2025-04-16, 18:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Kom att tänka på en sak när jag för några dagar sedan såg en Rolls Royce i trafiken.
Helt ovetenskapligt tror jag märket sålde bättre på 60, 70 och 80-talet än vad de gjort sen 90-talet och framåt? Hur kan det komma sig? Speciellt 70-talet var ju så proletärt.

Hur ser den typiska Rolls Royce köparen ut idag?

Hip-hopare, gangsterrappare, nyrika, grevar och baroner, kungligheter, lottovinnare, överklassen, övre medelklassen? Vilka köper ny Rolls idag?

Man måste ha mycket pengar och man måste dessutom gilla att visa att man har mycket pengar. Vilka är det? Är ju rätt osvenskt.
Citera
2025-04-16, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kom att tänka på en sak när jag för några dagar sedan såg en Rolls Royce i trafiken.
Helt ovetenskapligt tror jag märket sålde bättre på 60, 70 och 80-talet än vad de gjort sen 90-talet och framåt? Hur kan det komma sig? Speciellt 70-talet var ju så proletärt.

Hip-hopare, gangsterrappare, nyrika, grevar och baroner, kungligheter, lottovinnare, överklassen, övre medelklassen? Vilka köper ny Rolls idag?

Man måste ha mycket pengar och man måste dessutom gilla att visa att man har mycket pengar. Vilka är det? Är ju rätt osvenskt.
De som gillar bilarna såklart.....och har råd att köpa en sån.
Citera
2025-04-16, 18:56
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:

Finns andra lyxbilar att välja på. Dessutom bättre kvalite än Rolls, ingen fel på den men finns många andra märken, som kanske inte urskiljer sig inte från mängden som Rolls
Citera
2025-04-16, 19:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Finns andra lyxbilar att välja på. Dessutom bättre kvalite än Rolls, ingen fel på den men finns många andra märken, som kanske inte urskiljer sig inte från mängden som Rolls

Ja, lite så jag tänker. Vad är det som gör att man väljer en Rolls istället för en Mercedes S klass eller en BMW 7-serie? Rollsen väcker förstås mer uppmärksamhet och är säkert dubbelt så dyr, men är det verkligen en bättre bil? Antar att det är en slags statement man gör när man väljer en Rolls?
Citera
2025-04-16, 19:12
Medlem
Kommer inte på hans namn. Men han var/är sosse med en jävla massa pengar. Han sålde nåt företag. Kör förutom RR även HD.
Citera
2025-04-16, 19:16
Medlem
https://carup.se/svenske-skidakaren-kor-rolls-royce-som-familjebil/#google_vignette

Citat:
Svenska stjärnan Jon Olsson har köpt en Rolls-Royce Cullinan som familjebil.

Citat:
Rolls-Royce Cullinan.
Citera
2025-04-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roskrigaren
Kommer inte på hans namn. Men han var/är sosse med en jävla massa pengar. Han sålde nåt företag. Kör förutom RR även HD.
Jan Emanuel
Citera
2025-04-16, 19:20
Moderator
Neksnors avatar
När BMW hade tagit över och första "BMW-modellen" skulle visas (Phantom) nämndes att många kunder kör själva, vilket gjorde att bilen inte kunde se ut som en någon sorts limousine. Senare tog de ett steg till när de gäller deras specialanpassade bilar, jag har för mig att de omnämns bespoke, de började prata om att utgå från ett bekvämt chassi och sedan anpassa ungefär allt. Vilket resulterat i priser i storleksordningen 100 miljoner kr. Samtidigt började deras chef (tyskaktigt namn?) prata om att ingen behöver deras bilar för att ta sig från A till B (Lamborghinis chef sa något liknande nyligen), kunderna har en "garderob" med bilar för olika tillfällen.

Men de gör fortfarande vanliga bilar som bara kostar från 3-4 miljoner kr.

Jag har hört att de ligger på en ganska stadig produktionstakt, säljer de för många så blir de inte lika exklusiva. Så de höjer antagligen priset för att fortsätta vara dyra. De har även anpassat sig till moderna kunder, som kanske inte vill ha djurdelar i stolsklädseln.

I Sverige har jag sett väldigt få bilar ute på stan, men i London finns det ganska gott om dem i vissa områden.
Enda nuvarande kunden jag hört talas om är den där norske fotbollskillen, Haarland eller liknande. Han fick böter för rattsurfande.
Citera
2025-04-16, 19:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Tidigare var svaret ingen eller dvs en chaufför. Ett lite märkligt koncept utan körglädje. Men det kan ju ändrat sig. När flyttade kunderna fram från baksätet?
Citera
2025-04-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ja, lite så jag tänker. Vad är det som gör att man väljer en Rolls istället för en Mercedes S klass eller en BMW 7-serie? Rollsen väcker förstås mer uppmärksamhet och är säkert dubbelt så dyr, men är det verkligen en bättre bil? Antar att det är en slags statement man gör när man väljer en Rolls?

Det sitter motorer och antagligen transmission och en del annan teknik från BMW i RR sen en tid tillbaka, och motorer etc från Audi i Bentley…
Citera
2025-04-16, 20:37
Medlem
Citat:
Det är en milsvid skillnad i komfort mellan en sketen merca S eller BMW 7-serie.
Ledsen att säga det, men så är det.
Rolls är en bil byggd för att ÅKA i - de andra för att köra.
Citera
2025-04-16, 20:40
Medlem
jessewn372s avatar
Gessle har en, som han förr brukade köra runt sin gamla mamma i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in