• 1
  • 2
2025-04-11, 16:52
Medlem
FlashbackGods avatar
Finns det någon möjlighet att universum expanderar mot det lilla, på ett liknande sätt som det expanderar mot det stora? Jag vet inte riktigt hur det skulle fungera, men ni fysikexperter kanske kan hitta på något spännande.
Citera
2025-04-11, 17:04
Medlem
F.Hansens avatar
Hur menar du med expanderande mot det lilla?
Citera
2025-04-11, 17:23
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Hur menar du med expanderande mot det lilla?

Jag vet inte exakt vad det skulle betyda. Att om universum expanderade mot det lilla, samtidigt som den expanderar mot det stora. Men kanske universums form på nåt sätt? Som en kon? Eller strut? Jag vet inte. Att den mindre sidan på konen blir smalare, och den stora sidan blir större?
Citera
2025-04-11, 17:28
Medlem
F.Hansens avatar
Den smala sidan skulle väll bli så smal det går på nån sekund? Och sen då?
Citera
2025-04-11, 17:48
Medlem
jewclaws avatar
Finns det bara två håll?
Citera
2025-04-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackGod
Finns det någon möjlighet att universum expanderar mot det lilla, på ett liknande sätt som det expanderar mot det stora? Jag vet inte riktigt hur det skulle fungera, men ni fysikexperter kanske kan hitta på något spännande.

Jag förstår inte frågan.

Universum = allt som existerar.
Inte universum = existerar inte.

Kan allt som existerar expandera emot ytterligare något som existerar men som är skiljt ifrån allt som existerar?

Frågan är formulerad på ett sådant vis att frågan i sig är nonsens.
Citera
2025-04-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Finns det bara två håll?

Det finns teoretiskt oändligt med håll, eller inga håll alls. Om det faktiska fysiska utrymmet är det som expanderar så finns det inget håll att expandera mot eftersom att "hållen" endast existerar inuti utrymmet förutsatt att du väljer en fast punkt i själva utrymmet.
Citera
2025-04-11, 18:02
Medlem
Citat:

Låter lite knasigt med expandera mot det lilla, men kanske blir mer logiskt om man använder ordet krympa?

Att det minsta som existerar krymper?

Om så vore, skulle det få ett antal rätt intressanta konsekvenser.
Citera
2025-04-13, 11:45
Medlem
floraflaps avatar
Citat:

Tanken att universum expanderar både utåt och inåt är inte dum alls – det påminner om vissa idéer inom kvantfysik och fraktalteori, där strukturer upprepar sig oavsett skala. Kanske är varje atom ett helt universum, och vårt universum bara en partikel i något större. Expansion åt båda håll skulle i så fall vara som ett eko mellan mikrokosmos och makrokosmos – två speglar som aldrig slutar spegla varandra.
Citera
2025-04-17, 07:19
Medlem
FlashbackGods avatar
Jag hittade av nån anledning den exakta formen av universum som jag menade från början.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Torricellis_trumpet

Jag bad AI att utveckla detta lite snabbt och den säger så här.

Senast redigerad av FlashbackGod 2025-04-17 kl. 07:22.
Citera
2025-04-17, 07:28
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Jag hittade av nån anledning den exakta formen av universum som jag menade från början.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Torricellis_trumpet

Jag bad AI att utveckla detta lite snabbt och den säger så här.

Det där objektet expanderar dock oändligt mot 1, inte åt båda hållen.
Citera
2025-04-17, 07:36
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det där objektet expanderar dock oändligt mot 1, inte åt båda hållen.

När jag frågar AI om den kunde expandera både mot det stora och lilla så säger den så här.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in