det hette) som gjorde att utskrifter med matrisskrivare nästan såg ut som det skrivits på skrivmaskin...

Hade också nytta av den när jag läste en kurs där en hel del programmeringsuppgifter ingick. Man kunde låna Macintosh på högskolan eller lämna in program skrivna på Mac men även på PC. Kändes trevligare att kunna skriva det hemma.. En gång verkade ett program dock inte funka, trots jag kollat åtskilliga gånger allting var rätt. Skärmen förblev bara svart... På lärarens (eller handledarens) 386:a funkade det dock. Det visade sig att min PC var så seg, det tog tid innan något kom fram på skärmen...

Senare köpte vi en 486 dx. CPU från fabrik var klockad till 40mhz fast den var inte riktigt stabil då, så ibland körde vi på 33mhz.

Nåväl... Vad gjorde man med den? Spela spel var en stor grej med spel som Doom, Wolf 3D, Heretic, Myst, Alone in the dark, Indiana Jones and the fate of Atlantis, Pinball fantasies och annat... Joystick var ibland lämpligt att ha, men den var analog och en enda port som funkade till joystick fanns bak på ljudkortet. Amigan hade två portar för ändamålet från början...

Vad mer fanns att göra? Man tittade på bilder (Vga 256 färger) som man såg som fotorealistiska. Man lyssnade på låtar i något sorts .MOD-format. Dessa erbjöd omgjorda versioner av riktiga hittar och lät inte helt olika orginalen. MP3 gick inte att köra på en 486:a på den tiden, om formatet ens fanns...

Sen tittade man också på animationer man såg som imponerade. Det var ibland versioner av en del kända från annat håll, såsom t.ex. en med en hoppande lampa.

Sen hade man förutom dos (som bl.a. användes till spel) också Windows 3.11. Detta var bra till ordbehandling, spela MS- röj, Tetris och en del annat. Det var också där man (mestadels) tittade på bilder, lyssnade på låtar, m m.

Spel var förresten inte lätta att köra... Först installation med uppackning från floppy-diskar till hårddisken. Men sen klagade datorn ofta på "för lite konventionellt minne" så man behövde ibland ändra i systemfiler. Efter det skulle man välja och konfigurera ljudkort. Med lite tur fick man ljudet att fungera, och kunde spela spelet.

Sen blev internet tillgängligt hemma. Minns inte om man började med 9600-modem eller om det var 28.8k. Kanske 14.4? Internet kom man åt genom Mosaic i Windows och senare Netscape. Sökmotorer var helt usla tills Altavista kom... Fast man använde såklart inte bara webben.

Men nog om det... Detta skulle handla om vad man gjorde med en PC innan man hade internet. Det var trots det troligen kan verka trist med dagens mått, riktigt kul tyckte man. Förresten en sak till... Man såg på demos. Här är ett väldigt klassiskt...

https://youtu.be/KTjnt_WSJu8?feature=shared

Så håller ni med att detta var ungefär vad man gjorde på en PC utan internet, och väcker det några minnen?

Edit: Kan tillägga... När man fick tillgång till CD-rom blev det ännu roligare. Möjligen hade vi redan internet då men det var inte snabbt direkt. Spel med CD var mer imponerande och det fanns typ databas med filmrecensioner, Microsoft Encarta och annat. Det sistnämnda var ett helt uppslagsverk på en CD-skiva, t.o.m. med video. En otrolig innovation som idag inte verkar så otrolig kanske...

Om man var barn - vilket jag var - så spelade man spel. Doom, Wacraft I, Duke Nukem. senare Quake I, Quake 2 II och Starcraft. Allt installerades såklart från CD-rom.

När Quake II kom började väll modem vara vanligt så man kunde lira lite online med 150-200 i ping. Vi vart testfamilj för stadsnätet i kommunen jag bor så vi hade 100 mbit fiber rätt tidigt när jag var mindre dock. Vi var dessutom "LAN-central" för alla kompisar redan innan. Kompisarnas datorer - och kompisarna såklart - var i princip konstant i vårt (lillebrors och mitt) Gamingrum.

Lite som att fråga vad man har spelkonsoller till. PC var som en spelkonsoll fast bättre kontroll.
Senast redigerad av Newkie 2025-04-17 kl. 08:25.
Citera
2025-04-17, 08:11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det första jag gjorde på en PC var att lira det gamla snuskspelet ”Larry”. Kommer inte ihåg vilken sorts PC det var men skärmen var grön/svart och man använde disketter.

Det tjyv-lirade vi när man var riktigt liten på Amiga tiden "Kent sent me"
Senast redigerad av Newkie 2025-04-17 kl. 08:22.
Citera
2025-04-17, 08:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ah, nu menade jag tidigt 90-tal och några år framåt. Alltså innan de flesta hade internet hemma, och jag fick tillgång till det förhållandevis tidigt. FB fanns inte då...,

Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Tidigt -90 var jag under 10 år gammal så jag har ingen aning, men jag antar att nördar skrev koder och skapade det vi i dag skriver skit och grinar om på bland annat flashback och snapchat men var tillägnat militärens intranät i USA för att göra kommunikation enklare mellan dem..

det tidigaste minne jag har av internet är napster och msn så jag är helt fel fel person att fråga tror jag.

Flashback fanns som BBS redan -93 enligt ChatGPT.
Citera
2025-04-17, 08:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, DOS var inte användarvänligt någonstans men på den tiden så var det bara den vägen som funkade för att få igång spelen.
Alltid problem med ljud och ofta fick man starta om datorn minst ett par gånger innan allt funkade.
Skulle man sen dessutom köra DOOM mot fler via seriekabel så var det ett helvete men man löste det och det var värt det.

Norton comander gjorde livet lite lättare iallafall.

Min första dator var en Pentium på 120hz. Stoppades sen i ett voodoo II kort i burken och vilken dröm.

Pentium 200 MMX här. Gick att klocka till 266 mhz om jag inte minns fel. Voodoo II var magiskt. Innan det var det Mac som gällde.
Citera
2025-04-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ah, nu menade jag tidigt 90-tal och några år framåt. Alltså innan de flesta hade internet hemma, och jag fick tillgång till det förhållandevis tidigt. FB fanns inte då...,

Flashen startade 1983 ditt obildade orpon.
Citera
2025-04-17, 08:23
Medlem
Jag spelade freddy fish och frogger samt ett nascar eller liknande på datorn som hade stora disketter och bildskärm med Gulbrun färg. På den tiden fanns fax. Kommer ihåg att på farsans jobb så skickade man olika roliga bilder på faxen till varandras kontor.

Efter den datorn blev det en dator med ms-dos och windows 3.11. Då spelades det också mest spel tror det var då vi fick Fine Artist som var ett mer skapande program. Då kunde man också skriva ut sina skapelser.

När internet kom så var det chattande och lögner om ens ålder eftersom man inte ens var 15 ännu. ^^
Citera
2025-04-17, 08:28
Medlem
Glödskals avatar

Vilken nostalgitripp

Allt det du gjorde gjorde jag med, inklusive titta på demos med färgade månghörningar i vektorgrafik, vilket var det allra hetaste en demogrupp kunde göra då.

Jag lägger till nedladdning av spel, anarkistens kokbok och porr (640x480 256 färger, den tidens 4K) från sk BBSer (Bulletin Board Systems)

https://en.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system

Man tog sitt modem, t.ex. ett 2400 baudsmodem (0,0024 MBps) och lät datorn ringa upp BBSen, som fysiskt sett var en annan dator med modem, så bara en person åt gången kunde ringa upp BBSen. Ibland tutade det upptaget .

Vissa BBSer hade också forum liknande flashback. Ett av forumen gick att komma åt från alla BBSer dår det fanns en hiearki som fungerade enligt följande:
- Man ringde upp en BBS och läste och skev inlägg
- På natten ringde BBSen, och alla andra forumanslutna BBSer automatiskt upp en central BBS höger upp i hiearkin och förmedlade nyskrivna inlägg, samtidigt hämtade BBSen andra nyskrivna inlägg.
- Nästa dag kunde andra forumanvändare läsa ens inlägg och svara
- Nästa natt synkade BBSen igen
- En dag senare såg man svaren

Det fanns applikationer att ladda ned som gjorde att man kunde läsa och skriva inlägg offline, och sedan synka via en BBS.
Senast redigerad av Glödskal 2025-04-17 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in