Citat:
Ursprungligen postat av
Pogbasshoes
Tror också att det är något lurt här!
Kan lika bra svara här istället för att redigera mitt inlägg.
I samband med tråden om Ebba i Trelleborg, som råkade ut för samma sak, undersökte jag vad som krävs för att bil ska beslagtas.
Antingen så är det att polisen vid minst två tillfällen observerat att personen kör bilen.
Eller att de vid stopp frågar personen "brukar du köra bilen?". Om han då svarar "ja" anses det att han besitter bilen.
Om han säger "nej jag är mekaniker som bara kör hem bilen till ägaren" kan jag inte se att det finns någon möjlighet beslagta bilen.
Men pga sekretess kan kronofogden inte säga exakt vad de går på.
Det verkar som att i detta fallet är det mest sannolikt att bilmekanikern tyckte att det var smidigt att använda kunders bilar för att sköta sina ärenden. Det blir som ett kryphål i lagen, för tanken med lagen är att man inte ska kunna leva med dyra vanor som är skrivna på andra. I detta fallet verkar det som att Kenneth borde rikta ett anspråk mot bilmekanikern och eventuellt bilverkstaden, om det nu inte är så att Kenneth är i maskopi med dem.
Enligt videoklippet som länkades fick Kenneth samtalet "sent på kvällen". Ska vi tro att bilmekanikern jobbar så intensivt att han körde hem bilen till Kenneth efter kl 20 för att överraska honom? Känns inte så.